Får väl också köra ägg hela tiden
Har läst att det är dom som gör så när dom kommit till en platå. Jag har stått still och gått upp lite igen sedan början av dec. Börjar imorgon med ägg. Fast jag har lagt fram köttfärs som jag tänkte äta ihop med cf och tomat o gurka. Ska fortsätta sedan med ägg och se om det händer något med vikten igen.
Tycker det är konstigt att midjemåttet bara minskat 3 cm trots att jag gått ner 10 kg. Kan det ha med min ålder att göra, är 51 år?? Är det någon som vet. 

Det finns nog ingen vettig förklaring till allt som sker…vissa går ner lätt andra har svårare. För vissa minskar magen mest, medans andra har svårt att bli av med den.
Jag tycker det viktigaste är hälsan, och att det är främst det man skall fokusera på och inte stressa runt så mycket med viktminskning* och andra struntsaker.
*Vikten påverkas av så många faktorer som t ex - stress, sömn, träning, hormoncykel, årstid, saltintag osv.
Pasi har så rätt i detta:
Jag tycker det viktigaste är hälsan, och att det är främst det man skall fokusera på och inte stressa runt så mycket med viktminskning* och andra struntsaker
Det har jag äntligen lärt mig. Min man har sagt det hela tiden, men jag har inte lyssnat. Jag är otålig och vill gå ner NU, som de flesta andra. Men tänk att igår fattade jag galoppen. Sluta stressa helt enkelt.
Viktigare att man äter så som man kan tänka sig att äta resten av sitt liv än att man faller tillbaks i något enformigt och konstigt, men det är min åsikt det.
Lycka till,
Jag ligger i samma ålder som du, men jag har 10kg att gå ner till min målvikt, jag har gått upp 4kg.
Har också läst här hur folk går ner hela tiden, men jag tror att det är dom med 20-30kg vikt som har lättare, för många skriver inte sin längd o vikt så man ser hur mycket övervikt det är.
Tråden 10 kilos klubben har ju startat och där är vi på samma nivå och vi som har dessa kg kvar har svårare att gå ner i vikt, läs den.

Varje vår och sommar har jag gått ner till en vikt som jag är ganska nöjd med och en fettprocent på kanske 13% *…men på höst/vinter har vikten ökat och jag har hamnat på en fettprocent runt 17-20% ( alltså vägt 8-11 kg mer än min lägstavikt).
Om detta beror på stress eller nån naturlig årscykel…. eller en kombination vet jag inte.
Hade jag varit ny på detta…börjat mitt LCHFliv på hösten med en inte allt för knubbig kropp, så hade jag kanske inte märkt av viktnedgång direkt och troligen tom gått upp lite i vikt i början.
Om min viktökning varje höst beror på stress så skulle säkert inte kroppen må bättre av vare sig att jag stressar upp mig för viktökningen eller nån svältkur. Och beror det på en naturlig cykel och jag börjar svälta den på hösten så är det ganska troligt att jag stör cykeln och inte får min naturliga viktminskning på våren.
Och vad vill jag säga med detta?
Jo - står man still i vikt, eller går upp tillfälligt, så finns det sällan skäl för ramaskri, utan det är troligen tillfälliga "problem" som påverkar eller så kanske det beror på nån årscykel.
Att stressa kroppen med svältkurer och annat är sällan hållbart i längden.
Så jag tycker därför att man skall slappna av och inte bry sig så himla mycket om vikten.
Hm, ibland känner jag att jag blir långrandig.
*Vilket egentligen är ganska fina siffror för en gammal utbränd man i min ålder….även om man har svårt att bli nöjd då man självklart alltid har elitidrottare och liknande som förebilder och lätt glömmer att man är 10-20 år äldre än dem.
Märkligt Pasi, så har det hitentills varit för mig med. Jag går ner under vår och sommar. Sen smyger det uppåt på vågen igen under hösten vintern.
Gissar att jag äter lite mer fel som nötter och annat då. Men jag hoppas fortsatt på mer nedgång.
Visst är hälsan den största vinsten. Jag ger aldrig denna kosten. Men jag har heller inte förlorat hoppet om att går ner dom sista 5-6 kg till slut.
#0 Mitt midjemått och min viktnedgång har aldrig gått hand i hand, under hela detta året då jag gått ner i vikt. Det har funnits perioder när jag inte gått ner nåt alls, men efter ett tag har midjemåttet ändrats. Och jag är 48, så vi är väl i samma klubb, du och jag.
Jag tror inte att du behöver hålla dig till enbart ägg, dessutom, om du vill spräcka en platå. Pröva att hålla dig under 5 gram kolhydrater totalt om dagen och se vad som händer. Det är ungefär det du gör när du "bara äter ägg".
Kött, fisk, ägg, smör och lite, lite grönsaker. Det blir man mätt och glad på.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag håller nog med Maia. Jag ska äta vanligt men minska på grönsakerna.

Jag bröt min platå med att äta MYCKET under flera veckor och något generösare med kolhydrater, för att sedan tvärt gå tillbaks till en striktare linje.
MEN: Om platån bröts pga detta, eller för att kroppen helt enkelt hade vilat klart och ville fortsätta, det vet jag inte…
För jag tror att kroppen gör lite som den vill ibland.
Min vikt kan dessutom ha stått still, men ändå har jag märkt att byxor blivit rymligare.
Vad händer om du utesluter mjölkprodukter helt? Många (särskilt vi kvinnor) är känsliga mot detta av nån anledning.

Då menar du bara kött, fisk och grönsaker då? Inget grädde alls eller?

#9: Jag menar utesluta grädde, creme fraiche och yoghurt främst. Kanske t.o.m ost.
Smör går fint, alltså kan man göra gott kryddsmör och béarnaise-/hollandaisesås…