Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2793 ggr
koststudie
0

Deltagare till koststudie sökes!

Håller du på att förändra dina matvanor till det bättre? Då tillhör du den målgrupp vi söker!

Vi är intresserade av hur psykiskt mående och olika ätbeteenden hänger samman med de matvanor man har, och på hur dessa förändras av att matvanorna förändras.

För att vår studie ska bli bra behöver vi många deltagare. Därför behöver vi din hjälp. Genom att delta i studien kanske du kan upptäcka något nytt om dig själv och dina kostrelaterade vanor. Kanske kan ditt deltagande vara till ett stöd att fullfölja en förändring i dina matvanor.

På www.utreda.net finns mer utförlig information om studien, om oss som jobbar med studien samt information om vad som krävs för att kunna delta. Där kan du också klicka dig vidare till enkäten.

Med hopp om ett gott samarbete,

Marta och Fredrik    (koststudie@utreda.net)

Ps. Om du känner människor i din omgivning som är i stånd att förändra sina matvanor får du gärna delge dem denna information (exempelvis kopiera och skicka via e-post).

Aniara4
0

Men om man redan har genomfört sin stora förändring och är nöjd och inte tänker ändra mer då?

missaz
0

Hmm… Håller med Aniara. De flesta här har nog redan ändrat matvanorna till det de vill….

lkn02001
0

kan man inte fylla i hur det var när man startade sin förändring. jag tror at tmånga av oss faktiskt kommer ihåg det!

fast å andra sidan kan jag förstå att det minskar studiens exakthet.

Lieta
0

Synd att det gått en hel månad sedan man började, annars hade jag ställt upp.

koststudie
0

Vi anar att de flesta här redan är igång med "sitt nya kostupplägg", men vi hoppas att det ständigt strömmar till nya intresserade av kolhydratkost som är villiga att hoppa på vår studie.

- I princip kan man ju fylla i hur det var när man började med sin diet, det kan ju inte vi kontrollera. Det påverkar dock studiens trovärdighet negativt, och det vill vi inte.

Sprid dock detta till de som ni vet är intresserade och kanske är redo att övergå till kolhydratskost!

/Fredrik

mamski
0

#5 "kolhydratskost"????????

Andina
0

#6 - Ja… jag undrar om de inte har missupfattat hela konceptet… :-)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

koststudie
0

#6  Jo, det går lite fort ibland. Vi vet att det är lågkolhydratskost som gäller!

Skrivfeber
0

Jaha men då så,  kanske kan skriva upp mig, men jag väntar på en provtagnign först som jag måste få svar på, när ska man anmäla sig senast om det är så att man ska delta?

koststudie
0

Hej Skrivfeber!

Roligt att du funderar på att delta. Studien kommer att vara öppen åtminstone ett par veckor framåt, antagligen längre. Det beror på hur snabbt vi får ihop det deltagarantal vi behöver.

Om du vill så kan du gå in och registrera dig genast och sen fylla i enkäten när det passar dig. Men som sagt, ett par veckor har du i alla fall på dig.

/Marta

Skrivfeber
0

jag måste vänta på svar och undersökningen först innan jag kan gå med, då det troligen kommer innebära meicinering som kasnke påverkar studien fel.

Men har jag tur kan jag registrera mig och då komme rjag gärna vara med i studien. =)

koststudie
0

Bra att du är medveten om att medicinen kan påverka resultatet.

Gå gärna in på vår hemsida, www.utreda.net och ta reda på mer om studien ifall du inte gjort det.

/Fredrik

elize-l
0

Synd att man snart firar ett år med denna kost =(

nobban7
0

#13 Inte synd, glädjande! (Även om du inte kan delta i studien)Flört

koststudie
0

Puff; kul med positiv respons och tack till er som valt att delta.

Och till alla nya lågkolhydrat-ätare: bidra gärna med ert deltagande!

/Fredrik

koststudie
0

Jag måste puffa upp denna tråd då det är viktigt för oss att synas. Fördelen med att det är många deltagare på forumet leder till att inlägget med vår uppmaning fort blir inaktuelltSkäms.

/Fredrik

koststudie
0

Vi har fått mail till oss angående vår studie vilket vi tacksamt tar emot, men som därmed gör att denna tråd inte förblir aktiv. 

Skriv gärna något här istället ifall ni undrar något eller har kommentarer!

/Fredrik

elize-l
0

Puttar, viktig fråga =)

koststudie
0

Det var en mycket viktig kommentar;)

/Fredrik

magma
0

Hade varit roligt att delta, men det blir 3 år till sommaren med LCHF så jag antar att jag är utanför målgruppen…Tungan ute

koststudie
0

Alla de som du tidigare (antagligen)har försökt övertala att börja med LCHF, har nu ett gyllene tillfälle att låta sina nybörjarupplevelser dokumenteras i vår studie.

-Enkäter tickar in så sakteliga. Tack för det!

/Fredrik

Margareta
0

Jag puttar gärna upp tråden åt er - jag har ätit i 4 år redan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Emea67
0

Hjälper gärna till och puttar Skrattande jag har ätit LCHF sedan mitten av agusti och kan tyvärr inte delta annars hade det varit självklart för mig att vara medFlört

Lieta
0

Putt putt

koststudie
0

Tack tack

/Fredrik

elize-l
0

Eftersom vi alla tycker det är jättebra att just denna kost får vara med i studien kan ni inte nåla fast tråden där uppe ett tag. Nya läser ju allt där oxå =)

koststudie
0

Vi har haft det som förslag (se mail, Margareta), men vi har samtidigt förståelse för att det är många som tycker att just deras inlägg är viktigt, och därmed borde vara fastnålade.

Men visst, vi behöver MÅNGA deltagare för att studien skall bli statistiskt trovärdig, vilket innebär att denna tråd troligtvis kommer att ligga här ett bra tag, kanske ända fram i mars, april ifall det tar lång tid att få ihop deltagare…

/Fredrik

elize-l
0

Många puttare efterlyses då =)

Lieta
0

Ska försöka putta med jämna mellanrum, :) Samt tipsa de som jag (eventuellt) raggar ihop till att börja med LCHF.

koststudie
0

Mycket tack för att ni är positiva och hjälper till!

/Fredrik

Aniara4
0

Jag tycker det låter som en intressant studie!

elize-l
0

Upp igen =)

koststudie
0

Vi har fått ett och annat mail skickat till oss vilket både är kul och intressant läsning. Synd bara att vi inte kan kommentera inlägg i den mån vi skulle vilja, då det finns en risk att vi påverkar resultatet.

Och så en liten uppmaning till er som anmält er till studien och börjat fylla i enkäten men ännu inte slutfört ifyllandet: låt det inte gå för lång tid innan ni fortsätter att fylla i enkäten!

Det är viktigt att enkät nr.1 fylls i vid "ett tillfälle" som infaller inom den tidsram vi angivit, och att det därmed är lätt att avgöra när det har gått 6 veckor då man fyller i enkät nr.2. 

/Fredrik

Aniara4
0

Puttar upp kollegorna lite Glad

Silverscreen
0

Wee. Började med LCHF för en vecka sen. Perfekt att delta ju :)

*puttar upp tråden lite*

Simsan78
0

Jag är med Glad

*putt putt*

koststudie
0

Jag puttar upp den här för alla som sätter sig vid dator när de kommer hem från jobbet. Glad

/Marta

fia1
0

Varför har man satt gränsen vid 1 månad?

koststudie
0

Fia1, nu förstår jag tyvärr inte vad du syftar på med 1 månad. Kan du klargöra så ska jag försöka svara.

/Marta

Emea67
0

Putteli putt

koststudie
0

Tyvärr verkar det som om enkät-sidan ligger nere just nu, åtminstone fungerar det inte på min dator. Vet inte vad det beror på, håller på och utreder.

/Marta

koststudie
0

Enkät-sidan fungerar utan problem. Vad det eventuella problemet berodde på är oklart. Fortsätt att amnäla er i studien!

/Fredrik

fia1
0

#39. Man får bara anmäla sig om man ätit denna kost mindre än 1 mån, dvs vara nybörjare. I alla fall vad jag förstod…..

Obestämd

Margareta
0

Flört

fia1
0

# 39 Men jag förstår inte varför?

koststudie
0

Hej Fia1!

Gränsen för deltagande i studien ligger på 10 dagar, inte en månad, dvs man ska som du skriver vara "nybörjare".

Detta är för att vi är speciellt intresserade av förändrinsfasen, dvs hur man upplever de omställningar man gör i kosten. Sedan undersöker vi också hur man upplever det efter sex veckor när kostvanorna är stabila.

/Marta

koststudie
0

*putt* Skrattande

elize-l
0

Putt igen =)

fia1
0

#46 Jahaja, det var ju synd, hade gärna deltagit annars. Tack för svaret! Lycka till med studien.

koststudie
0

Ja, det är tråkigt att alla inte kan vara med. Förhoppningsvis blir det flera studier om lågkolhydratkost småningom. Glad

Under tiden så hoppas vi att alla nya LCHFare vill delta i vår studie.

/Marta

koststudie
0

Lyfter upp tråden för eventuella nattugglor. Tungan ute

/Marta

elize-l
0

Skrattande

koststudie
0

Upp igen. Cool

mikaelka
0

Blir lite konfunderad, ska jag basera svaren på hur det var innan eller hur det är nu när jag börjat med LCHF? Det är ju som natt och dag…

koststudie
0

Hej mikaelka!

Vi hoppas fånga upp nystartade lågkolhydratare så fort som möjligt för att deras förhållningssätt inte ska ha hunnit förändras alltför mycket från hur det var innan de började. Hoppas det besvarar din fråga.

/Marta

fia1
0

Putt Flört

mikaelka
0

Ok, tänkte nästan det. Däremot har mitt förhållningssätt förändrats otroligt mycket bara sedan jag började, därför det blir lite svårt…

koststudie
0

Hoppas att du tycker att du kan delta i alla fall.

/Fredrik

koststudie
0

Jag puttar upp detta inlägg åt alla eftermiddagssurfare.

/Fredrik

elize-l
0

Putt igen =)

shamani
0

Skulle ha varit intressant med en studie där man kan se resultatförändringar för olika grupper. De som hållit på med lchf i 6v, 3mån, 6mån, 1år, 2år osv med matvanor, mängden mat, antal mål, hälsoaspekter osv. Det skulle ha varit riktigt intressant. Har en känsla av att Rössner med flera inte skulle bli så förtjusta… ;)

fia1
0

Putt Flört

miss-piggy
0

puttGlad

Jag ska bli smal, rik och vacker!

Maja2
0

putt

koststudie
0

Tack för puttarna :)

Inlägg som shamani´s #61 uppmuntras. Vi blandar oss dock inte i den diskussionen då vi är mitt uppe i vår studie.

/Fredrik

Maja2
0

halkar in och puttar upp

Margareta
0

Skrattande

koststudie
0

Puttar upp för alla eftermiddagssurfare.

Till de som deltar i studien vill vi ursäkta det eventuella påminnelsemail som skickats ut trots att man fyllt i studien färdigt. Stundtals har det varit flera som har fyllt i enkäten samtidigt, vilket är kul, förutom att dataprogrammet verkar ha svårt att hantera detta.

/Fredrik

Maja2
0

glidtackling

fia1
0

Cool

koststudie
0

Deltagare tickar in till studien så sakteliga. Tack för det!

/Fredrik

Maja2
0

viktig studie Skrattande

koststudie
0

En putt upp för alla nattsurfare.

/Fredrik

Maja2
0

gomorron allihop

koststudie
0

Vi efterlyser alla nya medlemmar på kolhydrater iFokus. Passa på att delta i studien!

Trevlig helg till alla!

/Marta

koststudie
0

Putti putt. Oskyldig

Maja2
0

putt å putt

Maja2
0

puttar upp igen

koststudie
0

Alla söndagssurfare vill jag bara uppmana folka att värva nya LCHF-delatagare till vår studie nu när det börjar en ny arbetsvecka.

/Fredrik

Ps. Tack för alla puttar…

fia1
0

Tyst

Maja2
0

kvällsläsarnaSkrattande

koststudie
0

-Just det, jag tänkte just skriva det…

/Fredrik

Maja2
0

Flört

Maja2
0

Måndag morgon. Ny vecka Skrattande

koststudie
0

Efter 12 dagar har vi fått in många deltagare till vår studie, men vi behöver fler!

Så anmäl er, ni nya LCHF-are till vår studie! Och ni andra, som redan har ätit en längre tid, ni vet vad ni kan göra. Värva!

/Fredrik

Aniara4
0

Här går det undan!

Maja2
0

Det har ju kommit några nya Skrattande

shamani
0

Dags att bidra till ett lyft… =)

gonji08
0

Tack vare alla puttar så orkar jag inte läsa igenom allt. Vad känar man på att vara med i undersöningen? Jag platsar annars…

Maja2
0

Vi puttar ju bara så att den ska hamna uppe bland senast lästa. Läs huvudinlägget och följ länkarna Skrattande

gonji08
0

Jo jag hajar varför man puttar. Men ett forum fungerar på det sättet att om ingen läser en artikel så hamnar den långt bak. Börjar man "putta" så tappas lusten att läsa det lilla mellan alla puttar…

Back to business: tjänar man något på att vara med?

Mvh

Maja2
0

ehh…. det är ju för att nya ska läsa….. det är ju inte svaren som är intressanta, utan huvudinlägget. Det ramlar in inlägg hela tiden, varför det här hamnar utanför senast lästa.

Har du läst länkarna?

Andina
0

#91 - du hjälper till att lyfta fram LCHF som därmed kanske kan komma att bli en vedertagen kosthållning i vårt sammhälle igen (förr i tiden åt man ju lite mer lchf) på sikt. Det är vad du "tjänar" på det, gissar jag…

(kan inte hålla babblan ibland…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

koststudie
0

Bara du vet vad du tjänar på att förändra dina kostvanor.

Genom att svara på våran enkät nu samt om ca. 6 veckor har man fördelen att:  

-kunna säga att man varit med i ett forskningssammanhang som inte är så utforskat ännu, och kanske bidra till att det forskas mer om hur maten påverkar vårt psyke.

-se deltagandet som en utmaning i att försöka ändra sitt ätbeteende och hålla kvar vid detta, trots att det kanske är motigt, och då det är viktigt för oss att man kan hålla ut i dessa sex veckor som studien pågår.

-ha lyckats införa nya rutiner som förhoppningsvis bara kommer att bli lättare och lättare att följa, samt att du har gjort oss en stor tjänst. 

Läs mer på www.utreda.net

/Fredrik

fia1
0

Putt

Cool

koststudie
0

Putt uppåt för alla nattsurfare.

/Fredrik

koststudie
0

God morgon, dags att värva nya LCHF-are åt vår studie ;)

/Fredrik

Maja2
0

gomorron allihop Skrattande

Skrivfeber
0

hmm jag hade ätit kosten för länge så jag får inte vara med =(

koststudie
0

Putt, putt.

/Fredrik

fia1
0

Jag hoppas verkligen att ni lyckas med studien!!

koststudie
0

-Tack för uppmuntran!

/Fredrik

koststudie
0

Några nya kvällssurfare?

/Marta

Maja2
0

halkar in och nickar upp

koststudie
0

Sista putten innan nattsurfarna tar över.

/Fredrik

Maja2
0

då passar vi till morgonsurfarna Skrattande

koststudie
0

Snart lunchdags Tungan ute

/Marta

koststudie
0

Eftermiddagsfika någon? Ost- och skinkrullar, eller…

/Marta

fia1
0

Cool

koststudie
0

Nya intressenter?

/Marta

koststudie
0

*Gäsp* Läggdags för mig snart. Men här finns säkert en del nattugglor. Gonatt!

/Marta

koststudie
0

En sista putt så att nattsurfarna kan göra sig medvetna om att vi fortfarande söker med ljus och lykta efter deltagare till vår studie.

/Fredrik

Maja2
0

Skrider in och puttar upp Skrattande

koststudie
0

Jaha, det börjar visst bli lite rutin på det här puttandet.

Tack Maja2 för att du morgonputtar. Jag är inte så morgonpigg av mig. Skäms Fredrik är bättre på det där med morgontimmarna.

/Marta

fia1
0

Fått fler försökspersoner hoppas hoppfull!!

koststudie
0

Jodå, fia1, visst droppar det in fler och fler deltagare. Men vi har fortfarande inte tillräckligt många.

Så jag hoppas att alla nya medlemmar på kolhydrater iFokus fortsätter anmäla sig till studien.

/Marta

fia1
0

Ja det får vi hoppas!

koststudie
0

Dags att putta till tråden igen. Foten i munnen

/Marta

koststudie
0

"Nattputten"

/Fredrik

Maja2
0

morronmatch Skrattande

Maja2
0

förmiddagsknuff

koststudie
0

Tack för puttarna när vi inte är tillgängliga vid datorn jämt!

/Fredrik

koststudie
0

Inför helgutsvävningarna kan alla gamla frälsta LCHF-ätare fortsätta att värva nya LCHF-ätare och passa på att göra reklam för våran studie…

/Fredrik

koststudie
0

Fredakväll-putten

/Fredrik

elize-l
0

Putt Putt =)

Maja2
0

Tillkommit nån ny kanske Glad

koststudie
0

Ja, det kommer nya deltagare så sakteliga! 

Dock väljer inta alla att fylla i enkäten fädigt, varvid det blir ett litet bortfall. Vad detta bortfall kan bero på vet vi inte, så maila oss ni som inte fyllt i färdigt och berätta varför, så att vi vet och kanske kan rätta till orsaken.

/Fredrik

koststudie
0

Alla hjärtans puffar…

/Fredrik

Maja2
0

Glad

koststudie
0

Den rutinmässiga kvällsputten.

/Fredrik

elize-l
0

Cool

Novisan
0

Tänk, fast jag började med lchf för nu 3 veckor sen och varit inne på forumet nästan dagligen, oftast flera ggr per dag, såg först igår tråden om denna undersökning.

Jag började inte läsa "senaste inläggen" förrän efter 2 veckor då jag gått igenom alla "huvudrubriker" först o sen fattade att det fanns "senaste inläggen"

Hjälper till att puttaGladPuttarna behövs.

koststudie
0

Du hade varit en perfekt deltagare till vår studie, men som nu tyvärr "gått över tiden"…

Putthjälp mottages tacksamt!

/Fredrik

Aniara4
0

Söndagsputtar lite slött sådär…

Maja2
0

Skrattande

koststudie
0

Putt uppåt igen…

/Fredrik

Maja2
0

kvällsläsare Skrattande

Maja2
0

då passar jag till morron läsarna åxå Skrattande

koststudie
0

Upp igen på måndag em.

/Fredrik

fia1
0

Tråden försvinner snabbt från förstasidan pga alla inlägg.Flört

koststudie
0

Just det, Fia1, så därför puttar jag up den igen!

Glöm inte att gå med i vår studie, alla nya LCHF-are!

/Fredrik

Maja2
0

då slirar jag in och puttar för kvällsläsarna Skrattande

Maja2
0

gomorron allihopa Skrattande

Novisan
0

putt

koststudie
0

Stora lunchputten. Fler deltagare sökes!

/Fredrik

Maja2
0

eftermiddagsfika nån?

shamani
0

Kan det inte gå att få denna tråden nålad? Då kan alla se den direkt i listan. Bara en tanke… Om det nu går, vill säga.

koststudie
0

Det är fler än du, shamamani, som tänkt den tanken, se tidigare inlägg. Det är upp till Margareta att ta ställning till det.

Däremot har tanken kommit att vi skulle låta denna tråd "självdö", och göra en ny tråd, då denna tråd börjar bli lite lång…

/Fredrik

odezza
0

Började för drygt två och ett halvt år sedan, så det är för sent för mig att vara med i koststudien… men jag kan ju alltid putta lite…

#147, se #26 och #27…

Den går att nåla, och kanske blir den nålad en dag, när andra nålade trådar blir inaktuella och kan plockas bort… till syvende og sidst är det sajtvärden Margareta som tar det beslutet.

"still lost in space and time"

Margareta
0

Problemet är att jag får så många önskemål om att binda trådar att framsidan skulle fyllas av dem.

fia1
0

Nån som e sugen på studier på kvällskvisten?

koststudie
0

Sista putten innan vi gör en ny tråd så att alla slipper skrolla så mkt.

/Fredrik

odezza
0

Och här kommer nattputten!

"still lost in space and time"

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.