Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5794 ggr
kianna
0

Keso, duger det som...

…ersättning för kött en lunch t ex? Har ibland inte ork att ta med mig mat till jobbet, och är sedan tidigare van vid att äta en keso med några bär i. Natuligtvis naturell som innehåller: Protein 12 g. Kolhydrater 2 g. Fett 4 g. Ska jag i så fall lägga till något, och vad ska detta vara? Tacksam för tips!

andreas0
0

Det beror på hur strikt du är.

Keso är för fettsnålt, och ska man äta tillräckligt för att bli mätt på bara det så blir det för mycket kolhydrater för många (det beror på hur strikt kost du vill hålla).

Mosar man ner smör i keson så kanske det kan fungera.

Anninni
0

Blanda i lite grädde och majonäs i så att du får upp fetthalten.

Jag gör detta ibland med lite tunt skivad blekselleri och walnötter och LITE rivet äpple .

Novisan
0

Undrar detsamma. Bra fråga, hoppas någon klok svarar.

Det är väl fettprocenten som är lite låg? Kan man komplettera med fett på nåt sätt? Olivolja, rapsolja? Fast det kanske ska vara animaliskt fett? Svårt att röra ner smör i va?

magma
0

Nja… Det duger som ett mellanmål, gärna spetsat med lite grädde eller creme fraiche. Men jag skulle inte äta det som ersättning för ett lagat mål mat.

Om du äter kesolunch på jobbet, så bör du se till att äta ett bra mål mat när du kommer hem.

Skulle du inte kunna äta typ en salladstallrik med keso? En halv avocado, keso och till det t.ex skinka, makrill eller tonfisk och ett kokt ägg? Gärna med majonnäs till. Du kan ju även äta makrill med ägg, då behöver du heller inte laga mat;)

magma
0

#3: Creme fraiche och vispgrädde innehåller animaliskt fett:)

kianna
0

Sååå…om jag tillsätter grädde…blir det okej att ta till som reserv…? Jag älskar nämligen detta…Tungan ute

kianna
0

Det handlar förstås om att ha den där krisreserven någon dag då och då när man inte vill bry sig om matlåda.

Naturligtvis äter jag då huvudmålet på kvällen.

Tack för svar!

[cat_allis]
0

Jag brukar köra "plocktallrik" till lunchen ibland och då är keso en del av den:

Keso, salami, boursin vitlöksost, en bit avokado, ett ägg, eventuellt lite majonnäs. Mumsgott och mättande! Enbart keso tror jag kan bli bara en trigger tyvärr.

andreas0
0

#3, Smör går antagligen utmärkt att röra ner om man tar smör som är i rumstemperatur. Det är lite lösare då än smör från kylskåpet.

Vet man att man ska göra så någon dag kan man ju ta fram biten av smöret man ska använda och låta det stå framme i ett par timmar. Hållbarheten på smöret är inga problem för den tiden.

Att använda bregott kanske kan fungera det med, då det är blandat med rapsolja så har det lite lösare konsistens.

Är det någon som vet hur länge smör håller sig i rumstemperatur? Ett par dagar? En vecka? Om man gör slut på smöret snabbt kanske man kan förvara det i rumstemperatur hela tiden?

Elorin
0

#9 Smör håller flera veckor i rumstemperatur - och så länger räcker det ju inte…..  Jag har alltid både smör och kokosfett framme och har gjort så i två år nu, kan inte tänka mig att ta fram från kylen varje gång. Dessutom så enkelt, om jag behöver lite fett som mellanmål, att ta en tsk mjukt smör .Tungan ute

DanielS
0

Jag älslar grädde, men för att blanda upp keson med något fetthaltigt måste jag säga att jag föredrar Créme Fraiche. Keson blir så blaskig på grädde. Fast om man vispar upp grädden och rör ner den i keson går det bra, men det blir mer som ris a la malta (fast utan ris), framförallt om man tillsätter lite bär.

Gillar man kokossmaken så funkar riktig kallpressad virgin coco nut oil också att blanda ut med.

#3 Växtoljor skall man undvika så gott det går (koksolja, olivolja undantagna) då de flesta innehåller höga halter av omega 6.

andreas0
0

#11, Varför skulle olivolja vara undantaget? Det innehåller också höga mängder av omega 6. 10.3% av fettet i olivolja är omega 6 enligt fineli. Fullt av fleromättade fetter som härsknar lätt.

Sedan är smaken på olivolja mycket bättre än de flesta andra oljorna, men det betyder inte att den är nyttigare.

Saintpaulian
1

Jag tror det var Margareta som tipsade om att ta olivolja och lite kryddor i keson. Det gör jag ibland när jag vill ha något snabbt. Och det är gott. Men det är inte det bästa fettet nej.

DanielS
0

Precis, enbart dryga 10% ?-6, jämför detta med andra växtoljor utvunna från växter från nordligare breddgrader*. ?-6 är essentiella oljor, som vi måste få i oss av i mindre mängder, varför olivolja är alldeles utmärkt.

Sedan är det också sant att absolutmängden PUFAs skall hållas nere, samt att ratiot  ?-6/?-3 inte bör överstiga 2:1. Mao ett högt intag av ?-6 skall inte komplementeras med högt intag av ?-3, utan ?-6 mängden skall sänkas så att ratiot mellan ?-6/?-3 hamnar under 2:1.

*Växter från nordligare breddgrader tenderar att ha högre andel PUFA pga av ett kyligare klimat.

andreas0
0

#14, Men omega 6 finns i alla livsmedel, inklusive t.ex. kött, vi får tillräckligt av det vad vi än äter, vi behöver inte sätta i oss olivolja för att få tillräckligt med omega 6 ändå så länge vi äter oss mätta. Det är nästan omöjligt att inte få i sig tillräckligt med omega 6, vad man än äter för kost (om man nu inte lever på 100% pasta eller något sådant dumt).

Dom flesta får idag en balans som är långt över 2:1 så att äta ett livsmedel som har så mycket som 10% förvärrar bara saker. Jämför med t.ex. smör där omega 6 är 1.2% av fettet, eller fett från nötdjur där omega 6 är 2.8% av fettet.

I övrigt håller jag med dig, det är bättre att sänka omega 6 än att öka omega 3, ju mindre fleromättade fetter desto bättre, även om vi behöver en liten mängd av det.

Nej, olivolja tillhör växtoljorna som man bör endast använda sparsamt, även om det är något bättre än andra oljor så är det fortfarande mycket sämre än fett från animaliska källor.

Pasi
0

#15 Jag håller med om att det skall användas sparsamt….det är dock ingen jättedålig olja…raps är t ex sämre, och då är endå raps den bästa som finns att tillgå i form av majonäs.
Om man sedan tycker om smaken på gammal strumpa så kanske man tom tycker olivolja smakar gott.Flört

#0 Det är inte alls fel med keso som proteindel i en måltid….inte ett dugg sämre än en bra korv….och innehåller inga kemikalier.
Bara att fetta upp och äta!

#10 Jag har också alltid smöret framme…och har aldrig lyckats få det för gammalt hur jag än försöker.Flört

DanielS
0

Då är vi överens, det var underförstått från min sida att det skulle användas sparsamt; istort sett enbart för att ge lite smak. Så relativt de flesta andra växtoljor som jag tycker att man direkt skall unvika så förordade jag olivoljan.

bullmagen
0

keso blandat med mascarpone (lika delar) + ngn msk grädde och mycket kanel smakar som risgrynsgröt och man blir riktigt mätt.

Det äter jag kanske en gång i månaden, när jag vill lyxa till det!

Barols
0

Jag äter varje dag konserverad tonfisk som jag blandat ut med mkt majonnäs.Till detta har jag keso lök + 1 ägg.Tröttnar inte på detta,jag har ätit det varje dag på jobbet i ca två år. Kokar fem ägg varje söndag, sedan finns allt på jobbet hela veckan.

Fördelen är att man alltid kan ha några burkar tonfisk stående på jobbet,och en burk majonnäs i kylskåpet räcker ett tag.

Icegirl
0

När jag inte har några rester kvar till matlåda, tar jag som idag med mig ex vis några skivor rökt skinka och en bit brieost. Det blir en helt ok lunch som jag lätt håller mig mätt på fram till middagen.

Novisan
0

Ni som är rutinerade här inne, hur är det med färdigköpt tonfiskröra, skagenröra o sånt gott. Är det för mycket tillsatser i dem för att de ska vara ok? Även om andelen fett, kolhydrater o protein e ok.

Pasi
0

#21 Jag personligen undviker i stort sätt all färdigmat särskilt om de innehåller E621 eller sötningsmedel, men tillåter mig lite rydbergs räksallad* och salami ibland,

*Har nog inte mer tillsatser än vanlig köpemajonäs.

Margareta
0

När jag rekommenderar olivolja till keso så är det inte för att äta det dagligen - av de omega6-skäl som redan angetts.

Jag tillhör den som måste skära hårt i kolhydraterna och då är inte de alternativen ni angett så bra. Våde grädde- creme fraiche och mascrapone ger ännu fler kolhydrater. Smör är ett bättre alternativ som jag inte tänkt på.

Skall testa rumstempererat smör med keso och örtsalt.

Numer pensionär i Nynäshamn