Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3164 ggr
Irran
0

Första veckan med LCHF avklarad

Nu har jag klarat av min första vecka med LCHF-kost, och det har gått över förväntan! Trodde jag skulle ha jättesvårt att avstå min frukostmacka, men icke! Jag började förra lördagen, och då jag hade sovmorgon kunde jag sätta i mig ägg och bacon till frukost, gick riktigt bra. När måndag morgon kom, så blev det bara ett kokt ägg och en kopp thé. Kändes lite skumt att inte äta smörgås, men det funkade bra! Sedan har jag undvikit kolhydrater så mycket som möjligt. Lite märkligt känns det att t.ex. gå i mejeridisken och konstatera att yoghurt med 3% fetthalt är för lite fett… Det strider ju mot allt man lärt sig genom åren! Köpte turkisk yoghurt med 10% fetthalt, dock tycker jag den är väl så tjock i konsistensen, så det vete sjutton om jag fortsätter med den.

Har också använt flera recept ur LCHF-kokboken, och oj vad gott allting var! Nja, förresten, blomkålsmoset var väl sisådär, det var ingen höjdare! Men resten av det jag testat var jättegott!

Resultat har det blivit också. Vägde mig imorse, och vågen visade på 2 kg ner!!! Det är ju inte klokt ju!!! Kan säga att jag också mår jättebra! Min mage har blivit betydligt lugnare,och inte så bullrig. Börjar ana att jag kanske är känslig mot gluten, vi har glutenintolerans i släkten, så varför inte? Magen är mindre svullen och alltså mindre bullrig, och jag mår som sagt, jättebra! Trodde de skulle vara betydligt svårare och jobbigare än det var. Och fortsätter viktminskningen så här, så är jag mer än nöjd! Jag har som ambition att gå ner 5-7 kg till i sommar, kände att jag är nöjd om jag lyckas med 5 kg, och som sagt, fortsätter det så här, så är det ju helt enkelt jättebra.

Kan väl nämna att min sambo inte följer detta med LCHF, men han äter inte ris, pasta eller potatis till maten, där äter han samma mat och med grönsaker istället. Däremot så äter han smörgåsar, han tar en pilsner emellanåt, och han har också gått ner 2 kg!!! Snacka om att kolhydrater är en stor bov!

Ja, nu är det bara att fortsätta och hoppas att vikten fortsätter att rasa, om än inte med 2 kg i veckan, det är väl lite väl optimisitskt…

nobban7
0

GladHärligt!

Om du tycker att yoghurten är för tjock kan du ju alltid späda den med vispgrädde.

Pasi
0

Ni får räkna med att merparten av de 2 kilona är vatten, som försvinner i början (jag är en glädjeförstörare av mått).

Jag misstänker att intolerans mot gluten, eller spannmål/baljväxter av andra skäl, är väldigt utbrett och mörkertalet stort.

Grattis till att den första av många veckor är avklarad!Glad

Irran
0

Jo, nog förstår jag väl också att de 2 första kilona mest består av vatten, men ändå… Eftersom detta ju strider mot allt man lärt sig, så hade jag nog svårt att inse att liksom "bara" vatten ska försvinna med att sätta i sig massor med fett! Inser också att det inte kommer att bli 2 kg i veckan fortsättningsvis, men det känns ändå förbaskat bra att något över huvud taget hände på vågen!

Och det där med gluten; Jo, säkert är det här med glutenintolerans vanligare än vi tror. För, bullrig mage kan man ju ha, utan att förknippa det med gluten, inte sjutton kopplade jag ihop det! Det är ju först nu när jag uteslutit bröd och mjöl, som jag känner skillnaden! Bullret i magen är ju som bortblåst! Vet ju inte om jag är rent allergisk mot gluten, men helt klart har jag nog varit lite överkänslig mot det i alla fall. Och eftersom glutenintolerans finns i släkten, så är det väl inte helt omöjligt att även jag skulle drabbas av det?

Mår fortfarande oförskämt bra, och saknar inte mina smörgåsar särskilt mycket.

Måste också passa på att fråga lite hur det är med frukt? Är det helt omöjligt att äta frukt? Förstår att bananer inte är bra, men annan frukt? Bananer är jag inte särskilt förtjust i, så det käns inte svårt att avstå, men t.ex. apelsiner? Apelsiner är ju som bäst just nu, så hur "farligt" är det att äta en apelsin?

Zepp
0

Frukt är naturlig godis, mest vatten o socker men för all del ät någon frukt när det är säsong för svensk frukt om du tål det!

Som sagt om det skall vara någon nytta så bör de iallafall vara närodlade och obesprutade!

Sen kan man undra hur naturligt det är att äta frukt o grönt hela året om????

"Fresh Fruits And Vegetables Are Increasingly Recognized As A Source Of Food Poisoning Outbreaks"

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/090211122613.htm

Iallafall så får du här en tabell på "fruktogrönt"!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Norpan74
0

Grattis till en bra första vecka!Glad

Jag har också hållit på i en vecka nu! Jag har ätit en massa (för mig tidigare helt otänkbart) fettrik mat och protein och var jätterädd för effekten- att gå upp i vikt. Men då magen kändes bra redan från dag ett har jag testat.. och har hållit mig på samma vikt trots all mat och bara det är jag jättenöjd med! Får väl hoppas något kilo lossnar snart också..

Effekter hittills: Min strulmage har varit superlugn sedan dag 1! Har inte varit sugen på kolhydrater/godis på hela veckan och knappt ens varit hungrig. (Kan tilläggas att jag är ett matvrak!)

En negativ effekt (som jag dock har läst ska gå över) är jag jag känner mig totalt kraftlös i musklerna, inte kunnat träna som jag brukar.

Säkert har jag ätit lite väl mycket under veckan men procenten (fördelningen fett/protein) har varit rätt och för varje dag har det blivit mindre då jag upptäckt att jag faktiskt inte behöver lika mycket på tallriken för att bli mätt. Super!

Jag kör på en vecka till! Flört

toosi
0

Jag tror bestämt att det blir rabarberpaj/kräm i sommar… hade ju riktigt bra värden =) SKÖNT! då slipper man göra sig av med sommarfavopriten =) Tack zepp!Skrattande