Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2003 ggr
magma
0

Nu har provsvaren kommit

Det gick himla fort må jag säga, jag var iväg imorse och kl 14 ringde läkaren med svaren..!

Totalkolesterol:3,8
LDL: (Det "onda" kol.) 2,0
Triglycerider minns jag inte helt säkert, men tror han sa 1,2? (Jag satt i bilen när han ringde, och kunde inte anteckna:)
Kalium+sköldkörtelproverna var helt normala också. Han tillade, att provsvaren på blodfetterna såg "strålande ut"…*glad* Känns som om jag kan slappna av lite mer nu.

Jag kunde inte hålla mig, utan sa att "ja tänk att det ser så bra ut, och ändå äter jag en kost med 75% animaliskt fett och bara 2-5% kolhydrater. Plötsligt blev det dålig mottagning på mobilen så han hörde mig dåligt (!) men jag upprepade mig och han sa attt "ja, än så länge ja." Jag får väl återkomma om ett halvår och be om en uppföljning kanske… *s*

Chocolate
0

Om ett halvår så kommer det se lika strålande ut eller bättre! Sa du inte att du såg fram mot nästa testtagning.

Var själv och tog prover i våras och var beredd på det värsta, då det inte alltid sett så bra ut på mina tester innan. Jag är fortfarande sjukskriven 25% men friskare sjukling får man leta efter sa läkaren med ett skratt. (Nu är ju inte min sjukskrivning pg.a värdena utan en annan historia så det får jag nog dras med ett tag till men det är ju ändå kul att vara så frisk samtidigt som man är sjuk).

Skaldeman
0

Du har "bättre" värden än vad jag har. Säkert hundra elever har mailat in kolsterolvärden etc till mig och jag kan inte minnas att någon haft så lågt totalkolesterol som du. Själv har jag runt 5.

Det onda kolesterolet är också det unikt lågt. Förmodligen har du en jättefin kvot mellan HDL och LDL.

Detta var de goda nyheterna. De dåliga är att värdena förmodligen inte betyder ett smack. Det här är markörer och om de markerar hälsa eller ohälsa är det ingen som vet. Människor med högt kolesterol har t ex en klar tendens till att leva längre än människor med lågt…

Men bra hälsovärden kan stoppas i halsen på folk som kritiserar ens sätt att äta. Där har de ett påtagligt värde!

Sten Sture

magma
0

Chocolate: Nej, jag sa inte det, fler provtagningar kom inte upp i diskussionen:) Skönt att höra att du är en frisk sjukling, då går det väl åt rätt håll..!

Sten Sture: Kul att höra att höra att jag är "unik":) Mindre kul att det kanske kommer leda till att jag inte lever så länge som om jag hade haft högt kolesterol, eller hur jag nu ska tolka det…
Flört
Jag har försökt läsa in mig lite om kolesterolets betydelse på Ravnskovs webbplats, men har ärligt talat inte hunnit så långt. Bara förstått att han (m.fl) menar att högt kole. inte innebär de risker som man allmänt tar för givet. Och att äldre människor med ett högt kole. anses leva längre. (Är 33 och tränar regelbundet, så jag har ju tiden för mig att ändra på mina värden:)
Dock känns det för mig bra att jag inte har ett högt kolesterol, sedan må det vara rätt eller fel, det vet jag inget om. Men eftersom jag bara ätit LCHF i 3 månader så kanske inte LCHF-kosten har hunnit inverka åt något håll på kole.värdena? Hur lång tid tar det tro, innan kosten får genomslag?
Och ja, det kändes ganska bra att få det resultat det blev, när läkaren var så bestämd när han sa att "du äter väl inte mycket animaliskt fett, det ska komma från vegetabiliska fetter för att vara hälsosamt och inte ge skadliga kolesterolvärden" blablabla.

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Pasi
0

Bra att du är nöjd med värdena och slipper försvara kosten inför läkaren. Du kanske tom kan omvända din läkare efter denna provtagning!? Skrattande

magma
0

*heh* Jag funderar på att skicka lite länkar till honom där han kan hitta information, och böckerna "Fettskrämd" och SSS bok skulle jag bra gärna låna ut till honom! Han var bara strax under/över 30 år, så han har många år på sig att föra ut budskapet om man säger så…

Skaldeman
0

Var glad över dina värden, Magma! De är säkert precis vad de ska vara. De har troligen blivit bättre till följd av kosten.

Sten Sture

odezza
0

jag skummat lite, dock långt ifrån allt, om kolesterol. Jag har förstått det så att högt kolesterol kan ses som en riskfaktor vid olika sjukdomstillstånd (hjärtinfark osv) Men en riskfaktor är inte samma sak som orsak!

Jämför med brandkåren: När det brinner, är ju brandkåren ofta på plats, alltså kan man dra slutsatsen att ser man brandkåren så brinner det med stor sannolikhet någonstans. Alltså kan man betrakta brandkåren som en riskfaktor beträffande eldsvådor! Men för den saken skull kan man ju inte beskylla brandkåren för att orsaka eldsvådorna.

Denna bild har jag hämtat från Michael Nicholls site Feta lögner.

"still lost in space and time"

Doc
0

Finfina värden. Om LCHF ger höjning av totalkolesterol/LDL så är det nog mest initialt, så någon framtida större försämring lär det inte bli. Jag säger "större" för det är svårt tänka sig så mycket bättre värden än så här. :)

magma
0

Nu kan jag slappna av känns det som:) Och steka lite bacon tror jag, blev hungrig på bacon när jag såg Odezzas bild..! Räcka ut tungan

Tack för allas svar!