Frukostproblem - klagan!
Jag har hållit på nu i ca 3v och trodde att jag skulle fixa frukostbiten, men jag KAN inte med kalla ägg och att stå och koka, steka, äggröra ihop dem på morgonen har aldrig fungerat förut, så ej nu heller. Jag är för trött! Jag klarar heller inte av fil utan socker, det går bara inte, yoghurtsmaken är syrlig och "äcklig". Klarar mig nästan inte heller utan den lilla, lilla klunken (ca 50g) apelsinjuice, känner mig helt salig när jag får dricka den! Jag vet inte längre vad jag ska äta på morgnarna, vissa skriver om att äta div kött från gårdagen och liknande men då kan jag lika gärna äta papper uppblött i vatten, det ger mig ingenting alls och jag gruvar mig för morgnarna som jag förut tyckte var så mysiga. Ska det vara detta som knäcker mig?

Ta lite gräddfil med lite sötningsmedel och ett pat hackade nötter. om inte det funkar så kanske du kan nöja dig med kaffe eller te med en skvätt grädde (ev lite kokosfett).
Om man klarar det så går det bra (om man inte är hungrig) att hoppa över frullen med .
Eller sök på Bröd så kan du få lite tips på vad man kan göra.
Förstår ditt problem! Jag kan inte heller stå och steka ägg/äggröra på morgonen. Det är för tidigt på dygnet och jag har tidsbrist på morgonen (vill INTE gå upp en halvtimme tidigare pga att jag måste LAGA frukost).
I början åt jag turkisk yoghurt blandat med keso och en rejält skvätt grädde (som förövrigt "dödar" den syrliga smaken rätt bra) samt 2 löskokta ägg.
Idag dricker jag enbart äggmjölk till frukost och det är rena drömmen! Frukosten går fort att laga och är enkel att äta. I samma veva får jag fart på magen och blir härligt varm. De frusna dagarna i morgonduschen är ett minne blott!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Haha, då är nog äggmjölken inget för mig, som fryser när jag går och lägger mig och vaknar blöt i svett varje morgon!
Jag tror att problemet är den där apelsinjuicen. Du har fortfarande sötsug så att det stänker på morgonen om du blir "salig" på 50g juice. 
Jag skulle rekommendera dig att gå över till 1/2 dl frysta hallon i turkisk yoghurt som du blandad ut med lite grädde. Ta gärna ett par matskedar av det här strösslet på så att du blir lite mättare.
Testa det och se om det inte fungerar helt utan juice då. Sedan kan du så småningom gå över till andra varianter, utan att det känns så jobbigt för dig.
Jag själv skulle ha besvär med så mycket kolhydrater som det blir i en yoghurt/grädde/hallon-frukost, men du är i ett helt annat läge verkar det som: Nedtrappningsläget. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det finns ju något recept på ägg- och baconmuffins, som man kan göra i förväg och bara plocka fram (ev. ljumma lite i micron) och äta. Har inte ätit dem själv, eftersom jag blivit äggröreberoende.
Annars kan man ju äta avocado med romsås/ makrill/ rökt lax/ majonnäs/ räkgegga eller något?
Jag tror också att apelsinjuicen ligger och triggar sötsuget som är boven bakom detta att inte "klara sig" utan att sockra på filen etc. Jag kör äggmjölk varje morgon! Supergott. Annars är mascarpone med keso och grädde tillsammans med litet sötningmedel och bär perfekt! Sötningsmedel i form av stevia eller sukrin helst.
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

#4 Nej, turkisk yoghurt klarar jag inte. Jag har alltid tyckt att yoghurt är äckligt, då klarar jag filmjölk bättre och strösslet eller müslin som finns i LCHF-kokboken har jag redan. Hallon är surt så då klarar jag mig bättre utan. Resten av dagarna har jag inga som helst problem att hålla mig borta från det som är sött, jag tror det är bara att jag är extra känslig för "dålig" mat på morgonen, sen går det jättebra. Jag har tidigare ätit samma frukost varje morgon, jättelänge, nämligen en del av brödet "Fröig" med räkost och tomatskiva, en halv portion fiberhavregrynsgröt men liten syltklick samt ett glas JUICE!!!!! Den frukosten gör mig lycklig.
Jag var bara tvungen att få skriva det, förlåt 
Imorgon ska jag i alla fall prova äggröra med någon korv alt baconskivor, dem kan man ju steka kvällen innan.

#6 Var får man tag i sukrin?

Måste du äta på morgonen då? Jag menar, är du hungrig? Annars kanske du kan vänta nån timme innan du äter.

Ja, visserligen kanske det är en lösning, men det sitter ju ganska djupt rotat att man SKA äta frukost.
Varför inte testa det jag äter på morgonen? Jag är en kronisk mackare eftersom jag är som du, trött..
Så dagen innan så skivar jag ost, lägger den i dubbla lager på bakplåtspapper och svisch in i ugnen på 200 grader.
Sen när du ser att osten bubblar överallt så tar du ut plåten och låter det kallna. Och voila, ostmackor :)
Jag har på mjukost på mina just nu men man kan lika gärna ha salami eller vad helst annat man kan tänka sig :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har inte testat - men borde man inte kunna göra en "äggmjölks-fil" på kylskåpskall äggmjölk och t ex mascarponeost - som ju inte smakar speciellt någonting men ger fett och annan näring???
Eller med vispad grädde (fast då krävs ju att man får vispa en liten stund för att få lite tjockare konsitens - fast m stavmixer går det fort)?
Och som man sötar efter behov (m t ex stevia) och har sina bär, sin müsli eller vad man nu vill ha i sin "fil".
Någon som testat?
Annars får jag nog ta och göra det - nu blev jag själv nyfiken… :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#7 Hoppas det går bra för dig. Det verkar vara så svårt för dig med allt som är äckligt. Troligen förändras din smak efter ett tag så att du klarar andra saker.
Sedan är ju strösslet inte en uppfinning från författarna till LCHF-kokboken, utan något som ursprungligen är utvecklat från Anna Bergenströms kokböcker.

Jag brukar koka 10 ägg i taget. Äter 2 varje morgon, mosade i en tallrik. På med 25g smör och värmer i mikron. Sen hackar jag ned en skiva kokt skinka o saltar o pepprar. Mums.
För magen 1,5 dl A-fil med 1 msk krossade linfrön.
#13 Maia. Jag läste om ditt strössel och tyckte det lät gott. Rostar du i stekpanna eller i ugn.??
Istället för juice kanske du kan testa att ta C-vitamin brus med apelsinsmak? Kanske låter konstigt, men det hjälpte mig.
Jag kan inte fixa morgnarna då jag ska iväg o jobba utan äggmuffins. Jag gör en sats o slänger in i frysen o tar ut några o tinar i micron på morgonen.
#15 Vilket som. Men mycket strössel är enklast i ugn. Men man måste hålla koll precis hela tiden och röra runt.
Jag varvar frukostarna. Yoghurt och fibrexsmörgås ibland och äggröra och bacon.
http://marreslchf.wordpress.com/2009/02/09/fibrexbrod/
Där finns recept på brödet.

Paprika-fjärdedelar fyllda med hemlagad kycklingleverpastej.
Paprika med brie-ost eller färskost.
Kalla kokosvåfflor med färskost.
Endive eller vitkål med smör och ost.
Kalla kycklinghjärtan.
Inlagd sill/Kall stekt sill/Rökt makrill/Böckling
Tunna skivor stek, lamm eller nöt, med pepparrotsgrädde.
Gurka, tomat, rädisor.
Isvatten med citron.
När jag är less på ägg frukostar gör jag mysli. Blandar ut det i äggmjölk, turkisk yoghurt eller creme F. Kan ibland lägga till några hallon för att förhöja smaken en aning. Muslin kan också kokas till gröt. Recept som följer:
50 g av vardera cocos, hasselnötter,mandel,solroskärnor,
25 g av kruska kli och krossat linfrö. Allt hackas o torr-rostas i stekpanna, lite i taget. Lagom "dos"=25 g , ca 2 msk som ger:
135,32 cal, 8.06 prot, 7,71 fett och 1,99 Kh
Kokar du gröt så ta 25.35 g mysli och tillsätt 2 mått Nestargel, ett förtjockningsmedel som finns att köpa på apoteket. Mått finns i burken. Koka någon minut .
Du kanske kan prova med ostskivor med smör, gurka och parmaskinka, som du rullar ihop och äter. Till det en stor kopp te med vispgrädde. Smaken förändras också efter tid.
Jag tycker att det är äckligt med juice och havregrynsgröt, känns helt ofräscht att äta, tänker bara på allt sockerlager och inflammationerna de orsakar, oren hy, fetma och sånt. Därför blir jag heller inte sugen på det.
Jag gör SSS bröd, kolla i annan tråd där jag har skrivit receptet. Gör stor sats och fryser in. Tar ut på kvällen och äter max 2 till frukost. Just nu skagenröra, eller smör och skinka, eller ost. De mättar jättebra.
När jag storknar på omelett så äter jag ostkaka med några hallon och grädde. Denna är sååå god!:
Åh va gott det där lät!!
Det ska jag prova, jag är nämligen tokig i vanlig ostkaka :)
*Mascarpone? vad är det för slags ost och får man tag i den på vanliga affärer?*
Jag har också jätteproblem med frukost då jag har sk.geografisk tunga och fixar därför inte just surt, sura saker gör mig nästan tårögd då tungan gör att effekten blir surare än surast.
Har ätit turkisk yoghurt med kokos och linfrön, långfil och kokos men det går inte, ska dock prova med lite grädde i, det borde kunna funka :)
Jag är ju helt salig över lchf, hade inte hört talas om det före jag började, och har inte hållt på så länge.När jag vägde mig sist hade jag gått upp 3 kilo :( Men det kanske kan vara så i början? Det var inte samma våg heller men jag har vägt ungefär lika på alla vågar därav förstår jag att det måste handla om ca 3 kg´s uppgång *suck*
Jag är ju av den naturen att jag vill att det ska hända nåt åt andra hållet så jag blir motiverad :)