Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1413 ggr
[bittek]
0

Resa med smör?!

Jag har några utlandsresor inplanerade under året. Och jag tänkte faktiskt ta med mig smör och cocosa. Cocosfettet ligger i burk, och det blir ju inga problem med hållbarhet mm. Men smör? Kan jag packa ner ett paket smör i resväskan?!

För det är väl ändå ganska kallt i planens bagageutrymme…. ?

Vad brukar ni över huvud taget ta med er i matväg när ni reser? Och HUR gör ni?

Emea67
0

Jag tar inte med mig mat när jag är ute och reser.

Att du tar med dig cocosan kan jag förstå men smör borde vara enkelt att få tag på vart helst man åker om det inte är hel utsockens dit du ska.

Annars kan du väl frysa smöret innan du åker och packa in det i en plastpåse och med tidningspapper runt som håller kylan bättre så behöver du inte oroas för att den ska bli dålig eller smälta ut i bagagetGlad

Trevlig resa!

[bittek]
0

Smart idé!

Mallorcas smörutbud är tyvärr ingen höjdare. Det är margarin högt och lågt. Det går att köpa Bregott på Ikea - men dit har jag ingen lust att åka när jag åker till Mallis för att slippa allt svenskt :-)

Ja, förutom smöret, då…..

Annars är livsmedelbutikerna ett himmelrike! Skinkorna hänger fritt, stora härliga manuella chark- och fiskdiskar, massor av ljuvlig ost. Roliga korvar, fina charkuterier över lag med hög kötthalt.

Däremot verkar mallorcinerna vara fanatiska lightproduktälskare. Utbudet av lightyoghurt är enormt! Och "barnyoghurtarna" kan man ha som lördagsgodis… sött, sött.

Samma sak med kakor. Det är förföriska förpackningar med seriefigurer och glada färger.

Emea67
0

Ja det är härligt att åka utomlands och se deras utbud på skinkor och korvar! Men tyvärr så har många inriktat sig på att sälja till barn direkt med dessa hemska sockerstinna yogurtar och flingor Rynkar på näsan när vi var i tyskland för några år sedan hade de smörgås pålägg som såg ut som et smileys Glad annsikte! Och där är deras manuella charkar proppfyllda med ett bra utbud av både skinkor, korv och ost! Dessutom finns det lokala slakterier, äfärrer, här får man åka långt om man ska hitta någon.

Som sagt har jag inte varit ute och rest sedan denna kostomläggning Skrattande men vet att det kan vara svårt att få tag på smörBregott här i sverige ocskå tex. IKEAS lunchresturang!!!!!!

Go-D
0

Jag åkte till Mexico i december och jag åt av all deras mat. Mackor och tortillas och enchiladas och rubbet.

Jag hade bestämt innan jag åkte att lägga ner kosten under semestern och då behövde jag inte få dåligt samvete.

Smör skulle jag ändå under inga omständigheter ta med mig. Jag packade ner såna här proteinbars istället om jag skulle bli hungrig på nån utflykt eller så.

[bittek]
0

Jag tänker inte frångå lchf på Mallis. Helt enkelt för att jag inte känner något sug efter bröd, pasta etc. MEN: jag tänker dricka välkyld rosado varje kväll ;-)

Och en och annan frozen strawberry daiguiri lär nog slinka ner….

Wildrat
0

Smör måste inte kylförvaras så du kan peta ner det i en tät burk och ta med det precis som kokosfettet. Vill du öka hållbarheten (onödigt för en till två veckors semester) kan du göra ghee av smöret, då håller fettet i flera månader i rumstemperatur.

[bittek]
0

Det var det jag anade. Då är problemet helt löst. Tackar!