Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1916 ggr
Magica1970
0

Intressant diskussion med undersköterska

Ja, det hade jag härom dagen. Det var det gamla vanliga: du måste äta var tredje timme, dina celler förstörs om du inte får i dig ordentligt med kolhydrater, hjärnan måste ha kolhydrater, du måste anpassa kolhydratintaget efter hur mycket du tränar, fetma beror på att vi bara sitter stilla och inte rör oss (speciellt barn), diabetes beror på gener och ligger latent hos alla.

Det sista kunde jag inte direkt svara emot eftersom jag inte vet. Däremot så kunde inte hon svara på varför människan inte hann dö ut innan vi fick medicin mot alla latenta folksjukdomar som vi uppenbarligen lider av.

Frågade även om hon menar att kolhydrater är så viktiga för hjärnan (hon tror inte på att kroppens egen produktion räcker) att vid dagens slut så skulle jag vara helt väck? - Konstigt, eftersom jag är pigg precis hela dagen :)

Undersjöterskan är praktikant på ett ställe jag jobbar på nu (inte inom sjukvården). Efter frukosten (smörgåsar) så tuggar hon i sig en påse kolasnören och dricker en halvliter Coca-Cola.

Diskussionen var inte speciellt lugn och saklig. Kvinnan gick upp i falsett och talade i tungor … Efteråt lugnade hon ner sig och jag kunde dra lite om öppen fettinlagring 24-7. Det slutade med att hon kanske skulle testa mindre kolhydrater och mer fett i alla fall. Hon känner sig ständigt trött. – Kanske för att du får i dig så mycket socker, svarade jag och pekade på hennes tomma cokaflaska. Själv har jag inget sötsug alls längre :)

Pasi
0

Jobbigt med dessa mantran som tränats in hos folk…som de ändå aldrig har några belägg för.

Du borde frågat hur det kommer sig att diabetes även börjar bli vanligt hos hundar. Genfel även där?Flört

Alla sådana här diskussioner kanske inte verkar ge så mycket för stunden men kan så ett frö som senare blommar upp.

Magica1970
0

Det var ju en av de argument som jag kom på i efterhand Skrikandes Hon ursäktade sig ju även med att hon blivit utbildad till att tro det hon trodde på när det gällde kosten … Inget helt hopplöst fall Glad

picapica
0

För att våra urföräldrar skulle kunna överleva vintern (inga ombonade bostäder) var de tvungna att på hösten få i sig en del kolhydrater (som björnen) genom att äta vilda bär och vild frukt, Så genen för att lägga på oss ett är vi födda med det är helt riktigt. En fjärdedel av alla människor har inte denna gen men de hindrar ändå inte dem att få de metaboliska sjukdomarna.

Magica1970
0

#3 Vi kan ju anta att problemet med att inte kunna lägga på sig fett kom i samband med den moderna kosthållningen m.a.o. undervikt är ytterligare en folksjukdom.