Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 1909 ggr
mumsan
0

Komjölkfria recept!

Skulle gärna vilja veta om det finns en länk med recpet utan komjölkprodukter. Jag vill göra såser och rätter där jag inte bara använder mig av en skiva med 30 gr smör till kött/fisk och grönsakerna. Det står still med ideer jusst nu. Använder lite fetaost gjord på get och fårost eller enbart ostar av dessa.

Cocosmjölken blir för gammal då jag använder så lite. Mandelmjölk smakar inte så gott tycker jag!!!

Mår förövrigt bra av min strikta kost och går ner i vikt.

Hjälp mig med receptFlört

pitch
0

Äggulan är ju alltid en bra grund till många recept.

Blanda fett med äggulan  och lite annat så kan du få fram många fina smakupplevelser.

mumsan
0

Ja det är ju sant! Tack för tipset. finns det flera ideer här?

nobban7
0

Bearnaisesås?

[Sias]
0

Majonnäs.

Som sås till den feta fisken, t ex; Smör-Stekt laxfile med sås av majonnäs, fryst dill och lite vatten till lagom konsistens.

Till fiskgratäng. Stek  fiskfileér  i smör, lägg i ugnsfast form. Gör ett fast broccolimos (lättkokt, väl avrunnen broccoli mixas med smör), tillsätt en äggula. Lägg moset runt fisken. Blanda majonnäs, fryst dill och lite kallt vatten - häll över fisken i mitten, lägg på några smörklickar. Gratinera tills rätten fått fin färg.

som sås till kött;  Smaksätt "majonnässåsen" med lämplig krydda: t ex persilja, dragon, pepparrot, persilade, lite tomatpuré - eller favoritkrydda.

som sås till  kyckling; smaksätt "majonnässåsen" med passande krydda; t ex curry, dragon, persilade, lite tomatpuré eller favoritkrydda.

Gratängsås;  Majonnäs + lite vatten + 1 äggula. Och smörklickar på. Istället för ost/grädde till grönsaks- eller t ex cassler-gratäng.

Kryddsmör. Persiljesmör, dragonsmör, pepparrotssmör, etc -  favoritkrydda. Blanda mjukt smör med  önskad krydda.  Forma en rulle av kryddsmöret, rulla in i plast eller bakplåtspapper,  låt stelna i kylskåp. Skär i tjocka skivor.

Jag har inte kollat - men det finns säkert bra recept under "Recept på soppor & såser" här till vänster.

mumsan
0

Ja det lät ju väldigt gott Sias! Jag gör egen majonnäs och äter till olika rätter. Jusst nu så köper jag färsk varmrökt lax från orten, äter den med min majonnäs, vitlök, alfagroddar ellr annan sallad och gurka.

Sen tog jag äggula i fläskspadet så dt blev en lite tjockare sås. Man behöver ju inga stora mängder.  Kryddsmörrulle ska jag göra, det är ju oxå med ögonen som vi äter! Dragon och persilja låter gott i smöret.

fenixthebasketcase
0

Det där brocolimoset låter riktigt gott! Men är det färska fileér ni använder? Enda gången jag gjort fisk hemma själv har jag tagit ryggfile av torsk och kokat detta.

Vad kan man använda för fisk förutom lax?

mumsan
0

#6 Du kan äta vilken sorts fisk du vill. Kolja eller sej går oxåbra.

Tack för alla förslag jag har fått här. Majonnäs gör jag själv och använder till bla. tonfisksalladen. Den hemmalagade är jättegod..