Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4375 ggr
Aniara4
0

Brev till mataffären

Jag har just skrivit ett mail till min närmaste matbutik och tänkte att jag lägger ut det här för att inspirera andra som vill meddela vad de vill se i butiken. Jag inbillar mig nämligen att handlarna vill veta sånt!

--------

Hej!
Jag är nyinflyttad och tänkte berätta lite om vad jag hoppas finna i ert sortiment. Jag vill ju gärna kunna handla så mycket som möjligt på hemmaplan!
Eftersom jag äter LCHF (LowCarbHighFat) har jag kanske lite andra preferenser än andra kunder, men ni ska veta att det är fler och fler som äter på det här sättet, och jag är övertygad om att jag inte kan vara den enda i X-området!

Så här är min "shoppinglista":

• Vispgrädde. Det går minst en liter i veckan, och det stör mig att den ekologiska grädden varit slut varje gång jag kommit för att handla. Alternativt skulle jag gärna se enliterstetror för att få ner priset lite!

• Ekologiska ägg till ett humant pris. Närmare 4 kronor styck är inte humant! Det går VÄLDIGT mycket ägg hemma hos oss, och de ekologiska är överlägset godare, så det här är något som kan få oss att åka och handla någon annanstans.

• Bra och prisvärt kött. Där tycker jag ni klarar er hyfsat för en lokalbutik, det finns både finkött till helgen och enklare saker till vardags. Extrapriser gör mig glad! (Den här veckan blir det köttfärslimpa i långpannan.) Men ibland kan köttet se lite ledset ut, håller det rätt temperatur hela vägen?

• Smör, ekologiskt i storpaket. Jag skulle gärna se 1 kilo ekologiskt smör hos er också! Observera att jag pratar om smör och inte margarin! Förbluffande många vet inte skillnaden.

• Korv med lågt kolhydratinnehåll, alltså högst ett par procent. De är sällsynta i Sverige, men går att hitta om man letar lite, särskilt bland tyska korvar - Lidl har faktiskt några bra. Alla korvar i ert sortiment tycker jag innehåller för mycket socker och potatismjöl. Ett annat problem ni delar med i stort sett alla matvarubutiker är att det inte finns NÅGOT kallskuret (skinka, rostbiff etc) som varken innehåller socker eller glutamat. Lufttorkad skinka brukar vara undantaget, men lite omväxling vore trevligt. Hittar ni någon sådan får ni mer än gärna ta hem den och tipsa mig!

• Joddlarkorv. Det har råkat bli en personlig favorit, och ni kommer att märka att den försvinner snabbare än de andra ölkorvarna.

• Djupfryst blomkål, haricots verts och spenat.

• Djupfrysta hallon! Och helst inte bara små dyra paket. Såna är bra när man har gäster men inte som vardagsgodis!

• Choklad 1848 med 86% kakaohalt - minst kolhydratinnehåll och godast! Lindt 85% funkar till nöds, men Marabous variant är gräslig.

• Fräsch grön sallad, ruccola och kanske lite babyspenat till helgen.

• Buljong utan glutamat, t.ex. Biofood.

• Oparfymerad tvål och deo - och då menar jag HELT utan parfym, inte Barnängen eller nån annan som bara låtsas vara mild. Neutral är en bra serie och Nivea har en bra mild deo helt utan parfym, med grönt lock. (Detta har inget med LCHF att göra, men det är viktigt på min shoppinglista!)

Om jag kan hitta allt det ovanstående, plus förstås vanliga saker som rengöringsprodukter, kaffe, kryddor etc, till vettiga priser, så kommer jag att ha mycket litet behov av att åka till andra affärer. Och det vore ju bra både för er och för mig!

Vänliga hälsningar

N.N.

Thea
0

Ska bli intressant att se om du får ev respons.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

StefanBlixt
0

Oj, det var ett osedvanligt bra initiativ! Underbart! Jag har aldrig ens tänkt tanken att man kan påverka på det sättet; en önskelista! Mycket ärligt skriven och ett rent och snyggt språk dessutom. Jag hoppas verkligen att din handlare är lyhörd och tillmötesgående. Precis som du skrev så blir vi (LCHF'are) fler och fler.

Som sagt… underbart!

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

Anders-S
0

Min närmaste butik, Tempo, brann ihöstas. Nu startar man på nytt i en annan lokal. Men även om de uppfyllde alla dina punkter som är jättebra så räknar jag inte att handla där annat än i nödfall. Prisnivån var inte några procent högre utan 3-4 gånger högre på de flesta varor än vad jag finnner som lägsta pris på andra ställen om jag är "russinplockare". Undantag mejeri som "bara" låg på 50-100 % dyrare.  De skickade faktiskt ut ett flygblad häromdagen där de bad om våra önskelistor!   Det jag önskar mig mest av butiker är att de slopar "störtexponering". Sluta störta! Frukt och grönsaker är nästan alltid levererade i perfekt skick till butiken i utmärkt förpackning med stötdämpande skydd av frigolit. Sedan tippar man varorna i högar och ofta hamnar en del på golvet och läggs tillbaka utan vidare.  Det sänker kvaliteten enormt. På CityGross har jag sett att de har ställ för lådorna istället för att störta varorna.

Aniara4
0

Dyra butiker är trist! Där jag bodde förut fanns det en kämpande liten närbutik som jag hade velat ta i hampan och förklara att folk inte skulle komma dit och handla så länge de sålde dåliga, konstiga importerade lågprisvaror till samma eller högre priser som kända varumärken på ICA 5-10 minuters promenad därifrån. För man ville ju samtidigt att den skulle finnas där när man behövde något enkelt och snabbt!

Affären där jag bor nu är rätt ok, vissa saker är alldeles för dyra men andra är normala. Och lite mer är jag beredd att betala för att slippa gå mer än ett par minuter (ser affären från fönstret Glad) och handla. Kommunikationer finns men är lite krångliga, så för att ta sig till en lågprisbutik måste man nästan ha bil.

Cowboy
0

Visst stör det mig att grädde i 5 dl ofta är slut när jag handlar men det gläder mig också att många handlar av den. Smör i 1 kg förpackning tror jag inte är så stor vits med. Det är ju bara ett papper runt så förpackningen är säkert billig.

Det är väl 250 g förpackningarna som brukar ha ett högt kilopris. Det konstiga är att det importerade smör jag sett bara finns i dessa ynkligt små paket. Sist jag tittade försökte man sälja belgiskt smör till ett högre kilopris än det svenska så det tror jag inte går så bra.

Jag blev tvungen att köpa extrasaltat smör sist eftersom det normalsaltade var slut. Även om det är lite irriterande är det roligt att se så gott om margarin det fanns. Det är nog dags att dra ner på beställningarna där.

De enda ekologiska ägg till bra pris har jag köpt direkt i hönseriet. De hade knäckta skal men det går bra att steka men inte att koka.

Greddelin
0

Jag blir jätteglad av att läsa ditt brev!

En bekant med hund blev en dag för några år sedan förbannad på att blomsterhandlarn sålde fyrverkerier och bad att få prata med föreståndaren. Hon var saklig och berättade om hundar som inte vågar gå ut eller blev så skrämda att de sprang bort. Föreståndaren lyssnade på synpunkterna och inte nog med att den specifika butiken slutade saluföra fyrverkerier, de samlade till möte med kedjan och fler tog samma beslut!

Man tror ju knappt det är sant, att den lilla människan ska kunna påverka så mycket, men ibland är det visst så! Så jag håller tummarna för utökat sortiment i din butik!

Viktor-88
0

Notera att Biofoods buljongtärningar visst innehåller glutamat. Det står istället bara "svamp/jäst-extrakt".

Aniara4
0

Jag menade inte buljongtärningarna utan pulvret i burk. Men det kanske är lika illa?

kaisakavat
0

Bravo bruden!! Skrattande

Väldigt bra skrivet - i mycket positiv anda men "pekar med hela handen" i en viss riktning!!

Maggan71
0

Vilket strålande initiativ! Skrattande

På lilla orten där jag bor tror jag att vi blivit ganska många LCHF:are. Sist jag skulle handla smör var jag tvungen att köpa extrasaltat, för det normalsaltade var slut! Vanlig creme fraiche var också slut igår - fanns bara äckliga light-varianter kvar. För några år sedan var det tvärtom! *skrattar*

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Thea
0

Viktor-88: Vad säger du??? Förvånad Jag som blev så lycklig över att jag hittade kravmärkta buljongtärningar utan glutamat (just Biofood)! Köpte dessutom TVÅ paket! *suck*

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Aniara4
0

Kanske ska tillägga att sambon och jag börjat koka egen buljong, men det är ju bra att ha något färdigt i skåpet ibland också!