Bröd-Symbolik?
Då man nämner för de oinvigda i LCHF om brödets lömskhet för hälsan och i samma andetag påpekar att det aldrig har varit en naturlig föda för människor, ja då hänvisar de ofta till bibliska historier om brödets symbolik. Om man googlar i ämnet så kan man hitta texter om bröd i Sverige tusentals år bakåt i tiden. Vete på Gottland och råg ännu några tusen år bakåt. Givetvis tar det mycket längre tid för kroppen att anpassa sig men vad är troligt i denna fråga? Var brödet de besuttnas tilltugg? Var brödet kanske en symbolik då det var få som lyckades få tag i säd? I de nordiska sagorna har jag aldrig stött på brödets lovord!
Vore kul att höra/läsa era tankegångar!
När Jesus skulle utspisa 5 000 man så behövdes hela fem bröd men bara två fiskar!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ibland känner jag mig som 150 år, eller från stenåldern som mina barn, numera stora, kallar mig. Men så gammal är jag inte.
Ändå minns jag min uppväxt i norra Jämtland. Där odlade man havre och råg, men inte t ex vete. Vete var fint till kaffebröd och bullar ibland. Rostade bröd gjorde man på limpa.
Inte heller åt vi så mycket grönsaker, det fanns inte eller var dyrt. Majs hade jag inte sett förrän jag var femton år! Och frukt likaså, äppelträd växte inte så långt norrut.
Däremot sylt av skogshallon och vinbär, blåbär och lingon.
Åter till brödet. Söderut och i bibeln. Klart att där klimatet var bra odlas säd och dessutom att det folket tål det bättre än vi långt uppe i norr. Anpassning. Men likafullt är och var det också bukfylla, för att bli mätta och för att det troligtvis var mycket svårare där att hitta proteiner och fett.
Lite funderingar från mig.
//Karin

Jag är i behov av fler åsikter så jag kan försvara mig!

Människans mage kan bara tillverka en trettiondel så mycket fytas som en råtta ( enzym för att bryta ner antinutrienten fytinsyra)….mao är vi inte anpassade till spannmål, trots att någon skriver det i en bok som heter Bibeln.
Jag misstänker att bröd/spannmål endast sågs som nödföda i det forntida Sverige och knappast var det man längtade efter.
När sedan kristendomen kom så jämställdes sexuell lust och fet mat (som Kelloggs angående sexlust och fiber)…båda var någonting syndfullt, vilket gav spannmålet den status den absolut inte förtjänar.
Vidare kan kan även skönja en viss krigisk inställning hos de stora spannmålsätande kulturerna (kolhydrater och spannmål sabbar det hormonella belöningssystemet och gör att man blir på dåligt humör;-)) - greker, romare, egyptier och europeer (1000tal till 2000tal)….även om det allt fanns krigiska tendenser hos vissa köttätare oxå(hunner och mongoler), men de var ganska få. Inuiter, samer har ju aldrig varit speciellt krigiska.

Där satt den Pasi! Tack!
Hallå Karin - en 150-åring till!
Men nog odlade ni väl korn? Det bäst anpassade sädesslaget för norrländska förhållanden? Nåja, kanske inte inlandsklimat, förresten…
Vetemjöl för kaffebröd - tänk att "klippa" en hoprullad längd, fylld med smör, socker och kanel…
Å rågbröd…Åååå färskt rågbröd…
Frukt hade vi, jag minns både äppel- och körsbärsträd.
Men grönsaker - ni odlade väl rovor? (Slår mig nu att det kanske inte är GRÖNsaker?). Mamma var kanske ovanligt framåt, jag kommer ihåg både svartrot och broccoli!
HJORTRONSYLT?!
Nä, jag ska inte bli nostagisk, då slutar jag aldrig…
Bröd som symbolik i tex Bibeln kanske användes just som symbolik i stor utsträckning för att det var en nymodighet och därför lite speciellt. *skojar*
Seriöst; VET vi egentligen vad som egentligen stod i Bibeln angående vad man åt? Tex "ge oss vårt dagliga bröd" Jesus kanske i ursprunget faktiskt SA bröd, men det kan ju även vara översättningen som felar…? Jag tror på Gud, men jag tror inte på att spannmål är nyttigt…
#0, En stor bidragande anledning till att det har odlats mycket spannmål var antagligen för att man ville kunna göra öl. Det var ungefär samtidigt som man lärde sig att göra öl som spannmålsordligen tog ordentlig fart.
Och det kan man förstå att det var lockande för dom, även om det inte var det nyttigaste.
Vad gäller bibeln så vad har det med oss att göra? Det tog många år efter att bibeln skrevs innan vi nordbor hörde talas om det hela, bibeln beskriver inte hur det var här i norra europa, utan en annan del av världen.
Och vad gäller bröd-symboliken, glöm inte smör-syboliken! Hur många svenska talesätt finns det inte där man nämner smör? Smör har uppenbarligen varit en viktig del av våran kultur.
"Går åt som smör i solsken"
"Sålt smöret och tappat pengarna"
osv.

Idag har jag faktiskt läst om hur brödet kom till Norden och när. Råkade vara på Lantmännen
och hittade deras tidning. Idétidskriften C. Där fanns en artikel om en kvinna som forskat just om detta. Och berättade så här:
Romarna tog med sig bakningen norrut och hade t o m med sig flyttbara bakugnar. Redan på vår stenålder! Bröd är inte alls en produkt som vi haft så lång tid alltså. Till en början odlade vi spannmål, inte för brödets skull, utan för mjödtillverkning.
Det verkar som om det var enbart de rika med arbetande folk på gårdarna som därefter hade bröd, Det kunde ta en hel dag bara att mala mjölet till en dags förbrukning. Så det var inte något som man liksom bara gjorde.
Jag tog med mig tidningen tillbaka till mitt jobb och där ligger den kvar, så i morgon kan jag berätta mera. Och hur man hittar mer om detta. Just det här numret ligger inte på Lantmännens hemsida.
Latmask, jo kanske vi/bonden odlade korn också, och min mormor hade morötter och rödbetor, men rovor minns jag inte. Och massor av jordgubbar som var/är så himla goda när de mognar så sent på sommaren.
Men mest tänker jag på underbara vintrar, med snö och skidåkning, eller pimpelfiske på en sjö i strålande solsken…. Kokkaffe, limpsmörgås med falukorv och ost som smälte ned i kaffet.
//Karin
Jag säger som min kroppsliga och mentala ledstjärna Obelix:
"De är inte kloka, de där romarna"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
OOps, skrev jag rovor? Det ska förstås vara KÅLRÖTTER, som är den enda riktiga ingrediensen till ROTMOS!
(Flämt pust stön, fattar inte varför jag blir så jättesugen av detta? Modernt tjafs á la fyllda potatisar, quinoa och bulgur lämnar mig likgiltig - ROTMOS OCH FLÄSKLÄGG, någon?? - snacka om svära i kyrkan…)

andres0! De två jag tänker på är: "Att komma upp i smöret" eller "nu har han verkligen kommit upp i smöret" Det var väl när alla åt gröt från samma fat och i mitten låg en jätte klick smör. Den som då åt snabbast, ja den rann ju allt det smälta smöret ned till!
Nästa är "Inte för allt smör i Småland". Så nog har du rätt. Smöret för oss nordlänningar har stor betydelse och speciellt nu i detta forum!

Rotmos och fläsklägg, är nästan LCHF. Kålroten har inte så många kolhydrater faktiskt.
Men majrovor hade vi, söta och goda, direkt ur landet.
//Karin

Liselott Bergström heter forskaren på Stockholms universitet som skrivit sin doktorsavhandling om Hur brödet kom till Sverige.
Hon skriver bl a så hör: Många har tagit för givet att bröd har funnits så länge som det har odlats säd, med det finns inget som tyder på det. Förmodligen användes säden först för att brygga dricka och sedan till gröt.
De äldsta svenska brödresterna är från 200-talet och kommer från en offerplats på Helgö i Mälaren. De första bröden tillagades förmodligen i rituella syften och man offrade en del till guden. Många gravar från järnåldern innehåller bröd, förmodligen skulle brödet fungera som färdkost på resan till dödsriket.
//Karin
#14 Jo, bröd är bra färdkost på resan till dödsriket… Synd bara att den resan påskyndas redan i livet när man äter det!
Är det en tillfällighet att asarna trodde på Särimner, medan Jesus sade: Jag är livets bröd?

//Karin
Är det någon som vet varför det heter smörgås? (Och sandwich ?)
(Svärmor bjöd på anka i lördags därav min tankevurpa)
Har det att göra med att man tog stekistret från fågeln o bredde på brödet kanske??
"Ordets etymologi kan spåras tillbaka till då man i stugorna kärnade sitt eget smör. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölkytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd."
Wikipedia
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#18, Ordet 'smörgås' betyder ursprungligen ungefär 'en klick smör som är lagom stor för att bre på en bit bröd'. Med tiden har det kommit att mena brödet som har den klicken med smör på sig, och för att till slut bara mena brödet.