Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2154 ggr
MonicaG
0

En vecka med LCHF kost

Och jag har gått ner 0,6 kg på en vecka.

Vet inte om det är bra eller om jag skulle ha räknat med mer.

Men jag har inte stoppat en ända kolhydrat i munnen.

Men visst känns det konstigt att gå och handla när man är så hjärntvättade sen man var tonåring att man skulle äta så magert som möjligt. Det ska vara lätt hit och light dit.

Så att stoppa smör, fet ost och sånt i korgen på Ica känns konstigt.

Jag skulle vara tacksam för både ros och ris för hur jag äter men istället för att här skriva ner allt så har jag en blogg där jag det står.

Jag har inte vägt eller måttat upp någon mat. Ska man eller ska man inte göra det?

Så om ni vill så kika gärna in på bloggen http://monachosliv2.blogspot.com

Vill gärna lära mig så mycket som möjligt om detta för bästa resultat.

Tackar på förhand

Monica

irode
0

Hej Monica

Välkommen hit. Jag kikade innanför på dina härliga blocker och kände gemenskapet med dig.

Jag började LCHF i juni 08. Ville gå ner i vikt. Just nu har jag inte gått mera än 4-5 kg ner - men en del cm fett har ersatts av muskler Förvånad.

Det mest  konstiga är att vikten inte längre är min främsta orsak att LCHF'a. Jag har fått tillbaka ett liv med mycket mindra värk och mycket mera energi.

Därför är mitt råd till dig: fokusera mindra på vikten - använd mätband i stället. Och glädjas över ditt nya liv.

Lycka till

:-) Inge
(dansk kvinna på 53 Flört - med mycket värk och många kilo)

sandrina
0

fin blogg!

Jag tycker det ser ok ut. Tänk på att du ska äta mycket fett!!! du kan lägga in allt i www.minmat.net så ser du hur du ligger till.

i grova drag är 75 Energi% fett, 5E% kolhydrater, 25E% protein bra att ligga på.

De 5E% kolhydraterna ska motsvara ungefär 0-20 gram om dagen. Äter man för mycket jordgubbar, grädde och tomat är det lätt att komma över. (jo dessa innehåller ocskå kolhydrater!) Men eftersom du precis börjat tycker jag du ska mjukstarta lite.

Och du -0,6kg är ju mycket bättre än inget. LCHF är inte en kort tids diet, det är en livsstil och tanken är först att laga kroppen och få den i harmoni och balans. Sen kommer vikten gå ner. Det kan ta lite tid men det får det vara värt! Har du väl gått ner och fortsätter äta LCHF kommer du ha en frisk kropp och en smal kropp! 

tips till strumpbyxe problemet. mina strumpbyxor gillar också att glida ner… jag sätter på mig ett par underbyxor som sitter lite tajt ovanpå strumpbyxorna.. och vips sitter de där de ska hela dagen!

MonicaG
0

Varför får jag dubbla inlägg - sorry det är inte min mening - kan tyckas tjatigt

Men jag klickar på skicka kommentar och det händer inget så därför tror jag ju att det inte gått.

Skäms

magma
0

Hej och välkommen hit!

Jag tror det är en vanlig missuppfattning av de som är nya inom LCHF, att de tror att de inte äter kolhydrater alls när de tagit bort de uppenbara kolhydratkällorna. Dvs bröd, pasta, ris, potatis, linser, bönor, godis, kaffebröd, saft/juice/läsk osv.

Men faktum är, att så länge man inte äter enbart protein (kött, fisk, skaldjur) och fett (smör, cocosfett, den del använder även vegetabiliska oljor som rapsolja och olivolja) så får man alltid i sig mer eller mindre med kolhydrater.

Du skrev i din blogg att du hade ätit turkisk yoghurt samt grädde och jordgubbar till frukost. Allt detta innehåller kolhydrater, jordgubbar 8,4 gram på 100 gram dvs 8,4%. Turkisk yoghurt ca 3,5 eller 4% och grädde 3%. Yoghurten väger dessutom mycket, av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att komma upp i 300 gram eller mer och då hamnar man på ca 12 gram där. Med jordgubbarna så hamnar du kanske någonstans mellan 15-20 gram kolhydrater bara till frukost.

Broccoli och vitkål äter jag ofta som tillbehör till maten och går ned ändå, men även de- precis som alla grönsaker- innehåller kolhydrater.

Nu vet jag inte var du läst om LCHF när du började, har du en bok eller har du läst ett kostprogram någonstans?

Dr Annika Dahlqvist åt fil till frukost under sin viktminskning men begränsade kalorierna ganska rejält, hon är i sitt kostprogram mer tillåtande med mjölkprodukter än t.ex Sten Sture Skaldeman. Han skrev i sin första bok att om man lägger till yoghurt/fil till sin kost, så blir den näst intill dålig i sitt upplägg när man jämför med om fokus ligger på protein och fett.

Men du måste själv avgöra hur just du fungerar- om det går nedåt i lagom takt med yoghurt/bär så är det bara att tacka och ta emot:) Går det däremot segt och inte rör på sig nämnvärt, då kanske du hör till de som inte kan vara så liberala i valet av livsmedel om du vill se resultat.

Lycka till!

MonicaG
0

Tack för svaren.Skrattande

Jo jag är medveten om att det finns kolhydrater i annat än pasta, ris, bröd och potatis etc.

Så det är väl dessa kolhydrater jag syfter på när jag pratar om att inte stoppa i munnen.

Frukosten är nog det svåraste målet per dag. Är ingen morgonmänniska så laga något på morgnen går bort. Det ska vara så enkelt som möjligt. Därför bär och youghurt.

Frukosten äter jag dessutom när jag kommit till jobbet vid skrivbordet så det ska vara väldigt enkelt.

Och har jag kunnat förbereda det dagen innan så är det bra men kalla ägg - det går totalbort! Dom ska vara varma och nykokta.

Sen så försöker jag inbilla mig att det är bra vitaminer i jordgubbar som gör att jag blir pigg - fel???Obestämd

Och jag har egentligen ingen koll alls på LCHF kost mer än det jag har läst om på nätet och mest här då.

Ska hämta en bok på biblioteket idag och läsa.

Och det enda jag egentligen vill är att må bra och gå ner i vikt.

irode
0

Skaffa en äggkokare. Där finns olika modell och storlekar till att koka 1-7 ägg i taget.

Gör den klar med vatten och ägg på kvällen. Om morgenen trycker du på knappen och ca 10 min senare är där värme perfekt kokta ägg.

Ät med en rejäl klick smör.

Också jag rekommenderar att du lägger in att par dagars mat i Minmat. Jag var förvånat över så mycket kolhydrat jag inte visste om där fanns i min (vad jag trodde) kolhydratsnåla kost i början.

:-) Inge

sandrina
0

Läs någon av Sten Sture Skaldemans böcker. "ät dig ner i vikt", "frågor och svar…" eller "GI-noll"

Eller Lars-Erik Litsfeldts bok "fett skrämd" den ger en bra bild av hur kroppen, fett och insulin funkar. och en rolig liten historie lektion… LCHF är ju inget nytt…

istället för bär i yougurten kan du ju ha kokos flingor, kanel, ingefära, lite hackade valnöter…