Glitterfiskens garn
Hej!
Jag har hängt här från och till och blev nu sugen på att vara med i samtalet, hoppas att det är ok. Mest var jag här våren -07 då jag också läste några böcker om lchf. Prövade att äta kosten, mådde mycket bra, fantastiskt att slippa evigt sug, gick också ned ca 10 kg. Sedan blev det sommar och det kom annat emellan… Så är det alltid för mig. Jag lyckas aldrig hålla vikten. Har samma historia som många andra här, viktväktarsvängar ner och upp igen. På nåt gammalt viktväktarprogram i början på 90-talet gick jag ned bra, då var de olika födoämnesgrupperna begränsade så att det blev inte så mycket kolhydrater. Sen fick jag barn och åren gick, försökte med viktväktarna igen i början av detta årtusende, då var potatisen fri och man fick råd att göra potatisklyftor i ugn, "man kan äta en hel plåt om man vill", säg det till en person som är känslig för kolhydrater… Ja, sen har jag hållit på att omväxlande banta och äta upp mig. Detta är jag så gräsligt trött på. Därför har jag bestämt mig. Jag ska göra som Skaldeman skriver i sin Gi-noll bok, vara noga i tre månader och sedan utvärdera. Att klara det är mitt första mål. Jag vet att jag mår mycket bättre på kolhydratreducerad kost. Mitt nästa mål är att från och med nu gå ned 22 kg. (Vet att jag inte kan bestämma takten men jag tänker inte ge mig även om det dröjer.) Mål 3 är att hålla den vikten, jag är sannerligen ingen sulfid då heller. Men eftersom min svårighet är att hålla vikten är det utmaningen.
Ofta går det ganska bra för mig att gå ned ca 10 kg, men när jag börjar närma mig ett mål är det som om jag blir "rädd" och förtränger hela projektet. Därför måste jag nu så här tydligt skriva mina mål.
Hoppas att jag få vara med och ge och få stöd och uppmuntran här på forumet, av folk som fattar vad man pratar om.
Plask, sa Glitterfisk

Visst är du välkommen =)
Välkommen hit "på riktigt"!
Bra att du har skrivit ner dina mål, det är smart!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Plask tillbaka, Glitterfisken! Simma lugnt!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack så mycket, ser fram emot att vara med här och prata.
Ja, det med målen är det nya. Jag vill inte "försöka" och misslyckas. Nu gäller strict lchf i tre månader, från den 15 september. Det känns befriande på ett sätt.
Var på konferensresa med jobbet i veckan. Där låg hemmagjorda tryfflar till kaffet. Sådana saker brukar jag inte missa, kan ju ta en till kaffet, det är ju mycket fett och inte som ett kex ex. Men nu sade jag bara till mig själv "jag äter ju inte sånt" och det kändes befriande och underbart! Jag var ju mätt av massa kött och lite grönsaker.
Och ikväll har familjen simmat iväg så jag får rå mig själv. Har ätit färska räkor med massor av majjo. Känns lyxigt!
… massa fett, men det innehåller minst lika mycket socker som kexet.
Bra att du stod på dig. Jag känner att jag helt saknar sötsug när jag äter ordentligt.

Ja, jag vet, har nog hållit på med någon halv-lchf sen förra sommaren. Mår hyfsat bra på det också, men vet att det blir ännu bättre när jag begränsar kh mer. Försöker nu att ligga under 15 g/dag.
Halloj glitterfisk! Och Välkommen hit!
Det låter som ett bra upplägg, det du beskriver. Och du har en väldigt vettig inställning till det hela.
Lycka till! 

Tack, gillar att simma omkring här.
Mitt först mål är ju att hålla strict lchf i tre månader, från 15 sept till 15 dec. Det känns bra.
Men nu kommer nästa fråga; Hur ska jag göra för att nå mitt mål? Det har jag funderat på idag. Det jag hittills kommit på är
-läsa böcker/bloggar/detta forum för att få ny inspiration och inte tappa bort mig.
-träna, älskar att vattengympa, då känner jag mig stark, snygg och oövervinnerlig. Tränar jag inte tappar jag sugen.
-vara noga med att handla bra mat så att jag har det hemma, och kan ta med nåt när jag åker iväg.
-Funderar också på att belöna mig för varje kg jag går ned, ex med ett snyggt halsband jag kollat på, nya stövletter, en ny snygg tröja. Men jag vet inte… Då fokuserar jag ju ändå på kg och nu var det ju att klara strict lchf som gällde, kanske belöna varje vecka jag klarat bra matmässigt? Vet inte heller om jag gillar att hålla på med belöningar. Vad tycker ni?
Är det någon som har några andra bra idéer, tips eller knep för att hålla sig kvar på banan?
Är så himla rädd för att rätt vad det är bara "glömma bort" hela projektet. Det har som sagt hänt förr.
Belöningar låter fint! Bind dem till andra mätvärden också -- du kan mycket väl minska i midjemått utan att gå ner i vikt!
1 cm eller 1 kg, vilket som kommer först, kanske?
Om du absolut vill ha en belöning, kan du ju spara en hundring för varje kilo du går ner och köpa något mer intressant efter ett par tusen, så slipper du ägna energi åt att fundera på belöningar.

Här händer det grejer!
I måndags morse skulle jag till jobbet och hoppade i jeansen. Döm av min förvåning, de var för stora, jag kunde helt enkelt inte ha dem. Snabbt fick jag rota fram ett par andra som hängde på "lite för små-stången i garderoben". Det tog ett par dagar att komma över
.
Idag onsdag var det stora vågen-dagen. Jag hade gått ned 2 kg! På en vecka! (Tror inte att det endast är vattenkilo då jag om sanningen ska fram gått ned nästan 6 kg på 4 veckor. Men de räknas inte, för från då jag bestämde mig, var det ju 22 kg jag skulle ned, och nu har jag alltså klippt 2 av dem). 20 kvar alltså.
Känner mig i alla fall glad och nöjd idag, men vet att det inte alltid går så lätt. Har ofta ganska svårt att gå ned. Det är då man har svårare att motivera sig att fortsätta…
Min metod är att äta strikt Lchf, max 15 g kolhydrater om dagen och äta när jag är hungrig och sluta när jag är mätt. Jag har inte ätit i "onödan". Det har alltså också blivit någon sorts kaloribegränsning. När jag kollat i min mat har det ofta blivit runt 1300 kcal, drygt 100 g fett, 8-10 g kolhydrat och resten protein. Någon dag har det blivit 1600 kcal och någon annan kanske 1100.
Hur låter detta tycker ni? Är det för lite mat och risk att hamna i "svältläge" och utebliven viktnedgång? Eller kan jag fortsätta på samma sätt? Jag äter när jag är hungrig, men inte onödigt mycket.
Tacksam för råd och synpunkter.
Varför ändra på ett framgångsrikt recept!

#12 Därför att det kan leda till motgång liksom t ex VV.
#11 Välkommen!
Se till att inte begränsa maten för hårt för då finns risken att kroppen spjärnar emot….den har ju varit med om svält förr och vet vad det handlar om, antar jag?
Själv kör jag helt utan begränsning och det funkar bättre för mig än när jag börjar fundera runt kalorier eller äter lite mindre än jag borde. Men min kropp kanske inte är normal, vad vet jag!?

Tack! Det är väldigt trevligt här, alla är goa och hjälpsamma mot varandra, och många vet och kan massor och har gjort många egna erfarenheter av kosten. Tacksam att jag hittat hit.
pasi, jag tror att kroppar är olika, och har aldrig fattat vad begreppet "normal" innebär…
Visst har kroppen varit med om svält, men det var i alla fall 4-5 år sedan och sista året har det varit mycket lchf inspirerad kost, även om det varit annat också. Tror att det är därför kroppen vågar släppa lite nu.
Funderar mer på det här med matmängd och hur kaloribegränsning påverkar. Tror ni kloka människor att det är med denna kost som med light-VV mat, att ju mindre man äter, desto ändå mindre måste man äta sedan för att få fortsatt viktnedgång? Förstör man för sig själv om man håller sig kring 1300 kcal om dagen? Eller gör fettet i maten att förbränningen ändå hålls på en bra nivå? Vill inte att förbränningen ska minska.
Vad tror ni?

Grattis till att byxorna växer i garderoben =) Det gör mina med även om vågen verkar fastna ibland =) Visst är det jättekul =)

#14 Tvingad viktminskning har aldrig fungerat, vad jag vet, utan kroppen försöker alltid återställa allt till vad den anser är rätt (ofta överkompenseras det dessutom). Det samma visar forskningen runt anorektiker….det tar lång tid att återställa hormonnivåerna.
Får den ta av fettlagret i sin egen takt så mår den bäst!
Men äter du dig mätt så kanske det innebär att du inte svälter dig utan att allt kommer från fettlagrena frivilligt, vilket även det innebär mättnad. Så tuta och kör, håll inte nere matmängden medvetet och glöm inte att lyssna på din kropp!

Tack för goda råd!
Nu tänker jag såhär tror jag. Jag äter när jag är hungrig så att jag blir mätt, alltså vill jag ha mer mat så äter jag mer mat. Men jag behöver inte okynnesäta - små goda babybellostar - lite då och då. Men rejäla måltider då jag är hungrig. Kollar i min mat ibland hur det blir, mer för att kolla hur det blir, vad kroppen vill, än att jag "bestämmer" innan.
Idag är en svår dag. Igår var jag "tvungen" att beté mig som en vanlig människa under ett lunchmöte. Fanns inget annat utrymme. Potatis och sån´t åt jag inte men mjölsås, lite dessert osv. Det är ofta efter något sådant som jag faller ur, så nu är det stort fokus på att äta rätt. Igår när jag kom hem var jag hur hungrig som helst. Var nära att öppna frysen och ta en macka! Men jag hann stoppa mig och började med att käka 40g kokosfett, ta kaffe med grädde som jag älskar. Brukar då vara mätt länge. Nej, var lika hungrig. Fick då laga middagen mycket tidigare än vanligt och åt en hel rökt makrillfilé, spenat med säkert 50 g smör och 100 g philadelfiaost i. Då lugnade det ned sig lite. Men kvällsmat behövdes, det blev 2 babybellostar. Dessutom har jag huvudvärk idag, tror det beror på maten.
För att klara denna dag och hålla mig på banan ska jag åka och vattengympa, handla bra och god mat på hemvägen, dricka mycket. Jag tror att det blir äggröra till frukost, fläskkarreskivor till lunch, taco (gillar familjen, jag äter lite grönsaker, mycket nötfärs, riven ost, lite sås och ibland en klick cf) till middag och är jag hungrig ikväll fortsätter jag på kall fläskkarré.
Imorgon är en bra dag igen! (Hoppas och tror jag, eller vill jag, eller har jag bestämt!)
Plask!

I onsdags var det vägdag. Jag hade inte gått ned ett gram utan vågen stod på exakt samma. Blir deppig!

När det blir så tappar jag lätt motivationen och slutar med hela viktminskningsprojektet. Det har jag lärt av tidigare erfarenheter. Så nu är fokus på att fortsätta äta bra lchf. Och komma ihåg att mitt första mål är att klara maten i tre månader, inte några särskilda kilon ner. Tror att det målet passar mig bra.
Men det är inte kul… och inte lätt…
Torsdag och fredag var ganska stressiga dagar också. Det blev ganska mycket ost "i farten". Är det dumt?
Idag har jag i alla fall startat dagen bra med stekt fläskkarré och äggmjölk. Dricker nu te med kokosfett. Och försöker uppmuntra mig själv
att fortsätta på ett bra sätt.

Veckorapport: Det har varit en bra vecka. Har ätit strict lchf som jag bestämt och det fungerar bra.
När jag använde vågen i onsdags kunde man se att jag gått ned 1.6 kg. Har alltså tappat 2+1,6=3,6 kg sedan jag började med mitt 22-kg mål. 18,4 kvar alltså. (Måste skriva så tydligt så att jag fattar ;)
Nu räknar jag inte så noga, försöker att inte bli för fixerad, men jag äter strict lchf, även om jag inte fakirar. Någon vecka försökte jag ta bort grädde i kaffe och cf, men nu använder jag det i liten mängd, ska kolla om jag tål det. Blir det dålig viktminskning i flera veckor får jag tänka om. Däremot har jag slutat med mjölkskvättar i kaffet på jobbet och dricker svart. Det är ju bara en vanesak.
Det märks att lchf som begrepp sprids nu. Igår em fikade jag med några väninnor och åt inte av de framställda, hembakde bullarna. Förklarade lite med att jag inte äter så mycket kolhydrater just nu. Jaha, sa en, äter du så´n där fettdiet som den där läkaren förespråkar? Och när jag sade Annika Dahlqvist? var namnet bekant. De var mycket intresserade. Kändes som att denna kost var en ok metod och inte bara "stolleprov" som man ofta mött tidigare.
Ja det sprider sig
. Har ni märkt nå´t?

Alltså jag fattar inte varför du "måste bete dig som en vanlig normal" under en lunch. Ät det som är bra för dig, frågar folk mera så fråga om dom skulle tvinga i dig en snaps om du var alkis. Det kan få folk att fatta läget……….hm, ibland. Man ska unna sig än hit o än dit säger dom normalviktiga runt mig, jo jag har unnat mig som fasen o lite till o därför måste jag hålla mig till Nej Tack!!!
Kul att följa din resa o håller tummarna för att du ska lyckas, men ät mera så du klarar dig.
Kram Luccy

Hej Luccy! Kul att du hittat hit till min lilla tråd.
Håller helt med dig, man bestämmer själv, brukar oftast äta det jag vill och inget annat, de flesta lägger sig inte i, och de som gör det brukar fatta när man förklarar.
Men ibland finns det inte så strot utrymme för en själv och ens egenheter ex i vissa jobbsammanhang. Ibland måste man bara "uppföra" sig. Detta tillfället var ett sådant. Jag visste det innan, planerade för det, ansträngde mig för att komma tillbaka efteråt. Det gick bra. Detta har hänt 1 gång sedan 15 sept, alla andra måltider har jag kunnat styra efter eget huvud.
Nej folk ska inte lägga sig i och tycka att man ska unna sig… Jag brukar ibland svara att jag unnar mig att må bra och det gör jag inte av kolhydrater.
Har genast lytt ditt råd att äta mera
och har just satt i mig en brunch bestående av minst 100 g gravad lax i skivor och en röra av 2 hackade kokta ägg, 2msk smör och en msk majonnäs. Nu med kaffe med en msk grädde i efter det mår jag som "fisken i vattnet" 

Tänkte att jag skulle "testa" lite vad min kropp klarar. Veckan som varit har jag ätit "vanlig lchf" inte fakir, inte kaloribegränsning. Jag har ätit vad jag känt för inom ramarna. Skulle gissa att det blir ca 20 g kolhydrater/dag. Någon dag år jag keso blandat med cf till lunch, blir kanske 8 g kolhydrat, och haft grädde i kaffet, ätit en hel del ost, lite vitkålssallad osv. Det är mysigt och gott och jag mår bra, men någon viktminskning blir det inte.
Nästa sak jag ska prova är att begränsa kolisarna mer, ingen keso, mer ägg, kött etc. Men ingen kalorirestriktion, så får vi se hur det går.Det ska jag börja med snarast. Imorgon tror jag.
Just nu känner jag mig lite låg. Det har inte känts helt bra med några olika saker i min omgivning. Jag längtar efter att tröstäta!
Kämpar som bara den nu för att inte börja äta massa strunt. Vad gör man i ett sån´t läge? Jag vispade knappt en dl grädde och åt för attt det inte skulle bli nå´t värre. Men jag vill ändå ha chokladbollar…
Egentligen vet jag ju att det inte löser några problem att "möla" i sig massa grejer, det blir inte roligare för det. Men ändå….
Hej Glitterfisk
vilket härlig nickname föresten:)
Jag har fört srikt LKHF kost i exakt 7 veckor nu och bara gått ner några hg.
Jag mår förträffligt och skulle aldrig avvika från denna kost, även om jag aldrig går ner ett gram mer, för jag mår så himla bra.
Det är verkligen huvudsaken för mej och på mitt jobb tittar de nyfiket på all den goda mat jag äter och jag besvarar frågor om någon undrar annars så "går jag på" i det tysta.
Jag äter bara c:a 1.200 kalorier per dag då jag inte har så stor övervikt och ett stillasittande jobb, det blir c:a 20-80-80 men som sagt, det påverkar inte vikten nämnvärt.
Jag är aldrig hungrig, aldrig sötsugen, blodsockret ligger perfekt och jag har varit i ketos med mörklila sticka, sedan 3:je dagen av denna kost,
Jag har skippat allt vad frukt, bröd och mjökprodukter heter, UTOM vispgrädde…..vin tycker jag inte om så det är ingen försakan. starksprit dricker jag inte, men öl är gott. Nu får det vara det med, för det är ju flytande bröd:) och jag vill INTE gå ur min ketos för allt i världen.
Jag har t.om. haft frossardag, men jättemycket kalorier, men ändå inte gått över 20 gram kolhydrater, det var bara proteinet och fettet som jag fördubblade (minst) mådde utmärkt även då fast jag var så mätt så jag trodde att jag skulle sprivcka:) (inte upp ett hg i vikt)
Mycket lite grönsaker slinker ner och då är det oftast blomkål och broccoli som gäller och en och annan avokado och jag har aldrig mått bättre i hela mitt liv. Helt underbart och jag kommer att äta denna kost resten av mitt liv, utan tvekan.
Det lustiga är att jag aldrig gillat varken frukt eller grönsaker, men tvingat mej att äta det ändå BARA för att man ska det.
Jag är lycklig som slipper detta nu…….min stora och farliga last har alltid varit bröd, i alla former, nu har jag inte tagit en enda bit på 7 veckor och tänker inte ens på det längre.
Önskar dej fortsatt lycka till och ge inte upp om du står stilla i vikt ett tag,man minskar i omfång ändå, det har jag gjort med flera cm:)
Vad tråkigt att det är deppigt, Glitterfisk. Hoppas att det finns andra saker som är positiva i ditt liv som uppväger. Och sedan kanske du kan göra något annat för dig själv än att äta. Kanske ta ett mysigt fotbad och smörja in fötterna med en skön kräm efteråt. Under tiden du har fötterna i badet kan de ju inte promenera bort till kylen!

Hej!
När jag är lite småsugen, eller behöver mer fett, gör jag en Lljuvlig chokladdessert, och lägger i små folieformar. Det är mycket grädde och cocosfett i, så de mättar också.
Receptet finns på Ljuvlig chokladdessert, av fettbramat från den 12/10
Lycka till!

Kära Glitterfisken!!!
Inte möla in mat när du deppar du blir bara deppigare, håll på dig o ät det du ska äta för att må bra. 2 min i munnen = 2 mån på höften stämmer alltid o hur glad är man den lilla tiden eg……………… Håller tummarna för att du klarar dig o att om du inte gjorde det så upp på banan igen, man behöver inte slänga alla glas i golvet bara för att man tappade ett.
Kram Luccy 
Glitterfisken - Känner igen det där, när vågen cementerats vid ett visst streck och vägrar flytta på sig.
Jag märker att jag är en sån som går ner i trappsteg. De platåer jag hamnar på kommer ofta, nedgångarna är på ca 2-3 kg per trappsteg sen blir det stopp ett tag igen. Men trots att det går långsamt (8 kg sedan början av mars) så går det ju åt rätt håll. 8 kg är mycket, tycker jag. Massor av kläder jag har sagt Goodbye åt, för gott!
På ett vis är det bra när det inte går fort. Jag är 43 år och tror jag skulle bli rätt skrynklig ifall det gick jättefort. Och kanske jag inte skulle ha råd att förnya garderoben i den takt som då krävdes…. 
Vet inte om du gått ner mer sedan du skrev # 11 men då var det ju egentligen 6 kg redan. Minus lite vatten så är det ändå en väldigt bra start.
Upp med nosen!! 

Tack för all uppmuntran och alla goda råd! Vad underbart det känns att få peppning här, då orkar man en stund till
. Tack alla goda människor!
Jag klarade det! Jag har inte börjat tröstäta massa fel saker. Det blev som sagt lite grädde, ost och annat men helt inom ramarna. Och i söndags orkade jag ta tag i maten och köra lite hårdare. Dvs hårdare kolhydratbegränsning. På fredag ska jag utvärdera det och se hur kroppen reagerat (läs väga mig…)
#23 Bonzar: Ja visst är det underbart! Vad glad jag blir av att höra att du mår så gott på denna mat! Och att må bra och känna sig frisk och stark är ju det viktiga, inte vågen. Men jag behöver påminnas om det ofta. Tack!
#24 Maia: Tack för tipset. Du har ju rätt, man ska göra något annat som skingrar tankarna. Men ibland är det svårt. Egentligen har jag det bra, ska inte klaga, men ibland känner man sig låg i alla fall. Eg är det jobbet som kan vara lite knepigt ibland, men så är det väl för de flesta. Annars är jag lyckligt lottad. I söndags blev jag mig själv igen då vi var vid vårt fritidshus, solen sken och vi var i skogen och det fanns massor av trattkantareller på vårt ställe. När vi kom hem fick vi kantarell och löksås till det stekta fläsket.
#25 Autoimmun: Ljuvlig chokladdessert låter… ljuvligt… men farligt…Ska kolla i helgen. Tack för tipset. Rapporterar sedan.
# 26 Luccy: Du har rätt, du är klok. Och kanske var det tack vare dina tummar som jag klarade mig! Tack!
#27 Kaisakavat: Du har rätt som alltid. Man blir galen när vågen cementerat fast sig. Då brukar jag ge upp! Men så är det inte denna gång! Jag har ju bestämt mig gör att klara maten till 15 dec och inte gå ned ett visst antal kg till dess, och det tänker jag klara! (Men man vill ju ned i alla fall, men som du säger det ska inte gå för fort och om man läser i #19 så babblar jag om 1,6 kg till så eg har jag gått ned 7.5 sedan ca 20 aug. inte klaga…..) Och du har rätt med kläder, brallorna är för stora, har idag gått runt i helt säckiga svarta jeans hela dagen… måste köpa ett bälte. (Eller nya byxor kanske…) Och skrynkel, jag är nästan lika gammal som du, nej, ingen brådska…. Och Grattis till dina kilon!
Idag har jag ätit bara pyttelite kolisar; frukost, ett kokt ägg med lite majjo, kaffe med 1/2 msk grädde. Lunch, en nöfärsbiff med två stora klickar smör på, smälte i micron på jobbet. Middag stekt fläskkarre med beasås. Nu på kvällen efter träning stor temugg med ca 2 msk grädde i.
Ska bli spännande att se om det släpper lite, jag äter mest såhär som ett experiment för att se hur kroppen reagerar. Jag vill så gärna "överlista" den.

Funderade idag på att nu har det gått något mer än 1/3 av tiden för mitt första mål. Klara lchf max 15-20 g kolhydrater dag, i 3 månader. Det är nog dags för en liten utvärdering. Jag mår mycket bra, jag klarar att hålla "dieten", äter bara sådant jag tänkt och vill, slipper vansinnessuget. Mer och mer vågar jag stå för att jag äter lchf. jag har bett om vispgrädde i kaffet på cafe, när det inte funnits fått spritsgrädde ur flaska (även om det säkert innehåller massa konstgjorda saker var det bästa valet, var hungrig och skulle träna). I torsdags frågade jag och fick ta vispad grädde ur skålen som eg var till pannkakorna efter ärtsoppan på ett matställe. Jag trivs.
På denna dryga månad har jag gått ned 5 kg av de 22 jag planerat. Alltså 17 kvar på mitt andra mål.
Jag känner mig stark. Igår var det massa kriser på jobbet, vet att man ska ta rast, äta och så, sköter det oftast bra, men igår var det omöjligt. Inga problem, jag orkar jobba på som en maskin med gott resultat och kom på 16.20 att jag inte haft paus, inte ätit mer än två ostskivor med bregott i på morgonen. Innan lchf gick det åt många kex och kakor och vad jag kom över en sådan dag.
Iveckan har jag begränsat kolhydraterna lite hårdare och då känns det som att det släpper lite, vågen hade rört sig nedåt i fredags. Får nog försöka var strict med kolhydratmängden åtminstone i veckorna. Det har blivit mycket köttfärsbiffar och beasås, osv smör… men idag blev det spenat med philadelhiaost i till makrillen, det är så himla gott. Det jag inte vill avstå från är gräddskvätten i kaffet. På morgonen och efter middagen ca 1 msk i kaffekoppen, gör mig lycklig.
Jag har belönat mig med kläder, köpt snygga toppar för varje kg, det värsta är att de börjar bli lite stora så nu får det bli smycken och hudvårdsprodukter ett tag. Det hjälper mig att fokusera.
Att jag klarat första 1/3 tror jag beror på
1 kosten, slipper suget, är inte så hungrig, kroppen är inte i svält som jag viljemässigt ska hålla.
2 jag är motiverad och vill verkligen detta nu.
3 jag får stöd och inspiration här på forumet, tittar in nästan varje dag en stund. Då "kommer jag ihåg" vad jag håller på med. Tacksam för allt stöd och all styrka jag tankar här.
4 har hållit på såpass länge med lchf-tänket (eg sedan jan-07, men det är först nu jag gör allvar av det) till och från att jag vet hur jag ska göra och inte tycker att det är så svårt. Har börjat hitta nya vanor.
Japp denna gång är jag taggad att klara mitt mål, alltså nr 1. Jag brukar aldrig nå mina mål när det gäller vikten, men nu vill jag verkligen. Strict lchf (max 15-20 gram kolisar/dag) till den 15 dec! here I come 
Så peppande läsning !!!
håller med om att forumet är super!
jag har funderat på belöningar men jag är så glad jag har en massa kläder som jag inte kunde ha på länge så min belöning är att ha kläderna från förr !!!
jag har precis haft en platå o det går neråt nu!
Tips är att mäta sig !
jag har märkt att kroppen ändrat sig o jag är lite sur att jag inte mätt mig .. jag märker det på kläder o vågen men jag skulle vilja ha mina mått från i sommras ..o gotta mig i förändringen !
ha en bra dag o simma lung't

Kikade in o kollade läget, bra att du slutat möla in saker du inte ska äta. Häftigt det låter att köpa nya kläder……….
Jag måste nog sluta med grädde, snyft går upp tror jag……himmel o helvette………..
Kram Luccy

#30 Jag har inte heller mätt mig. Orkade nog inte se alla siffror i somras. Lite synd nu, ångrar mig också. Jag hade en blus som jag inte kunde ha, den stramade liksom lika mycket över hela mig. Nu sitter den alldeles löst. Det är det närmaste mätning jag kommer. Man blir glad och stolt i alla fall.
"31 Kul att du kikar in Luccy. Jag har aldrig haft problem med hetsätning eller andra ätstörningar, ta i trä. Däremot kan jag ibland när jag är ledsen få lust att tröstäta. Men jag är glad att jag klarade det, den gången då jag var sur och kränkt. Nu mår jag bättre igen.
Måste du sluta med grädden tror du? Själv använder jag grädde men i mindre mängd än tidigare. Men msk i kaffet 2-3 ggr dag blir det och ibland en liten skvätt i maten. Jag går inte ned om jag äter mellanmål, måste hålla mig till att äta ca 3 ggr om dagen och då ordentligt. I våras då jag körde lchf lite löst, åt jag för ofta, tillåten mat, babybellost, grädde, skinka, gräddost och annat lite då och då. När jag var hungrig och skulle laga mat kunde det bli 4-5 skivor gräddost, innan middagen. Då gick jag inte ned. Jag måste veta vad som är måltid och inte annars går det inte bra för mig. Kan det vara så för dig?, eller är det grädden tror du? Ja det enda man kan göra är ju att pröva sig fram. Lycka till Luccy!

Glitterfisk är glad idag!
Det känns så himla bra just nu! Igår åt jag lunch med en väninna som bara tittade på mig och sa att "nu syns det verkligen, Oh vad smal du blivit. "(Stor överdrift, man allt är ju relativt…) det känns roligt.
Vad som känns ännu bättre är att det känns lättare. Igår storstädade jag hemma också, det kändes att det var lättare att hoppa omkring högt och lågt och istället för att lägga saker nedanför trappan för att ta dem sedan när jag ändå skulle gå, sprang jag bara lätt upp utan attt tänka på det.
Imorse provade jag byxor i garderoben, jag är en sådan som har flera storlekar i klädkammaren och jag kom i mina favoritjeans som jag inte kunnat ha på över 2 år.
Glitterfisk är glad och älskar LCHF! Hurra för smör, fläskkarré och KIF!

Kokosfettets lov
I torsdags tog jag mod till mig och klev in i hälsokosten för att fråga efter cocosa. Har tyckt att det varit alltför pinsamt innan och inte vågat/kunnat med. (Hur töntig är man??????? Men det kändes jobbigt att fråga efter fett med min stora rumpa i släptåg…) Tyvärr var vergin, med smak slut så jag fick ta en burk av det utan smak.
Har nu druckit det i te det första och det sista jag gjort på dagarna och någon gång ibland däremellan. Det känns underbart i kroppen, som om man smort sig med något bra lotion innifrån. Det känns liksom mjukt och halt inuti, i magen, tarmarna, slemhinnorna. Tycker till och med att lederna känns mjukare (jag brukar aldrig ha problem med dem men ändå). Det har jag lust att fortsätta med.
Funderar bara på om jag går upp i vikt om jag lägger till 3 dryga tsk fett om dagen. Fast någonstans kanske jag äter mindre av annat och blir mättare av kokosfettet. Ja, det ska bli spännande att se. Hittills har jag inte sett att jag ätit mindre av annat utan bara "lagt till" kokosfettet. Får hoppas på den ökade förbränningen det talas om…
Plask, rakt ned i stor tekopp med kokosfett!
Jag tror inte att du går upp i vikt om du lägger till mer fett. Det tror jag du kan lita på om du håller dig till minimalt med kolhydrater för övrigt. Vad skönt att höra att du är piggare och att du övermannat dina sockermonster!

Yepp, sanningen är nog att min kropp tål ganska lite kolhydrater för att gå ned i vikt. Tror att det påverkar mer än kaloriintaget. Har nu varit tämligen restriktiv med kolhydraterna, men ätit ganska mycket kött, fläsk, beasås, ölkorv, kokosfett, kokta ägg mosade med smör osv.
Det har gjort att jag tappat två kilo till när jag vägde mig i onsdags, så nu är 7 av de 22 borta. 15 kvar. Men det viktigaste är att jag mår bra, känner mig frisk och stark och full av kraft. Det är en härlig känsla.
Är taggad att klara mitt första mål. Det hade varit en sådan seger i min värld. Har ju alltid fört en ojämn kamp mot vikten, och alltid dragit det kortaste strået, hur goda föresatserna än varit.
vill vinna 

Övriga familjen är bortrest över helgen så jag har bara fixat min egen mat. Funderade just på att det blivit ganska billigt. I fredags kväll åt jag några skivor stekt fläsk med spenat och philadelphiaost. I lördagsmorse 2 kokta ägg mosade med smör, lunchen blev mer fläsk och 2 smörmosade ägg till. Sedan var jag mätt, men tog en ölkorv och dippade i lite cf på kvällen. Brunch idag blev också mosade ägg med smör och en liten klick majjo i. När de andra kommer hem sedan ska jag sätta in en kolettrad i ugnen. Men innan den kostade det inte mkt. Ägg och smör är ju ganska billigt, fläsket också, tror paketet kostade 17 kronor.
Kanske blir det en ny kappa för "förtjänsten"

Senaste veckan har det blivit lite "konstigt" med maten. Jag började må illa när jag åt ex fläskkarré och annat kött. Sedan var jag inte så hungrig, så jag åt inte så mycket. Allt har liksom varit äckligt. Det blev konstiga små mellanmål istället för mat, ex lite äggmjölk, en ölkorv. Det enda jag egentligen gillar just nu är brieost, men det är jag lite rädd för då jag kan överäta det.
Idag tänkte jag skärpa mig och skulle handla bra mat, men jag kom nästan inte ihåg vad jag brukar äta. Jättesvårt att handla. Vill ju tycka om mat igen och laga goda rätter som jag gillar att äta. Vet egentligen att jag måste äta bra måltider och inte för ofta för att må bra och minska i vikt.
Någon som har några idéer hur jag kan komma vidare?

Usch, jag mår fortfarande illa, inte jättemycket men lite svagt hela tiden.
Det enda som är gott är brieost och kaffe med grädde. Vad göra?
För mig har det varit så att jag mått illla när jag varit hungrig fast det varit en otydlig hungerskänsla. OM jag tvingar i mig mat då så går det över, annars har jag fortsatt att må illa.
Vet inte om du ska testa att äta mer?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kan illamåendet kanske härledas till cocosfettet?
Jag måste vara lite försiktig med hur mycket cocosfett jag får i mig. Blir lätt illamående och får magont.
Så trist att du mår illa … jag har gjort det lite då o då detta har troligen haft med för lite vatten o dåliga toalett besök …jag har då köpt hem ingefära o kört lite bitar i hett vatten detta har varit sådär gott men klart uppfriskande o satt magen i dom rätta spåren !
kör lite fräch mat som tonfisk(rekomenderar Abbas Express) o rukula sallad en massa citron o majo ..då är det mättande smårätter så inte du bara plockar ..
Nu i vintertider kan detta vara en förkylning som drar ner dig, detta hoppas jag inte
Hoppas du snart mår bättre
ha en bra dag /Facklan

Glitterfisk: Hoppas du mår bättre! Jag brukar kunna få i mig salladsblad när jag mår illa. Ibland kan det sätta igång lite hunger samtidigt som det inte känns så tungt i magen. Ett tag åt jag sallad och gjorde lite sås på smör och grädde som jag kryddade. Efter ett tag kunde jag lägga till "mat" i såsen och sen blev allt som vanligt igen.
Håller tummarna för att du hittar nått som fungerar för dig! Må illa är aldrig roligt. Du är inte gravid?
Den frågan får jag nästan alltid när jag mår illa så nu ger jag igen lite på dig. 
"You just have to belive…"

Tack, vad gott det känns att ni bryr er. Känns genast lättare när man kan dela med några som fattar. Har inte så många häromkring som tycker att detta med lchf är en bra idé. Jättetack för goda råd.
Nej, jag är inte gravid, men illamåendet likar det. Och magen är i fin form så det är det inte heller.
Men det skulle kunna vara att jag äter för lite, äter ju inte när jag inte är hungrig, och hungrig är jag ju inte när jag mår illa. Det skulle också kunna vara cokosfettet, illamåendet började strax efter jag började äta/dricka cocosa regelbundet. Dessa saker har jag inte själv satt i samband med illamåendet men jag ska testa att åtgärda detta.
Jag har varit dålig på att äta frukost innan jobbet på sistone. Kanske ska testa äggmuffinsarna som det talas om här på forumet för att se om det är snabb och lättäten frukost för mig.
Jag tror att jag börjar med att hoppa över cocosfettet några dagar, samtidigt som jag försöker bli noga med att äta frukost, lunch och middag. Får registrera i min mat ett tag för att ha koll på att det blir lagom/tillräckligt. Går illamåendet över, får jag testa med cocosa igen senare.
Vad tror ni om detta?
Tack igen!
Glitterfisk
Ja, skippa kokos i några dar och ät regelbundet så får du se om det hjälper. :)
Jag tycker själv att MinMat har hjälpt mig att hålla lite koll, jag behöver nog en mat-klocka…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Håller med Jennix, testa ta bort cocosa. Tror jag har hört andra som mått illa efter det ibland. Har du testat nötbröd? Gjorde det för första gången alldeles nyss och jag tror jag skulle kunna äta det om jag mår lite illa. Skönt att ha hittat en sån nödlösning.
Hoppas du får ordning på dig!
det är bra att du provar dig fram lite, medvetenhet får ofta bukt på 't
Jag läser o hjälper det lilla jag kan eftersom jag är så grön än.
Ha en bra dag

Tyckte att det det var bra råd, Facklan. Det kunde ha varit magen eller vätskebrist. Och tack för tipset med tonfisk. Blev riktigt sugen på tonfisksallad med majjo och cf-gegga. Ska inhandlas nästa gång jag är i affären. Tonfisk är bra också då det kan stå i skåpet ett tag och inte är färskvara.
Idag har jag ätit bättre och mår bättre.
Frukost: 2 små äggmuffins, blev 20 st av min sats på 10 ägg. Kaffe med grädde.
Lunch: spenat med smör och philadelphiaost med 3 långa bitar stekt fläsk.
Mellanmål nu när jag kom hem: kaffe med grädde
Middag kommer att bli: kall fransyska med beasås och ruccolasallad.
Alltså inget kokosfett, mycket mat i ordentliga måltider och mer grönsaker. Gör så här i några dagar innan jag börjar begränsa grönsakerna mer igen. Sen får jag se när jag kan börja med lite kokosfett igen.
Tack igen för råd och engagemang!

Här simmar jag omkring, irriterad, ledsen och besviken!
Äter främst denna kost för att minska i vikt, då jag eg är frisk men väger för mycket (rejält, ialla fall 25-30 kg). Tycker att jag skött mig bra. I onsdags vägde jag mig och märkte då att jag på två veckor, ganska strikt, bara tappat 0,5 kg! Blir matt! Tycker att jag verkligen ansträngt mig. Börjar misströsta. Jag vill ju att denna metod ska fungera! Jag vet i alla fall ingen annan som gör det. Gah
Jag vill gå ned ett kilo i veckan! Sur!
Träffade en kompis som just gått ned 10 kg på 5 veckor med Cambridge. Arg!
Hur ska man göra???????
0,5 låter bra, tycker jag. Kroppen tar sin tid, du har ju gått upp i vikt under ett tag, eller hur? Låt det vara som det är och slappna av.
Visst kan du gå ner i vikt av svält men risken finns att du går upp i vikt igen eller börjar slarva för att du är hungrig…
10 kilo på 5 veckor låter ohälsosamt, tycker jag iallafall.
Det kommer att lossna Glitterfisken! Pepppepp!
Det fungerar inte i längden med Cambridge. Man går bara upp igen, för man orkar inte och kroppen blir så less på all svälten.
Hoppas att illamåendet blivit bättre nu i alla fall.

Ja, ni har rätt. Jag har väl gått upp i vikt i snart 40 år utom i de perioder jag bantat (lekt svält) då
. Tror egentligen inte alls på svält som metod, oavsett om det kallas cambride, nutrilett eller vv.
Tack, Maja, jag hoppas att du har rätt, att det kommer att lossna. Är bara just nu så förtvivlat trött på att gå runt och vara så här tjock. Vill verkligen ändra på den situationen. Och så ett halvt kg…
Mår inte illa längre, har ätit mer grönsaker och druckit mer vatten och inget kokosfett. Ska långsamt börja med det igen och minska på grönisarna också.
Prova att mäta istället för att väga också… Det kan hända mycket på måttbandet innan vågen visar.
*kikar in och säger hej*
Stort grattis till din viktminskning! Läst din tråd som en peppning för mig själv. Jag mår superduperbra och har fått frid i min annars i stort sett hetsätande kropp och själ, men har inte gått ner mer än 2 kg under första veckan. Du har ju kommit en bra bit på väg!! Håller tummarna för fortsatt framgång! Tjing!

Oj, du behöver lite peppning! 0.5 kilo är inte alls dåligt och jag tror på att man ska mäta med. Gör det inte själv bara, tänker lite då och då på att det hade varit roligt att mäta och se men jag bara glömmer det. Sen hittar jag inte måttbandet heller… (känns lite "b-aktigt" att mäta med ett snöre så det går ju inte.
)
Kämpa på nu! Dessutom är det ju jättebra att du inte mår så illa längre.
Tänk positiva tankar. 

Välkommen hit, mrsAngel, kul om man kan inspirera någon. Visst är det skönt att slippa vansinneshunger/sug hela tiden. Man blir lugn och nöjd av denna kost. Mer än 2 kg är svårt att tappa på en vecka.
Ja, ja, 0,5 kg är ju inte så illa om det är fett. Då är det ju mycket bättre än att tappa 1 kg varav hälften muskler. Får väl ha tålamod, men det är inte min starkaste gren… Jag vill tappa 1 kg/vecka… Men jag får vara nöjd ändå. Har nu tappat 7.5 kg sedan den 15 sept, 14,5 kvar.
Har inte mätt mig. Kanske ska jag börja med det?
Tack för pepp, flikkan, ska försöka vara positiv, och jag är glad att jag inte mår illa.
Har ätit ägghalvor med kräftsallad på salladsbädd och känner mig mätt och nöjd. Lchf gör gott i kropp och själ!

Glitterfisken: Men alltså, 7.5 kg sen 15 september. Det är ju superjättebra!! Jag har tappat 3.2 på ungefär samma tid. Duktigt av dig. Helt otroligt… 

GLITTERFISKEN Grattis. Jag började den 18 augusti(bortsett från semester på Rodos i 14 dagar) och har bara gått ner 3 kg. Jag är också missmodig ibland, men jag hittar inget argument att gå tillbaka till mitt tidigare ätande och SUG. Jag har inte suget längre.

Ni har rätt, lchf är det bästa sättet att äta på. Vill inte heller tillbaka till sug, hunger och rastlöshet.
Egentligen vet jag att vikten måste ta den tid den tar, men jag är ändå otålig. Jag tycker att jag borde kunna gå ned mer än 0,5 kg på 2 veckor, när jag har såpass mycket att ta av…. Men man kan bara påverka det man äter och inte vad kroppen gör. Det är ju egentligen därför jag har som första mål att äta lchf i tre månader, inte ett antal kg. Får tänka på det…
Tack för grattiset

Glitterfisken: Det där var bra sagt; Man kan bara påverka det man äter och inte vad kroppen gör. Du är smart du!

Vet att många här tycker att det är jobbigt när folk bara pratar om vikt. I mitt fall är dock min "sjukdom" min vikt. Gör jag inget åt det nu kommer jag att bli sjuk. Viktproblemen är inte av kosmetiska art utan medicinsk. Därför håller jag på och tjatar om kilo och sånt.
Onsdag är min vägdag. Idag hade jag gått ned ett kg. Alltså nu är det 8,5 ner och 13,5 kvar till målet. (Sen finns det massa kvar att ta hand om vid ett annat tillfälle, ändå.) Det känns bra att jag gått ned, men jag märker att jag behöver vara ganska strikt för att det ska gå.
Jag har sista veckan ätit ungefär såhär, det är inte fakir, men bra nära…
Frukost; 1-2 kokt ägg med ganska mycket majonnäs, kaffe med äggmjölk
Lunch; 2 tjocka skivor kall fläskkarre av stek med pestosmör emellan, svart kaffe
Middag; 1-2 kycklinglår med majonnäs och en click cf, kaffe med äggmjölk (fast idag blev det lax med citronmajjo)
Fika ibland (max en gång om dagen); Kaffe med grädde 1-2 msk och 2 ischoklad med mycket kokosfett och lite 86% choklad. (knappt 50 g kokosfett, 10 g choklad och 1 msk grädde blir 14-15 st)
Men jag mår bra och det är det viktigaste. Får nog äta såhär om jag ska minska. Har bytt bort en del grädde i kaffet mot äggmjölk, men det går bra.

Idag har jag varit och handlat kläder. Hade en väninna som smakråd. Det var roligt!!!!!!!! och det fanns en hel del snygga saker att köpa. Brukar annars mest tycka att klädköp är plågsamt.
Känns underbart att man orkar se sig i spegeln.
#61 Klart att du ska få prata vikt här. Det är ju din tråd och det finns ju knappast nån i verkliga livet som orkar med en när man pratar om vikt, eller hur? Det är ju därför som det är så skönt att få prata ur sig i en egen tråd 
Grattis till dig, Glitterfisk, som gått ner över 1/3 av vad du föresatt dig. Och grattis till att du orkar se dig i spegeln! Jag förstår precis hur det känns!

Grattis Glitterfisken! Kul att du kunde handla kläder och tyckte det var roligt. Sen håller jag med Maia, i din tråd får du prata om vad du vill.
Jag pratar om mitt konstiga mattänkade i min tråd och det vill säkert inte alla höra om det heller. Men man skriver ju om det man kämpar med och behöver hjälp med.

Tack för gratulationerna, ja det känns bra.
Och tack för att ni tycker att det är ok att prata vikt här, det är som du säger Maia att IRL är det ingen som är så intresserad, så jag censurerar där, och babblar om varje kg här. IRL håller jag på med massa annat, jag lovar, så att jag är inte så fixerad som jag verkar här.
Denna vecka har jag inte vägt mig, varit jätteförkyld och varit tvungen att jobba en hel del ändå, så jag har ätit ett gäng värktabletter, samlar vatten av det. Vill inte se tråkiga siffror så att jag avvaktar till vattnet runnit ut.
Eller så avvaktar jag till 15 dec, då mina tre månader har gått. Jag ska anstränga mig att hålla kosten utan avsteg så att jag klarar mitt mål. Brukar som sagt inte vara så bra på att nå mål som har med vikten att göra, så att klara mina tre månader blir en seger. Det sista är alltid svårast, så nu ska jag verkligen tänka på vad jag gör.

Jotack, det går bra här. Håller mig till lchf-mat. Lite lurigt med massa jobb och en hel del tillställningar så här i juletider. Blir ibland ost istället för mat, men man får göra det bästa av situationen. Har inte haft möjlighet att väga mig så jag vet inte om jag tål ostätandet eller inte. Vägning och utvärdering av de tre månaderna blir det den 17 dec.
Sedan funderar jag på hur man ska tänka över julen… Håller på att bestämma det…
Funderar…
Tror kanske att jag ska vara lite mer liberal på högtidsdagarna och kalasen och äta som vanligt de andra dagarna.
Oj!!!!! Såg ni??????? Jag sade "som vanligt" och menade då lchf-mat. Har det blivit mitt "vanligt"? Vad spännande! Undrar när den förändringen kom? Ja, jag vill faktiskt inte äta mjöl och socker och må dåligt.
Ja det här får jag fundera på.
Hur tänker ni kring maten över högtidsdagarna?
Läste ikapp, ett tag sen jag var in i din tråd. Senil. Blir glad av allt du berättar. Synd bara, att du skulle bli förkyld.
Jag har ju mått pyton i den gångna veckan och vill INTE råka ut för nåt sånt igen, så här har du en som tänker hålla sig "på banan" i jul. Det kommer troligen att bli en och annan nöt för mycket, men annars ska jag vara så duktig så.
Det kommer bli en pärs, dock, för jag ska åka till mina föräldrar och min mamma bakar de mest VEDERVÄRDIGT LÄCKRA bakverken. Den attans sadisten. Och Julmust, jag är galen i Apotekarnas julmust, men som tur är så tycker jag även om lightvarianten och DET ska bli min enda utsvävning. Så DET så!!
Bland julmaten i övrigt så kryllar det ju av LCHF. No problem!

Yippie! Jag klarade det! Det blev endast lchf-kost under tre månader. Jag har mått fantastiskt bra, det bästa har varit att slippa att vara ständigt hungrig. Jag har gått ned 9 kg. Det mesta i början. Sista månaden har väl inte hänt sådär jättemycket. Känns som at tkroppen vant sig och nu suger ut allt fett ur maten och tillverkar alldeles lagom många ketonkroppar utan att överkompensera. Kan den det?
Nu är tanken att äta lite liberalare lchf under julledigheten. Försöka hålla vikten, hoppas att det går.
Idag märkte jag dock att det är bäst att inte göra allt för stora utsvävningar. Åt en pytteminibit tårta, tog bort det mesta av sockerkakan men åt sötad grädde, lite tårtkräm av nån exklusiv sort och pyttelite marsipan. Gott, men sedan var jag hungrig hela eftermiddagen. Kändes inte värt det. Kroppen blev helt konfys, den är ju van att få mat när jag är hungrig, men nu visste jag att det var falsk hunger. Det var så konstigt, var och handlade och såg massa mat jag inte sett på länge, typ bullar i glas-skåp, chokladkakor o dyl. Ville nästan köpa nåt, men sade strängt NEJ till mig själv. Så jag tjänar nog på att hålla mig till så lowcarb jag kan.
Sedan efter jul får jag väl köra någon fakirvariant och se om lite mer kan lossna. Då ska jag ju sätta igång att nå mitt andra mål, de där 22 kilona, varav 9 nu är borta.

Får en lätt form av panik!
Det var helt osmart att börja äta nåt med kolhydrater. Är hungrig, och vedervärdigt sugen! Kan/vill inte bli stenhård mot mig själv just nu när det är jul och jag tänkte vara lite mer liberal. Men det går inte.
Igår tänkte jag äta bra, började med ägg med smör, men sedan var det svårt. Åt massor av cf i olika former, Sedan blev de värre, smakade på sonens pommesfrites, och kvällen avslutades med 2 clementiner. Har inte sett pommisar eller frukt under hösten.
Nu får jag panik! Vet att jag kommer att öka snabbt i vikt om jag fortsätter. Vet inte om jag är motiverad att hålla hårt över jul, vad göra? Hjälp!

Ät något fett och gott som du verkligen tycker om och ät tills du inte orkar mer, då säger kroppen ifrån av sig själv. Strunt i mängden, det viktiga är att du äter sånt som är bra för dig och tar bort suget.
Du kan ju alltid göra något gott som du kan äta själv när alla andra sitter och mumsar i sig. Det gör jag, jag tar till och med mig hembakta LCHF-saffrans muffins på café!!
Och om du äter något sött som frukt eller liknade tänk på att komplettera med något fett, ta en mindre mängd av det söta och mycket av det feta så blir du mindre sugen efteråt… :) typ fruksallad med MYCKET grädde….
God Jul!
i dom lägena säger jag bara Ost eller sprutgrädde !!
Ost brukar jag smälta med paprika eller liknande o det är både gott o mättande.
Sprutgrädde med vad som är gott ! jag körde med krossade nötter sist …
Lycka till Du klarar det !

Tack, Negar, att du bryr dig. Men ibland funderar jag på att om jag äter någogt med kolhydrater i så är det dumt att äta med fett samtidigt, tänker att när insulinet går upp är det inte bra att ha fett i kroppen, helt klart för inlagring. Fast jag vet ju att det enda som hjälper mot suget är att äta fett.
Jag ska fundera, men det är nog som du säger, lite socker och massa fett, får det bli över julhelgen.
Ja, Facklan, du är inne på samma idé, mer fett. Ja, jag får inte börja vackla, vet ju att det är så man gör. Men blev helt orolig nu, vill absolut inte börja gå upp. Har gjort det så många gånger….
Jaha, du tänker sprutgrädde. Säkert bra akutlösning, men kolla hur det är med tillsatser i den. Låter lite konstgjort i mina öron, men jag har inte läst på någon flaska. Ska kolla nästa gång jag är i affären.
Jag kanske återkommer i mitt garn med en julplan snart. Om jag lyckas bestämma mig för nåt klokt….
Sprutgrädde har jag testat olika o Coop eller Icas egna är den som har minst tillsatser … det är så smidigt att ha i kylen visst är det lätt att vispa själv men det är inte riktigt samma !!
jag tror att din medveten het kommer hjälpa dig även dom underbara människorna här inne !! jag tycker man får så bra stöd här !
ha en riktigt god jul !
Hej Glitterfisken!
Akta dig för frukt - otyg! ;)
Ät mycket grädde och smör istället! Själv har jag just ätit frukost på keso-ostkaka (som ju innehåller mycket grädde) och ovanpå den lastade jag - mycket grädde!! Till det - kaffe med mycket grädde! 
Hoppas allt är bra med dig!

Det här med jul var inte någon strålande idé. Fattar inte hur jag kunde börja äta tårta, frukt osv. Nu har jag tom ätit rostat bröd.
När jag varit förskonad från suget under hela hösten hade jag glömt hur det är, trodde att jag kunde ta lite och känna mig mätt och nöjd som vanligt. Det gick inte. Mår helt dåligt, är trött , slö och har ingen lust till något egentligen. Är så besviken, känner mig uppsvälld och slö. Byxor som var för stora känns lagom. Fattar inte vad jag håller på med.
Nu är det dags att ta tag i detta igen, innan det blir ännu värre, men jag har egentligen inte lust, vill hellre gå och äta ur chokladasken…
Måste uppbåda kraft att bestämma mig, köra hårt några dagar och sedan är ju allt som vanligt igen, men har inte den kraften och nu kommer nyåret också… Ska resa till vänner över nyårsafton och nyårsdag, vet inte vad jag blir bjuden på. Vet inte om jag orkar ta med ägg…
Kaisakavat, du är klok, det är ju så man gör, fixar kesokaka och äter med grädde. Fattar inte varför jag inte gör så, det brukar jag ju. Blir avundsjuk när jag läser om dina moderata julavsteg i din tråd.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta nu.
Hej, Glitterfisk.
Du låter trött och uppgiven. Då är det svårt att komma igång. Jag skulle bara vilja säga: Ge inte upp. Vad du än väljer att äta idag, så ge inte upp.
Du kanske behöver fundera igenom dina mål och meningen med att äta LCHF. Varför gör du det här?
Om du inte orkar över nyåret, så försök att minimera problemen genom att äta så bra som möjligt. Good enough, är vad vi får nöja oss med ibland, eller hur? Strunta i hur det gått för andra och fokusera istället på att du ska göra goda val själv. Så goda det går.
Kram!
/Maia
Glitterfisken - inte vara deppig..
Mina "moderata avsteg" förbyttes idag till "katastrofalt felsteg". Av någon ougrundlig anledning stoppade jag plötsligt i mig flera pepparkakor och en havrekaka med choklad. Helt puckat!!
Ägnade en stund denna eftermiddag till att nagelfara skåp och lådor. Ner i soperna med att elende.. Såhär kan man ju inte hålla på!!
Vi får skärpa oss, helt sonika! Häng på, vännen!! 
/Maria

Lite deppig och trött, så trött.
Igår klarade jag i alla fall att äta Lchf. Jag åt massor hela tiden men ingen med kolisar.
Frukost: Tjock skiva julskinka, 2 hackade ägg med smör.
Fika: Kaffe med grädde 4-5 ggr under dagen. En bit brieost, ganska stor.
Middag: 3 kycklinglår, med majonnäs
Kvällsfika: massa vispad grädde med lite kokos ovanpå.
Får försöka göra så bra som möjligt över nyår och sedan ta mig samman när jag kommer hem. Då får jag tänka igenom situationen ordentligt, som du så klokt säger, Maia.
Kaisakavat: Smart att slänga. Det värsta är att mina killar (smal man och tonårsson) inte gillar att jag kastar, de vill gärna ha godsakerna och de är inte bortskämda efter denna höst ska jag säga. Men sonen fick i alla fall äta upp resterande pepparkakor ur burken igår. Oj, nu kom jag på en idé, jag tar med en del av julgodis o dyl till nyårsfirandet, så är jag av med det. Ja, vi skärper oss, men jag börjar riktigt med det efter nyår.
Tack för att ni bryr er, det ger lite ny kraft, nu är alltså planen så bra nyår som går och sedan fundera igenom livet och maten över helgen 3-4 jan. Så måste jag börja träna igen, gillar det jättemycket, men det har varit så mycket jobb och studier det sista, dessutom var jag ju sjuk och åt penicillin.
Jag trodde inte att jag kunde falla, är helt förvånad, jag trodde helt enkelt att det var så bra nu med lchf och inget sug att det bara skulle gå bra. Ska fundera mer över det tror jag.
Stackars er att läsa mitt svammel, men jag kom på några nya saker när jag skrev detta och lite av hoppet återvände.
Gott nytt år, alla ev läsare, önskar en halvdeppig Glitterfisk.
Glitterfisk Du får ha ett riktigt gott nytt ! Det är klart att du blir sugen det blir vi alla från o till men jag känner oftast att jag känner suget när man slarvat o inte ätit fett nog
detta är lätt att göra nått åt hemma men inte på sta'n .. jag hoppas du snart blir frisk o klarar ta nya tag. Det är nytt år o nya tag snart.
Tips jag har med flit öppnat persienerna o bytt till Ljusa gardiner dom är för så på morronen känns det gött att vakna till en ljus dag (även om det nu är så att det är disigt o grått o trist ute *s )Det känns bättre o det är ju det viktiga !
ha det bra !
Du låter lite gladare nu Glitterfisk - det är bra! Ditt sajtnamn är så fint, det glittrar ju om dig och du gör oss andra glada.
Jag gav just bort en osprättad Alladin-chokladask. Inte saknar jag den. Se till att mata i andra det onyttiga du har - bra tänkt!!
Ska strax röra ihop en keso-ostkaka som jag ska kalasa på som upprepad efterrätt hela kvällen.. Med kaffe och med massor av grädde. Igen! Middagen består av lax och wokade grönsaker. Till det smaksatt creme fr och gott vin!
Hoppas du får en underbar kväll och ett Gott Nytt År!!

Idag känns det lite bättre. Nyår gick bra och var trevligt! Träffade goda vänner, kollade på fyverkeri och tal, åt god middag. Åt som man enligt mitt tyckande bör på lchf-nyår, gott kött, lite grönsaker, inget av potatisgratängen, men lite hummus att dippa grönsaker i. Efterrätten var ganska lchfvänlig, mandelflarn med bara lite socker i, nästan inget mjöl, med en klick gräddig Chokladmousse på mörk choklad och citrussallad, åt lite, lite av frukten. Rödvin höll jag mig till, samt lite chmapagne vid tolvslaget. Jag hade trevligt och var ej matfixerad åt något håll.
Nu är det nytt år och som Kaisakavat skrev tidigare #77 - helt enkelt dags att skärpa sig! Jag tänker ta tag i detta nu innan det blir stor katastrof, och lära mig av misstaget. Kommer att återkomma till det senare när jag funderat. Jag ska ju fixa mitt andra mål - de 22 kilona - nu när jag klarat mitt första. Ska börja fundera på hur.
# 80 Vad bra du är på att uppmuntra, Kaisakavat. Och på att ge bort alladinaskar. det är klokt. Vad tror du om kesoostkaka med saffran i? Ska nog testa i helgen, tänker att det kan bli som gotländs saffranspannkaka, och så rejält med grädde till?
Fast idag ska jag försöka ställa tillbaka kroppen att klara sig utan kolisar, så idag blir det fakirinspirerad kost. Men i helgen ska jag göra kesoostkaka, så jag känner att lchf-livet inte är så illa. Ja, det är så långt jag tänkt just nu. 3 dagar, men det är bättre än inget.
#79 Facklan, det med ljus är nog smart. Att vakna till dagsljus gör att man blir piggare. Ska se om jag kan göra en liknande lösning här. Tack, för att du bryr dig!
Gott nytt år! Dags att ta nya gladare tag!

Kort rapport:
Mår mycket bättre nu. Tog tag i livet och maten igen efter nyåret. Maten har funkat bra. Julhelgen resulterade i två hål ut i skärpet, nu är det ett kvar, tänker inte väga mig förrän skärpet sitter som det ska igen.
Tänker plocka kilon under våren, men inte funderat ut riktigt hur jag ska göra för att lyckas. Återkommer med det. Tillsvidare äter jag lchf som vanligt. Jobbar otroligt mycket just nu, så får vara nöjd med det så länge.
Ha det så gott, alla!
Hej Glitterfisk!
Roligt att det går Bra! Du e så duktig!
Jag vill också plocka kilon och tänker försöka genom att äta MER än tidigare. Får se hur det går..
Toppen, Glitterfisk, att du har skärpet som mått! Ditt mål kanske är att det ska bli för stort, skärpet?
Gött att det har vänt o jag känner att jobbar man mycket är det toppen med Lchf mat eftersom man kan klarar sig länge på den !

Dags att ta tag i detta igen! Nystart!
Nu är det dags att jobba på detta med vikten igen. Jag har börjat med att läsa igenom hela min tråd för att komma ihåg mina mål och hur jag kände och resonerade. Det hjälper mycket att ha det sparat och kunna gå tillbaka.
Jag hade ett återfall över jul. Jag blev så förvånad. På allvar trodde jag inte att suget skulle komma igång igen, när jag varit förskonad från det under höstens 3 månader. Jag trodde på fullaste allvar att jag skulle klara att äta en liten bit tårta på avslutningskalaset och sedan fortsätta som vanligt. Så var det inte. Suget kom tillbaka och det mitt i en period då man hade massa godsaket omkring sig pga julen. Jag lärde mig mycket på detta. Jag kan inte göra små avsteg utan att det får konsekvenser. Måste planera dem noga. Det var nog ett hål i gatan som Margareta skriver om någonstans. Ja på ett sätt var det bra att det hände, jag fick syn på något nytt, det lärde mig mycket, och är nog en del av processen. (Stackars eventuella forumläsare som fått läsa mitt "deppig-skit-svammel, när jag var mitt i det.)
Mina mål kvarstår.
1 Käka lchf i tre månader, 15 sept till 15 dec. Det klarade jag, det var en underbar känsla, tror att det är första gången i mitt liv jag klarat ett mål med vikten. Jag är egentligen mycket glad, stolt och stärkt av det.
2 Gå ned mina 22 kilo. Det är det det är dax för nu.
3 Hålla den vikten.
För att klara första målet skrev jag ned noga hur jag skulle göra. Nu funderar jag mycket på hur jag ska göra för att nå det andra. På ett sätt är det svårare då det är direkt kopplat till vikt. Jag känner att jag har stannat upp lite i viktminskningen. Är fortfarande ett hål större i skärpet än innan jul.
Tror att jag behöver ta till lite drastiska metoder en period för att komma igång igen. Funderar på fakir, fettfasta, eller äggmjölksdagar. Ja, jag har bestämt att jag ska tappa mina 22 kg, men inte riktigt hur. (Ja 22 är väl inte kvar nu, men tänker inte väga mig innan skärpet sitter som det ska igen. Få se då, men 9-10 av de 22 tror jag är borta.)
Plask!

Funderingarna på hur jag ska gå till väga börjar forma sig till en plan. I en annan tråd har det varit en liten diskussion om fakir, fettfasta eller äggmjölk, som "bantningsmetod" inom lchf. Om jag kan försöker jag länka den hit, annars får någon annan gärna göra det om någon orkar och kan.
Jag vägde mig. 8 kilo av de 22 är borta. Alltså 14 kvar. Jag är ändå ganska nöjd med höstens resultat. 8kg efter 15 sept och 4-5 innan i augusti och september.
Men nu ska de 14 bort. Så här är planen;
Jag delar upp dem i två delar. Jag bestämmer mig bara för hur jag ska ta bort de 7 första just nu. Jag ska äta fakir så ofta det bara går, tills de är borta (ibland vill jag inte krångla för mycket i jobbet utan väljer då att äta "vanlig" lchf). Med fakir menar jag kött, fisk, fågel, fett från djur, smör, kokosfett och ägg. Kaffe tänker jag dricka. När det passar byter jag måltider mot äggmjölk, det tycker jag är gott, går snabbt och är bra som omväxling till köttet. Jag småtjuvstartade igår. Tror nog att det ska gå. Kommer att rapportera här i garnet ibland, och tar gärna emot glada tillrop.

Hej i din tråd glitterfisken! Har nu läst igenom hela din historia, vad du är duktig med dina målformuleringar! Tänker göra nåt liknande, måste formulera mej bara. Vill inte bara ha vikt.kilon som målsättning, utan en känsla av "matbalans" OCH välmående OCH viktnedgång.
Heja På!

Välkommen, Hotlips! Vad roligt att du läst.
Jag tror att för att kunna göra en förändring måste man först bestämma vad man vill uppnå, alltså målet. Sedan fundera ut hur man ska göra för att nå det och till sist utvärdera, och bestämma hur man går vidare, nästa mål osv. Jag har hållit på så länge med detta med vikten utan att det "blitt" nåt. Tänkte nu ändra på detta och då göra det ordentligt. För mig tar varje sådant steg ganska lång tid, men då får det göra det.
Har börjat med min "fakir - så ofta jag kan" kost. Går ganska bra. Onsdag och torsdag blev det fakir, i fredags var jag tvungen att äta lunch, det blev sallad, aioli och fiskgryta, det är smällar man får ta, men det gav i alla fall inget sug utan det gick bra att gå hem och steka fläskkarre till kvällsmat. Helgen har det bara blivit fakir. Känns som att det tänder fettbrasan, är sådär varm i ansiktet som i början. Hoppas, hoppas att det kommer att märkas på vikten också.
Idag kom jag på något smart, tycker jag själv! (Kan/vill ju inte krångla för mycket i vissa jobbsammanhang) Jag köpte en flaska drickyoghurt, hällde ut yoghurten, diskade flaskan och kommer att göra äggmjölk och hälla i och ha i handväskan. Det får väl ändå räknas som ganska "normalt" att hoppa över kakan på em och dricka lite drickyoghurt istället?

Smart ide glitterfisk, kanske kapar jag den. Men hur blir äggmjölken när den blir kall? eller kan man skaka ihop den?

Den kan skikta sig lite, men är lätt att skaka ihop. Och det är ju inte helt onormalt att skaka sin yohurtflaska lite innan man skruvar av korken och börjar dricka?!
Idag gjorde jag äggmjölk med cokosa kokosfett med smak, blev jättegod kokossmak på den tycker jag. Sådan ska jag ha i min flaska imorgon.

Min fakir-så ofta jag kan, går rätt så bra, lördag, söndag måndag tisdag blev fakir mat. Idag onsdag blev det jobblunch men åter till fakiren när jag kom hem.
Jag mår bra och kroppen känns lättare, men jag har inte vägt mig än. Kanske på fredag? Hoppas, hoppas att detta hjälper.
Hallå glitterfisken!!
Kul att läsa om dina experiment och ideer. Det där med drickyoughurtflaskan var ju kanon!! *skrattar* Ingen behöver bry sig!!!
Äter bra, gör du ju också. Spännande att se vad vågen kommer säga..

Glömde väga mig! Jag fixar den detaljen på jobbet och där har jag så mycket annat i huvudet nu att jag inte tänker en minut på mig själv…
I förra veckan blev det jobbblunch ons to fre, inte bra, mitt i "fakiren". Och födelsedagskalas för sonen hemma på lördagen, blev lchf, inte fakir. Men söndag och idag måndag har det varit helfakir igen och det kommer det att bli imorgon också. Ska försöka hinna fram till vågen imorgon, men jag är rädd att bli besviken.
Men träningen gick bra idag! Har inte varit där på 3 veckor, då hade jag små hantlar och blev trött. Idag var jag som en maskin, instruktören bytte ut mina små hantlar mot stora mitt under passet, såg att jag behövde mer. Jag har inte tränat något dessa veckor. men ätit massa proteiner och fett, så det måste vara kosten!
Håller med kaisakavat! Din idé med drickyoghurtflaskan är suverän. Ingen som ser vad som egentligen döljer sig i den!
Och är imponerad över att du genomför din plan. Ser fram emot att höra om viktminskningen nu 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Nu har det lugnat ned sig lite på jobbet och jag har blivit "vanlig" igen. Skönt. Jag äter min "fakir så ofta jag kan" och det betyder att jag äter fakir när jag kan bestämma själv och utan att verka alltför konstig. Ofta när jag äter med andra (ej familj och nära vänner som vet vad jag håller på med) blir det vanlig lchf. Det funkar för mig. Det tänker jag ju hålla på med tills jag tappat 7 kilo.
Tro det eller ej, idag lyckades jag komma fram till vågen. På mina 2 veckor med "fakir så ofta jag kan" har 2 kilo lossnat. Ja, min viktminskning är inte sådär snabb som hos en del, men jag har svårt att gå ned och får acceptera det. Känner mig faktiskt helnöjd ändå. Ja, då är det bara att köra vidare och försöka tappa de återstående 5. Nej , just det inte försöka… Det är ju mitt mål och numer når jag ju mina mål även när det gäller kropp och vikt ."ser bestämd ut i ansiktet"
Kram på er!
Två kilo på två veckor är ju ett suveränt resultat!
GRATTIS!
Nu är det som du säger bara att köra vidare så blir resterande kilon borta i ett blink 
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Åh, glitterfisken. Det är så roligt att läsa i din tråd, men blir så glad av din "anda. 

Grattis till tappade kilon Glitterfisken!
Och framförallt till att ha hittat ett sätt att äta på som passar din livsstil!

Att gå ned i vikt kan ge dubbla känslor för mig. Jag både vill och inte vill. Det började vi diskutera i en annan tråd, jag kallade den för Kris! - jag blir smal… (Vill ha med det här också så att jag kan följa mina tankar senare) Så här skrev jag;
"När jag går ned i vikt känner jag inte igen mig själv. Det blir som någon sorts identitetskris. Så har det varit många gånger och det är när den känslan kommer som jag slutar att ta bort vikt och istället äter upp mig för att jag ska kännas som jag igen. Har varit stor hela mitt liv.
Så känns det nu. Jag känner inte igen mig själv. Känner på min kropp och den är helt konstig, magen är liten när jag ligger, ser mitt ben när jag kliver ur bilen och det ser "fel" ut. Står och håller en föreläsning och känner mig alldeles naken på nåt sätt. Mannen kramar mig, känner på ryggen och säger -oh, vad liten du blitt.
Denna gång vill jag inte sluta att tappa vikt och börja äta upp mig ingen. Alltså förnuftet vill fortsätta men känslan vill återställa ordningen. (Jag är inte alls smal- utan behöver verkligen fortsätta- egentligen minst 25 kilo-men jag är vid den gränsen där jag brukar vända uppåt nu.)"
Ville prata om detta då jag vet att det är en fälla för mig som kan göra att jag slutar. Skillnaden denna gång mot alla andra gånger är ju att jag nu når mina mål. Då måste jag tydligen jobba med mina känslor också, det är inte okey att de sätter käppar i hjulet. Många har delat med sig i den andra tråden av sina känslor, tankar, funderingar, tips och ideer kring detta problem, så känner någon mer som jag så titta gärna in där. Tack alla, förresten! Det har varit betydelsefullt för mig att få era synpunkter och vändningar av "problemet".

Har fortsatt med min fakir-så ofta jag kan. Vid torsdagsvägningen hade jag gått ned ett kilo till. Alltså nu 3 kg på tre veckor. Eller 3 av de 7 jag håller på med nu.
Det betyder också att jag nu är halvvägs av mina 22. Jag har tagit 11 av dem. (samt 5-6 kilo innan jag började med de 22, så egentligen är det 16 kilo sedan början av augusti) Känns helt ok!
Måste erkänna att jag saknar ost, philadelphiaost, grädde, cremefraiche och sånt, men det får det vara värt. Ska köra så här till de där 7 är borta. 4 kvar… Känns lite pust och stön, men det klarar jag!!!!!!.
Ha det gott alla!

Var just ute och promenerade i solskenet. Efter en stund fick jag aceton-andedräkt. Det hade jag i början men nu var det väldigt längesedan. Undrar om promenader är precis lagom för att kroppen ska hinna sätta igång att tillverka ketoner? Att använda fettet som bränsle. Jag var svagt hungrig när jag gick ut, men är det inte nu längre.
Jag brukar ju träna, intensiva vattenträningspass men då brukar det inte bli så. Men 30 min promenad? Detta får jag undersöka vidare. Nån som har några ideer?