Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1106 ggr
lkn02001
0

storforumet i går

jaha.. kommentarer? jag tyckte mest det var svammel och man gick inte djupare än ytan i problemet.

Livsmedelsindustrins hållning är att så länge de inte bryter mot några EU regler så behöver man heller inte förbättra något.

Livsmedelsverket gav ett ganska slätstruket intryck, likaså resten av "motståndarna". Noterade dock att han sa att man ska reducera intaget av fett OCH socker.. framsteg? Skrattade när han sa det för vad blir det kvar om man tar bort det? Protein.. och är det inte livsmedelsverket som varnar för konsekvenserna av för högt proteinintag?

Kocken var ju allmänt förvirrad och man kunde nog tagit dit någon som är bättre på att formulera sig.

Överviktigas representant vet jag inte vad han ville säga egentligen, menade han att socialklass 3 inte bryr sig om E nummer? När han sa att man endast behöver 1 g protein/kg kroppsvikt och således bara behöver 60-70 g protein per dag så tror jag faktiskt att han menade att man bara behöver en biff på 70g kött /dag. Vore intressant att se hur han reagerar när han får reda på hur mycket kött 70g protein är…

Råd och rön mannen var bra, hänvisade till de undersökningar de gjort på ett bra sätt.

Marit Paulsen, allvarligt - jag tycker hon börjar bli gaggig hur gammal är hon egentligen nu? Hon missade helt poängen i historian om när hennes son ville ha sirapslimpa. Hon påtalade hur mycket odlingsbar jord vi har som står o-odlad och berättade i nästa andetag att hon gråter när hon ser kostråd som säger att man ska äta 150g *3 protein per dag. Avslutade med att säga att hon tycker att vi bryr oss för mycket om vår egen hälsa och för lite om den globala hälsan…*dough* (och det var ju inte det debatten handlade om)

Mats-Erik var mycket bra, förstår att han backade mot slutet när man fattade att det inte går att nå fram till "motståndarna". Synd att han inte påtalade att man kan jobba för förbättringar även om man inte bryter mot några lagar.

Totalt sett saknade jag debatten om de ämenen man "smyger in" i maten, såsom härdade fetter i bak och storköksmargarin.

Jag tycker att Mats-Erik ska fokusera mer på att få populationen att aktivt välja bort processad mat och köpa mer naturligt. Detta eftersom det är efterfrågan som styr marknaden.

ebet
0

I det stora hela tyckte jag att det var bra, dvs att de pratade om saken överhuvudtaget.

Jag skrattade också gott åt sirapslimpanSkrattande 

Att Mats-Erik får sådan uppmärksamhet är ju också bra, alltid lär sig folk något.

Sen var det mycket svammel förstås. Men alla kan ju inte vara så insatta som vi Oskyldig

[slamslams]
0

Till alla kunder ( inkl mej själv).

Köp inte skiten.

Det bästa man kan göra är att inte handla en dålig vara, då försvinner den, därför att den då inte är lönsam.

Lönsamheten är den stora värdemätaren.

Mats-Erik Nilsson, tack för att du har öppnat ögonen för vad som håller på att hända, jag har redan delat ut många av dina böcker, fler kommer det att bl.

Agneta Drebers uttalande om  mandelsmaken i bullarna var verkligen lågt, jag är söker på att hon inte köper dessa bullar själv.

Jag gör det inte, har föresten aldrig gjort det för den delen.

Mannen från Överviktigas förbund var för dåligt insatt för att sitta där och uttala sig, jag vill rekomendera honom att ta kontakt med Sten Sture Skaldeman, då kan han få den kunskap han behöver för att råda andra.

SSS är en man som borde varit med i stället. Tänk på honom en annan gång.

Sugiyama
0

Jag tyckte debatten var ok. Det är en bra början. Mats-Eric skötte sig bra och behöll lugnet och var saklig. Agneta Dreber blev mer och mer aggresiv och det var lite kul. När argumenten tryter…

R & R killen var också bra tycker jag med Marith var en stor besvikelse. Vilket svamel. Vilket ben stod hon på egentligen?

Och varför skickar SLV en sådan dåligt insatt kille. Han kunde ju inte svara på en enda fråga utan sa bara att han inte var insatt i dessa frågor. Ska man inte vara det om man ska delta i en debatt?

Agneta var också för sorglig när hon med bestämdhet hävdade att folk inte är dummare än att dom begriper att det som står på förpackningen inte är sant. Ja jag har då alltid trott att alspånsrökt betyder just att skinkan är rökt i alspån, att svarta oliver är just svarta oliver osv. Tills jag ramlade över Mats-Erics bok. Just detta fusket hade jag gärna sett att dom penetrerat mer. Känner mig korkad och lurad varje gång jag ser flaskan med tryffelolja i skafferiet.