Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4409 ggr
marypoppin
0

vätska i musklerna?

Hej på er alla!
Jag har en lite fråga om muskelmassa till er som kan det här…

Jag har gått upp 1½ kilo nu på drygt 2 veckor, innan det hade jag gått ner 3 kilo på knappt 3 veckor genom att äta LCHF. Samtidigt som jag började äta LCHF (igen efter en paus under december) så började träna igen och det är hård träning med både kondition och framför att styrka. Jag märker skillnad i styrka och kan även SE skillnad på musklerna, så min fråga är ifall det är rimligt att tro att muskelmassan ökat något under den här tiden eller om ni tror att det beror på något annat….typ vätska, ätit för lite eller andra orsaker… Jag funderar lite på om jag kanske äter för lite eftersom jag sällan är hungrig längre när det är dax för ex. lunch. Räknade ut en dag då jag åt bratwurst till lunch (inte vanligt m så "mkt" mat till lunch annnars för mig) och då hamnade jag på 1700 kalorier (inte träningsdag dock)…

chilisalsa
0

Vad äter du normalt då ?

Visst går man upp i vikt om man lägger på sig muskler. Däremot lägger man inte på sig muskelmassa speciellt fort även om man tränar rätt… 1kg muskler på 3 månader är mycket…

Det mesta i kroppen innehåller vatten. Inte ens ren fettväv är fri från vätska även om den innehåller lite förhållandevis. Muskler innehåller betydligt mer vätska. Den stora skillnaden som kan vara med en och samma muskelmassa är glycogen som lagras i alla muskler för att användas som lokal energi. Det är ett kolhydratlager kan man säga som används vid hög effektutveckling i muskeln, typ styrketräning. Glycogen i sin tur binder mycket vatten.

Medarbeterare på Kost

mikaelj
0

Varje gram muskelglykogen (= "kolhydrat") binder 2-3g vätska. I kroppen får det plats ungefär ett halvkilo muskelglykogen, beroende på hur stora muskler du har.