Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3400 ggr
bobecch
0

Fett o socker

Hej,

Här har vi Ännu en matprofet … en del är bra, en del riktigt dâligt, som alltid. MEN.. det tycks finnas ett outsinligt behov av nya dieter och nya kokböcker. Varför mâste det vara sâ komplicerat? Själv mâr jag illa om jag äter för fet eller för mycket mat. Lika illa som om jag äter för mycket kolhydrater. Enkelt. Att vi hâller koll pâ vâra myndigheter är bra, det behövs.

Att vi gâr upp i vikt om vi äter för mycket är en självklarhet och det gäller vad vi än stoppar i oss. Själv tycker jag om mjölk men gâr upp i vikt även av mycket smâ mängder. Samma med frukt. Det är sockret. Bär talar Annika inte alls om. Det är ett mycket bra komplement till oss som behöver frisk och fräsch mat. I Asien dricker man inte mjölk och äter inte ost. Dom heliga korna… och mâr bra ändâ. Visst kan vi äta som eskimâerna - sälkött med hög fettfalt om vi mâste men ingen som inte är tvungen äter  sâdana mängder fett. Och falukorv med majonäs - Uuh - FAARLIG KORV!!! Och fläsk med fettaktig svâl? Nej tack, nâgon mâtta fâr det vara. Bannlys inte blodpudding. Det är mängden det kommer an pâ. Och visst har Livsmedelsindustrin ett ord med i laget ocksâ här … och LRF. Vem fâr kött av kor som betat gräs nu för tiden? Allt fisk kött fâgel utom vilt matas med animaliskt foder. Urk.

Vem köper blomkâl à 40 kr kilot för att koka mos av? Nä, inte jag heller. Hur ofta äter jag potatismos? En gâng om âret kanske. Eller tvâ eller tre. Jag vet att potatis är en av vâra hârdast besprutade grödor, 30 olika ämnen. Här finns ett gott skäl till att inte äta det pâ samma sätt som generationen före oss. Se pâ äldrematen, där blir det potatismos flera gânger i veckan. Och korv. Det är billigt, vad fâr det kosta - 7 kronor portionen, personalens löner inkluderat.

Biffkött, javisst. Men till vilket pris? 400 kronor kilot. Att biffkött ger viktminskning är ingen nyhet - Bantningens ursprung byggde pâ det.

Med vänlig hälsning

mikaelj
0

…vad vill du ha sagt?

Självklart är det fortfarande upp till var och en, och om du inte sedan tidigare har misshandlat din kropp med kolhydrater finns det ingen anledning att vara extremt strikt för att hålla vikten.

Istället kanske man upplever andra hälsofördelar, som ett minskat sötsug, bättre ork, snällare mage, bättre sömn och renare blodkärl.  Det kan vara anledningar så gott som något.

För all del, ät du blodpudding! Jag lovar att inte skicka sockerpolisen på dig.

PS. Det går att äta billig mat även på LCHF. Även om det inte är optimalt, så ger det fortfarande bra mycket bättre hälsa än innan LCHF! Jag köper bara ekovarianterna av mejeriprodukter, sedan består resten av min mat av kulinariska läckerheter som "ICAs Tacosås", slaskfärs från Irland och inomhusbetande ägg.

Gabriela
0

Jag köper inte korv eller falukorv. Inte heller blomkål då den inte är i sasong, vilket man ser på priset! Biffen jag köper kostar högst 189:-/kg. Men det är högst 2 gånger i månaden. I övrigt köper jag ekologiskt köttfärs vilket jag blandar med vanlig (har inte hittat eko) fläskfärs. Bra högrev/märgpipa finns till bra pris, även eko. Om man äter normal naturlig mat borde det inte vara några problem, eller hur? Vissa köttbitar har mer fett, andra är mer magra. Man kan variera sig lite.

Blodpudding kan jag leva utan.

Mjölk och ost är inte heller nödvändiga.

Och, som mikaelj skriver: hälsovinsterna är enorma!

Tungan ute

skogs-tolva
0

Och vad skulle det vara för fel på köttfärs från Irland, billig sådan?

Om man semestrar i Irland, skulle man ta med sig sin egen köttfärs då, eller???

Flört

Jag tycker inte heller det är något fel på att selektivt handla eko-varor och välja annat som är billigt.

Ulf-S
0

Jaa… Låt envar bli salig på sin fason!

Den som vill äta blodpudding, fläsk med svål eller falukorv får naturligtvis göra det. Jag avstår.

Det är möjligt att jag tillhör en minoritet, men jag handlar och äter faktiskt sådant som svenskt, gräsuppfött kött. Både i form av biff eller oxfilé och som köttfärs.

Jag väljer ekologiska grönsaker och struntar i att de kostar lite mer. Maten vi äter är kroppens byggstenar och jag satsar på bästa möjliga kvalitet.

mikaelj
0

When in Rome, do as the Romans!

Man bör prioritera allt som är närproducerat, och när det gäller djur skall de vara uppfödda på gräs.

skogs-tolva
0

Hm, ja ja, men om den närproducerade maten är dyr eller bonden inte har något slaktbart för tillfället? Då får det duga med importerat kött.

Mina får äter gräs, och de får lamm….och jag har en frys… Förvånad

Och eftersom jag har "kulturbete" är det inte konstgödslat heller…de du!

Gabriela
0

Jag har inget emot kött/köttfärs från Irland (eller något annat land) Tungan ute utan försöker köpa närproducerat om det går. Detta för att vara 'miljövänlig', om det nu finns något sånt!

Stackars kossor ska absolut äta gräs och inte något konstigt foder. Det blir mumsigt kött det! Flört

munchausen
0

Vad trådskaparen vill eller menar är dunkelt. Förvånad

Jag föredrar ekologiskt kött, fisk, ägg o annat nyttigt.Glad

Men ekonomi tvingar mig att kompromissa. Jag är student och min sambo får vårdnadsbidrag för lilltösen och driver en liten språkfirma, så inkomsterna gör ingen av oss rik.Rynkar på näsan

Men vi har låga utgifter, så jag känner mig aldrig fattig.Cool

Vi prioriterar gräsbeteskött, vilt, ekologiskt osv åtminstone ett par ggr i veckan.

De flesta djur idag får knappast animaliskt foder. Snarare spannmål, soja och liknande när man kollar fodertillverkarnas hemsidor. Det är p g a detta kraftfoder djuren får så låg fetthalt och dålig fettsammansättning som de har idag.Skrikandes

dufva
0

Man hör rätt ofta det ekonomiska skälet till varför det är svårt att få ihop det med vår kost.

I mångt och mycket ett svepskäl eftersom det nästan alltid finns billiga alternativ till hands för de flesta bara man planerar lite och väljer det som är prisvärt för tillfället..

En sak man kan fundera över är om det inte är billigare i längden att äta så man håller sig frisk.Obestämd

Det är fasligt dyrt med mediciner och behandlingar när man väl har sett till att äta sig sjuk på skräpmat Flört

Gabriela
0

Allt handlar om prioritering. Jag pratade igår med en livsmedelsingenjör som arbetar på Skogaholm och hon berättade att människor idag lägger ner 12 min/dag. i snitt på matlagning. Obestämd

Undrar hur mycket tid Skaldemans urfarfar lade ner på att skaffa mat? Flört

Thea
0

Vi har tydligt märkt en kostnadsökning med övergången till LCHF! Det handlar om ca 5-600.-/mån mer i mat för två personer. Inte jättestora pengar kan tyckas, men på ett år blir det i runda slängar ca 6000.- mer i MAT. Det beror mycket på att vi åt rätt mycket bönor, linser och pasta innan LCHF samt att vi inte gjorde av med 30 ägg/vecka förrut. Jag förstår fullt att det finns de som tycker den ekonomiska biten väger tungt i kostvalet. Jag har själv tvekat om det är värt den kostökningen som blir….även om jag aldrig skulle byta bort LCHF!

Visst, man kan anse att en hälsosam kost väger tyngre i det långa loppet och jag håller väl med till viss del. Men jag har ändå full respekt för att det finns de som anser att det blir för dyrt.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

missaz
0

Lite märklig tråd må jag säga… Jag kan inte riktigt förstå vad trådskaparen vill få fram!

men att vi går upp i vikt om vi stoppar i oss för mycket stämmer i alla fall inte på mig och LCHF, jag åt runt 3000 kcal per dag de första veckorna, och jag gick ner bra i vikt då. (är 162 cm och hade inte en stor övervikt, tränar inte heller, så min kropp hade inte behovet av 3000 kcal)

Äter nu runt 2000 kcal per dag (samma kalorimängd som jag åt på kolhydratstiden, men då låg fläsket som fastnitat på kroppen) och går med jämna mellanrum ner ett och annat kilo fortfarande. (sammanlagt 10 kg har jag tappat på LCHF utan kaloribegränsning).