Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 749 ggr
jenny-olsson
0

LCHF??

LCHF = Det innebär att man äter lågt kolhydrat-innhåll och högt fett-innhåll.

Har jag fattat det rätt, eller??

/Jenny

BigBr
0

Ja.

odezza
0

Hej Jenny, och välkommen om du är ny här!

Precis som BigBr skriver så har du fattat rätt. LCHF är en förkortning av det engelska Low Carb High Fat. Men som jag har förstått det så kan det ändå betyda lite olika saker för olika människor, beroende på vad man tål och inte tål.

För mig innebär det att jag INTE äter bröd, pasta eller andra sädprodukter, potatis och andra rotfrukter, och inte ris…

Det jag äter är fett, protein, samt grönsaker som växer ovan jord (enda undantaget är morötter ibland).

Mer info hittar du på Annika Dahlqvists blogg läs t ex hennes kostråd. Länk till kostråden hittar du i högermarginalen på hennes blogg, samt en massa andra bra länkar.

Fråga på bara, här på forumet, så fort du undrar över något. Vi är många som gärna svarar, så gott vi kan. 

Hälsningar odezza

"still lost in space and time"

Denna kommentar har tagits bort.
skogsstjrna
0

Som sagt, välkommen!

jenny-olsson
0

Hej!

Vad bra att jag fattade det rätt. Jag blev bara lite fundersamt över LCHF.

Jag har kört efter Atkins för ett par år sedan. Där gäller det äta produkter med lågt kolhydrat-innehåll och högre fett-innehåll. Då gick jag ner 25 kilo. Men men jag har gått upp 15 av de 25 kilona igen. =((

Så jag tänkte påbörja igen efter denna diet.

/Jenny

odezza
0

Lycka till, Jenny. Men läs på ordentligt, så att du vet vad du gör. Och tänk på att LCHF inte enbart är en metod för att gå ner i vikt. Det är helt enkelt den kost som är ämnad för oss som art. Meningen är alltså att man ska fortsätta med den även efter att man har gått ner i vikt. Det brukar dock inte vara något problem för de flesta, då de känner att de mår bra av den. Eventuellt kan man lägga till vissa saker efter viktnedgången, som man kanske fick avstå ifrån från början.

/odezza

"still lost in space and time"