Veganer och vegetarianer?
Borde inte de flesta veganer och vegetarianer bli diabetiker, jag menar, de äter ju nästan bara kolhydrater? Någon som vet?
Dessutom när man läse inläggen på kolhydrater i fokus verkar det vara ungefär lika många som blir sjukare av lchf kosten som de som blir friskare.

Det första har jag inget svar på, och låter därför andra, mer kunniga (jag bara äter, jag >.>) svara på.
Det andra… En sak att tänka på är just mörkertalet =) De :flesta: skriver inte så ofta för att berätta att nu har allting blivit bättre och bättre och de mår helt otroligt (en del gör det, vilket jag tycker är bra. Jag orkar sällan, därför att jag är lat =). Däremot, om det finns problem så skriver man för att lösa dessa.
Lika många som blir sjukare?? Vart har du läst det? Övergångsbesvär är inte samma sak som att bli sjukare, om det är det du menar.
Läs i trådarna om vad folk har haft för vinster med LCHF så ser du nog att nästan alla mår Mycket bättre av att äta så här.

Att de äter nästan bara kolhydrater är kanske att ta i… Men visst - många av proteinkällorna innehåller faktiskt även kolhydrater (nötter, bönor och linser samt ev mjölk). Det vore intressant att se hur stor andel kolhydrater veganer äter jämfört med blandkostare.
"Every point of view is a view from a point."
Om vegetarianer och veganer löper större risk för att utveckla diabetes vet jag inte - har inte sett någon studie på det.
Det jag undrar lite över är din andra fundering; att lika många verkar bli sjukare av LCHF som de som blir friskare. Hur läser du då?
Det FINNS många som är sjuka på ett eller annat sätt här; dessa försöker ofta behandla sin åkomma med kost, vilket jag tycker är klokt. Naturlig mat är alltid nyttigare än mediciner.
Att det då förekommer en del inlägg från människor som mår dåligt och vill ha hjälp med att lägga upp kosten är väl inte konstigt? Inte konstigt heller om människor som i många år plågat sina kroppar med olika bantningsmetoder, läkemedel, svält osv får en rejäl utrensning som inte alltid är så trevlig när de börjar äta naturligt.
Dessutom förekommer det ju att de som inte lärt sig så mycket om kost ännu, utan att veta det stoppar i sig dåliga saker och mår sämre av den anledningen.
Jag HAR sett inlägg från människor som vrider och vänder på kosten och som ändå inte får det resultat de vill ha. Det kan bero på många saker, som tex. hormonobalans i kroppen eller någon sjukdom. Att kosten skulle vara fel har jag mycket svårt att tänka mig; föda som vi ätit sedan hedenhös och som vi är skapade för tror jag i alla lägen är bättre än sådant vi infört senare och INTE är skapade för att äta.

Eruts - Om du lägger upp en undersökning här om hur folk blivit sjukare eller friskare så lovar jag att du kommer att bli överaskad av resultatet.
Om veganers risk för diabetes kan jag inte svara på men tror inte så värst många håller sig till veganism under speciellt många år….och speciellt inte de som ligger i riskzonen för diabetes, kan jag tänka mig iallafall. Många lägger nog av då de märker att hälsan blir sämre (innan de drabbats) medans de som tål det bättre fortsätter ett tag till. Ah, jag vet inte alls.