Kolhydrater och insulinproduktion
Jag hörde nåt om att med tanke på de mängder fett jag äter måste jag vara uppmärksam på att inte få i mej mer än 20 g kolhydrater om dagen, annars skulle insulinproduktionen rusa iväg och allt fett skulle samlas på kroppen.
Kan någon förklara eller hänvisa till nån enkel text om hur det förhåller sig. Hur reagerar kroppen på 10 respektiva 100 g kolhydrater/dag.
Jag har stor övervikt så jag vill för allt i världen inte lägga på mej mer pga okunskap.

Ett litet tillägg: jag började med lchf-kost förra helgen och idag visar vågen på -1,9 kg.
Du kan aldrig bli fet(are) av fett! Oavsett vad!
Ät "normalt" med protein, d.v.s. c:a 1 -2 gram protein per kilo normal fettfri kroppsvikt, ex. "ska" du väga 60 kg så äter du minst 60 gram protein per dag (kött innehåller t.ex 20% protein, alltså motsvarar 60 gram protein en eller flera köttbitar på sammanlagt c:a 300 gram, men allt behöver förstås inte vara "kött"!).
Insulin är ett fettinlagrande hormon. Insulinet säger till cellerna att lagra blodsocker som fett. Du vill alltså ha så lite insulin i blodet som möjligt så att cellerna istället släpper ifrån sig fettet - och du går ner i vikt. För att få lägre insulinnivå måste du inta mindre socker(kedjor) = kolhydrater i alla dess former.
Exakt hur DU reagerar på olika mängder kolhydrater kan enbart DU svara på - genom att prova och lära dig vad som gäller för din egen kropp.
Kom ihåg att kunskap är makt, och för att ta makt över din egen situation måste du lära dig både det ena och det andra, t.ex vad som är "rena" livsmedel - d.v.s vad som innehåller protein och fett - äta detta och utöver det lägga till livsmedel med kolhydrater i den mån du "tål" eller vill själv.
Lycka till!
Nja… Om du gått ned nästan 2 kg på en vecka så tycker jag du ska fortsätta på din inslagna väg så länge det verkar fungera. Om man håller sig till max 5% kolhydrater i varje livsmedel man äter, så brukar man hamna ganska bra i slutänden om tonvikten ligger på fett och protein. Livsmedel med mer kolhydrater än så bör vara undantag eller åtminstone inte förekomma dagligen.

Ja, hela grejen är så ny för mej och precis när jag tror att jag fattat hur det hänger ihop dyker det upp nya frågetecken! 
Hittills tycker jag det känns bra, jag äter och blir mätt, jag saknar inget direkt. Ibland när jag ser nåt smaskigt bakverk hugger det till i mej, men jag känner inget sötsug annars! Jag trodde det skulle vara en evig plåga, men det går över förväntan.
Jag lever på väldigt låg sjukpenning så jag har inte råd att köpa böcker, så jag försöker skaffa mej så mycket kunskap via nätet som är möjligt. Tycker det är fantastiskt att kunna få så många personliga svar!

Så länge du mår bra och allt funkar, så fortsätt som du gör…
Men det finns dom som har märkt att dom inte kan gå på rådet att äta under 5% (energi%) kolhydrater om dagen. Istället måste dom se till att hålla sig undr 20 g. Vissa måste till och med hålla sig under 5 g om dagen…
Du får läsa här på forumet lite med baktanken att de flesta som skriver gör det för att det är problem med något… 
Om du vill läsa böcker, så kan du väl låna dom på biblioteket! 
"still lost in space and time"
Hej
Kostdoktorn har skrivit en introduktion om LCHF och teorin bakom och Annika har ju också skrivit om teorin bakom LCHF. Jag tycker att deras hemsidor gav mej mycket i början. Sedan finns många intressantta trådar här på KiF

Jag har inte heller råd att köpa böcker men har ett jättebra bibliotek som aldrig hittils sagt nej till något inköpsförslag. Jag har för tillfället en av Annikas böcker, smörstekt (kokbok) samt den helt nya LCHF-kokboken hemlånade från bibblan.

Men vänta nu… nu fick jag höra att de första veckorna inte räknas, att man bara förlorar vatten! Att det tar tre veckor innan kroppen går in i ketos.
Stämmer det?