Bearnaise i affär?
Är det någon som kan tipsa om en bearnaise som finns i butik som är gjord på smör, äggula, dragon, vitt vin, vitvinsvinäger och salt/peppar?
Kollade förgäves sist jag var och handlade, jämförde några olika och lägsta kolhydrathalten gick till Rydbergs kalla bearnaise, den vann med sina 2g kh.
Men innehållsförteckningen är ju inte direkt smickrande:
Vegetabilisk olja, äggula, vatten, dragonättika, socker, smörarom, buljong (jästextrakt, maltodextrin, laktos, arom, animaliskt fett, sojaprotein, köttextrakt, kryddor, selleri, svamppulver, surhetsreglerande medel (citronsyra)), salt, färg (betakaroten), kryddor, konserveringsmedel, (kaliumsorbat, natriumbensoat), förtjockningsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi)
faen det tog ju en halvtimme bara att skriva innehållsförteckningen. Och hur påtänd är en kemist som får ihop denna blandningen till bea egentligen?? Smaken var det inga större fel på dock.
Och ja jag vet att det är jättelätt att göra bea och jag gör det 9 gånger av 10 själv, men, den 10:e gången känner jag för att vara lat, och då skulle jag vilja ha en produkt som är i närheten av riktig bea.
Så, några tips?
Hej!
Den "bästa" jag hittat är Erik Lallerstedts (kall i liten burk).
0,9gkolisar/100g
innehåll: äggula (pulvriserad), rapsolja, smörarom, vinäger, lök, salt, kryddor, betakaroten, E160a, citronsyra E330, citronsyreaster E472c, emulgering E322, E202, E211, maltodextrin
Smarrig! :o)
Jag har hittat något smidigt (dock med lika lång och jobbig innehållsförteckning som den du hade hittat). Det är en beasås på flaska som också har längre hållbarhet än de "vanliga" burkarna. Smidigt om man bara vill ha lite bea då och då. Och den innehåller bara 0.5g kolhydrater/100 g. Vilket kan anses som helt okej, iaf enligt mig. Bearnaise Orginalet från Delikatess fabriken.
Är det lika många E-nummer som i Lallerstedts?

innehållsförteckning Enligt delikatessfabrikens hemsida:
Rapsolja, ägg, vatten, ättika, salt, dragon, kryddor, smörarom, rapslecitin, surhetsreglerande medel E472c, E330, betacaroten E160a, konserveringsmedel E211, E202, senap.
verkade finnas på några ställen i karlstad dessutom, blir till att prova, men det är ju ändå en bit från äkta vara.
Har inte lyckats hitta någon bearnaise i butik som jag tycker håller måttet.
Det verkar vara tillsatser i de flesta. Jag gör därför egen
Har inte lyckats hitta någon bearnaise i butik som jag tycker håller måttet.
Det verkar vara tillsatser i de flesta. Jag gör därför egen
Jag kör med Rydbergs delikatess-bea, i påse. 0,3 g kh.

Låter som ett bra alternativ ur LCHF synvinkel, men den var ju inte direkt riktigt gjord den heller dessvärre.
Men bättre och bättre tips här tycker jag, och det uppskattas

Den du nämner i #4 är den bästa fuskbean jag provat…men den ligger ändå långt från äkta vara. Äkta vara är svår att sluta äta (men man är mätt länge
) medans fuskvarianten tar emot….kan inte sätta fingret på varför det funkar så.

Ibland har jag köpt denna, men det är ju oxå div tillsatser i
Lohmanders
Bearnaise Orginal, 245g och 500gVår mest populära sås. Fungerar utmärkt till nöt, fläsk och fågel.
Innehåll: Rapsolja, Ägg, Vatten, Vinäger, Ättika, Salt, Dragon, Kryddor, Konserveringsmedel (E202 och E211), Citronsyra (E472c), Färgämne (E160a) och Smörarom.
Kolhydrater
2.4g
Protein
3.6g
Fett
77.5g(varav omättat fett utgör 96%)
Energi
3000kJ, 710kcal
(näringsvärden per 100g)

Lohmanders är riktigt god, men om man inte vill ha massa tillsatser så är det ju hemkört som gäller!

Jag gjorde precis en underbar bea…tog ca 15 minuter med väntetid, och den räcker även imorgon, väl värt besväret vill jag säga…….skall strax sluka massor av den.

Jag har bara gjort hemgjord bea en gång förut, för jättelängesen, men den blev inte alls god, måste ha varit något fel på det receptet, smakade jättemycket vinäger om den…. Har ju hållt mig undan från bea rätt länge eftersom jag är gammal viktväktare, då blev det på sin höjd pulverbea utan nått extra fett i….Men nu blir det nya tag!

Klassisk enkel bea
Innehållsförteckning:
Smör ca 200-250g rumstempererat (30-40s i mikron does the trick om man inte är förutseende)
2 äggulor
½ lök, charlotten att föredra, annars kör jag ofta med vitlök
1 dl vitt vin
En skvätt vitvinsvinäger, ett par matskedar kanske?
Dragon
Salt och peppar
Koka, lök, vin, vinäger samt alla kryddor, reducera tills det återstår ett par matskedar
stäng av plattan och ta bort kastrullen från spisen och avlägsna löken, spara så mycket dragon som möjligt
släng i äggulorna och vispa tills det tjocknar, kan hjälpa om vätskan svalnat en minut eller så
Tillsätt smör, jag brukar bara slänga i allt smör och sedan låta det smälta ned medans jag rör om.
Enligt konstens alla regler skall man väl tillsätta i omgångar dock.
Jag brukar ta kastrullen av och på plattan så att det inte blir för varmt och inte för kallt.
En gång har det hänt att såsen skärt sig för mig, detta är enkelt att åtgärda:
vispa upp ett par äggulor i en ny kastrull och tillsätt sedan försiktigt i ökande takt den skurna såsen under omrörning.
Best regards SSS