Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1063 ggr
kianna
0

Motion

Har ju läst massor om LCHF, allt jag kommit över i princip. Men är fortfarande lite undrande över det där med motion. Vad jag fått fram ska man inte motionera för mycket - vad nu det är ;-)!

Jag har en hund som varit skadad och är opererad i ett ben, nu är vi igång med rehabilitering och träning. Så - vi har ordinerats 3 timmars rask promenad/dag…vilket jag i och för sig inte har något emot eftersom jag älskar mina hundpromenader.

Men frågan är om detta har någon inverkan på min förbränning, vad och hur mycket man ska äta. Jag blir inte mera hungrig av att motionera, och då behöver jag väl inte mera mat heller?

andreas0
0

#0, Det finns ingen som har sagt att man inte ska motionera. Motion är en väldigt bra vana som ger en massa hälsoförbättringar på olika sätt.

Vad vi däremot har sagt är att motion inte leder till viktnedgång. Och det gör det inte heller. Men vill man motionera så är det inget negativt på något sätt, så då är det bara att köra igång.

En annan sak är om man är kraftigt överviktig, då kan det vara en bra ide att vänta med motionen, eller begränsa den till lätta promenader, till man har gått ner i vikt, så man slipper förslitningsskador i onödan.

Vad gäller hur mycket mat du behöver, låt hungerskänslorna styra så blir det oftast rätt. Generellt sätt så ökar motion aptiten.

Konstigabaralillajag
0

Promenera på du, det är ingen fara. Själv längtar jag till vårsolen och lite varmare temperatur kommer så jag kan ge mig ut medd mina hundar och gå långpromenader…

kianna
0

Ok, jag hade nog fattat det så att man inte skulle motionera så mycket i början.

Nej, jag har ingen övervikt att tala om, kanske 2-3 kg som jag gärna bli av med så småningom,. så det är inte därför jag rör mig. Jag mår i allmänhet så mycket bättre med LCHF - så det, tillsammans med min mans diabetes typ1 var orsaken till byte av livsstil. Vi har hållit på i snart 3 veckor, hans blodsocker ligger på 7 hela dagen, blodtrycket har sjunkit och -4kg. Även jag har minskat -4kg.

Ja, visst finns det många hälsovinster med motion, skelettet är till för att belastas och gör vi inte det kommer tråkigheter som ett brev på posten så småningom.

mikaelj
0

Du kan motionera hur mycket du vill, men det är främst kosten som avgör viktnedgång. Äter du fel kan du röra på dig hur mycket du vill.