Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3711 ggr
savonit
0

Köpa frys, frysa grädde?

Hej för att kunna klara att leva på LCHF kommer jag och sambon bli tvungna att köpa en billig frys, så vi kan bunkra mat då vår närbutik tar hutlösa priser på allt.

Så vi kommer köpa en frys ifrån öb, hoppas den håller.

och sedan kommer vi fylla den med kött grädde, riven ost.

Så det enda vi kommer handla i våran butik komme väll bli grädde och ost, backon.

Kan man föresten frysa grädde och riven ost?

[Saiva]
0

Japp! Men grädden kommer du inte kunna vispa om den varit fryst. Men det jår jättebra att använda i matlagning. Osten kan bli lite smulig(svår att skiva) när den varit fryst men annars är det helt ok. :o)

savonit
0

Tänkte mest på riven ost då, så då borde det inte vara något problem altså

Pasi
0

Det är främst grynpipiga ostar som innebär problem med smulighet….så man kan ju välja andra ostar.
Grädde går att vispa om man tinar upp den låååångsamt (kall kyl)….det bevisade min far för mig.

Hallongrottan
0

Jag köper stora bitar av Goudaost, och fryser ner i lagom stora bitar.Men….. de ska tinas långsamt i kylen för att bibehålla sin konsistens. Efter det är det ingen skillnad på fryst och färsk ost.

Pasi
0

Fast ost behöver man sällan frysa….i kallt kylskåp håller sig de flesta ostar i månader.Förvånad

mikaelj
0

År, menar du?

Vakuumförpackad (eller ännu hellre, vaxad) ost kan man lagra i ett år eller så och få en riktigt god ost.