Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2151 ggr
missaz
0

Högt blodtryck i AB

Blir (åter igen) sur när jag läser aftonbladets tips. Denna gång gäller tipsen att sänka blodtrycket… Ni kanske själva kan se vilka punkter som gör att man surnar på? Skrikandes

Publicerad: 2009-02-07

Är du drabbad? Det enda sättet att veta säkert om blodtrycket är förhöjt är genom att mäta det. Gränsen för högt Blodtryck ligger på 140/90, men för personer med diabetes går gränsen redan vid 130/80. Du får sällan symptom men i vissa fall har huvudvärk, trötthet och irritation dokumenterats. Om dina föräldrar har haft högt Blodtryck, hjärtinfarkt, slaganfall eller diabetes löper du en större risk att drabbas av högt Blodtryck.

Du får resultat direkt

1. Sluta röka. Risken för slaganfall och hjärtinfarkt ökar avsevärt när högt Blodtryck kombineras med rökning.

2. Gå ner i vikt. ?För varje 2 kilo du går ner minskar blodtrycket med en enhet.

3. Motionera. ?Motion ­sänker ditt Blodtryck ­inom några veckor.

4. Minska på saltet. ?Innan det fanns blodtryckssänkande läke­medel ordinerade läkarna en saltfattig kost för att sänka blodtrycket.

5. Undvik fet mat. ?Undersökningar har visat att den diet som ger lägst Blodtryck innehåller lite fett och kol­esterol men gott om kalcium, magnesium, kalium, protein och kostfibrer.

6. Ät mycket frukt och grönt. ?Fibrer är bra för blodtrycket.

7. Drick inte mer än 1–2 glas vin om dagen. ?För mycket alkohol kan höja blodtrycket. Men i mindre doser kan vinet minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

8. Mät ditt Blodtryck hemma för positiv feedback. ?Du fungerar som ett kvitto på att dina livsstilsförändringar fungerar och det sporrar många att fortsätta sköta sig.

9. Stressa mindre.

Källa: Thomas Hedner och Sjukvårdsrådgivningen.

magma
0

Ja vad ska man säga… Det är det vanliga tramset om fet mat-möjligtvis, kanske i kombination med kolhydrater men annars- näe.

maxiq
0

Man får ju högt Blodtryck bara av att läsa sånt! :-/

Jag gjorde en tråd om samma artikel för några dagar sedan.

missaz
0

#1 Fett i kombination med kolhydrater har jag aldrig mått bra på, fett utan kolhydrater där emot är toppen! Antar att det kanske kan ha samband även på blodtrycket…

#2 Okej, den hade jag missat helt! Ska kika på den…