nybörjarfråga - midjemått
Är ny både på forumet och inom LCHF :-)
När är det lämpligast att ta midjemått? På morgonen eller på kvällen? Nån som vet?

Så länge du tar midjemåttet vid samma tidpinkt kommer det på ett ut, vad jag vet.
Fabricati diem, pvnc!

Ska du ha ett jämförbart resultat från gång till gång, vilket väl är meningen, så ska du alltid mäta, och väga för den delen, på morgonen direkt efter morrontoaletten ! 
På eftermiddagen, kvällen kan det lätt skilja ett par kilo (upp oftast) och 2-3 centimeter i midjan beroende på vad du ätit och druckit samt ev. gaser i mage/tarmsystem.
Medarbeterare på Kost
Tack för svar! En följdfråga. VAR tar man egentligen midjemåttet? Jag har midja det är inte där jag upplever att mitt "problem" finns. De kilon jag skulle vilja bli av med alt. där jag vill att kroppen ändrar form är snarare runt naveln. Mao - jag vill ha en platt mage! Begriper att träning är en bra grej då ;-) men det är ju också bra att inte peta i sig socker och kolhydrater. Av alla möjliga skäl alltså. Idag ca 66 kg (med ytterkläder och skor på veterinärvågen på eftermiddagen), 73 cm midja, 83 cm över naveln nu på morgonen. Alltid 172 lång. Just nu 38 år.

Då är det väl enklast att alltid mäta just där, ovanför naveln ! 
Medarbeterare på Kost

Midjemåttet mäts där magen är eller ska vara som smalast vilket ska vara i höjd med armvecket.
Jag har fått veta att det ska mätas två cm över naveln. Så det gör jag.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Ta måttet där du bryr dig mest om det vettja! Är det vid naveln du vill se det minska, så mät där. Strunt samma om det kallas midjemått eller stussmått eller magmått eller litermått, huvudsaken är att du kan se om du får det resultat du vill eller inte!