Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1116 ggr
Diran
0

London, återfall & Fakir

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huuuja

Nu är jag tillbaka från London, åkte i torsdags och kom hem inatt.
Det var mycket shopping, brände de pengar jag kämpat länge och väl för att spara.

Det gick ganska ok med LCHF, jag åt innehållet ur en smörgås så åt min syster själva mackan, jag såg till att ha bacon och lite ost till frukost osv.
Men så fuskade jag lite med ¨tex Statbucks och så, och sedan i söndags fick jag i present choklad av en vän, och av någon anledning kunde jag inte hålla mig så jag åt säkert 70 gram choklad eller något.

Sedan var jag tvungen att äta lite potatis när vi blev bjudna på middag, sedan dagen vi skulle åka blev det stressigt och jag hade inte fått i mig tillräckligt så jag åt en foccacia på flygplatsen och sedan 2 vanliga hamburgare från donkan på vägen hem. Plus mer choklad.

Usch. Men idag tog jag tag i det igen och har ätit enligt LCHF, men **FY vad jag är CHOKLAD SUGEN!!
**Jag köpte en stor choklad kaka till modern på flygplatsen som jag tog ett hörn från igår, och den var ju helt sjukt god, så för en stund sedan letade jag efter den, men mamma har "gömt" den för att jag ska slippa bli sugen, så nu är jag på dåligt humör pga abstinensen!!

Men jag är jätte sugen och sur för att jag inte hittade chokladen samtidigt som jag kommer vara glad i morgon att jag inte åt någon.
Samtidigt känns det ungefär som "har jag ändå fuskat och fått återfall kan jag lika gärna få det ordentligt"- och är nu otroligt sugen på att dra till ICA och köpa 200g underbar Marabou!!!

Så i morgon börjar jag en 3-dagars fakir.
Stenhårt.

Nu kör vi.

linda85
0

Diran

Stå emot frestelsen och kom igång igen med lchf!

Hoppas det går bra för dig!

Maia
0

Inte dra till ICA nu! Kör genast igång med varm chokladäggmjölk i fina Starbuck'smuggen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Diran
0

Tackar!

Jag åt faktiskt ingen choklad igår!! SkrattandeFörvånad

Och idag börjar fakiren!

andreas0
0

#0, Skaffa en riktigt mörk choklad och ta och ät lite av när du blir sugen. Jag menar en som är 95%ig eller högre. Finns ofta att köpa i i t.ex. te- och kaffeaffärer. Helt okej enligt icke-strikt LCHF så länge man inte tar några större bitar. Blir kanske 1-2 gram kolhydrater på en bit på 10 gram choklad.

Och tro mig, har man sådan mörk choklad så klarar man inte av att sätta i sig några 70 gram, snarare så man knappt klarar av att sätta i sig 7 gram. Man får ta ytterst små bitar åt gången eftersom det blir för starkt annars.

Att skrapa chokladen mot en tand och låta lilla det som fastnade smälta på tungan blir en lagom tugga, så en sådan chokladkaka räcker i minst ett par veckor.

Diran
0

#4 Hm.. Jag är ju inte alls förtjust i mörk choklad, men jag funderar på att prova det för att bli av med suget efter choklad…

Diran
0

Någon som vill ge mig lite råd ang min första dag med fakir?
Inser att jag nog ätit för lite, iaf för lite fett…

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1325,53

Energi kJ:

5541,11

Proteiner:

113,18

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,59

Vatten:

410,73

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

97,65

Kolesterol:

441,62

E-mättade:

32,02

Mättade:

34,82

F-mättade:

22,85

Vitaminer:

A:

219,86

B1:

1,65

B2:

0,93

B3:

37,85

B6:

2,30

B9:

81,55

B12:

4,36

C:

0,00

D:

2,80

E:

6,05

Mineraler:

Fosfor:

1023,27

Järn:

7,12

Kalcium:

59,58

Kalium:

1604,51

Magnesium:

140,59

Natrium:

864,82

Selen:

54,61

Zink:

15,27

37Gram Bacon gris
250Gram Kyckling
35Gram Majonnäs 80% fett
15Gram Smör 80% fett
230Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
62Gram Fläskkotlett gris m 2 mm fettkant

andreas0
0

#6, Det ser bra ut, förutom vad du själv nämner: för små portioner, för lite fett.

Diran
0

#7  Men är det inte ganska mkt för mycket proteiner?
Jag väger väl sådär en 75-80 kg, så jag bör väl inte äta mer än 120g eller liknande?

Pasi
0

#8 Vad tror du urfarfar hade sagt som svar till det?
Ät ungättling och sluta med nymodigheterna att räkna!Flört

Diran
0

#8 Visserligen, men jag har ju stått stilla i vikten rätt länge och känner inte för att hindra den ytterliggare genom att äta för mkt protein, dessutom tränar jag väldigt, väldigt lite…

andreas0
0

#8, Man bör äta minst 1 gram proteiner per kilo kroppsvikt för att vara säker på att man inte förlorar muskelmassa. Det är altså minimumvärdet, helst ska man ligga högre.

Runt 1.5 gram per kilo kroppsvikt är lagom för en normalaktiv person. Så väger du 80 kilo så är ca 120g som du säger lagom. Du ligger på 113g enligt vad du skrev ovan, så du ligger väl ungefär rätt vad gäller proteinerna? Varför tror du att du skulle ligga för högt?

(Siffran 1.5 är inte helt exakt, sjävklart så varierar intaget från dag till dag, ibland mer och ibland mindre, det är inget konstigt med det.)

Pasi
0

#11 Prexis!Cool

andreas0
0

#10, Hur mycket protein man bör äta har inte med viktnedgång att göra, utan med att bevara sin muskelmassa och ge kroppen ordentligt med byggstenar att reparera och bygga upp sig med.

Hur mycket protein man äter har ingen större påverkan på vikten så länge man inte äter extremt mycket eller extremt lite.

Diran
0

Hmm. OKej

Jo, jag fick för mig att jag hade fått ca 160g protein… (?)

Jag ska försöka äta mer - få i mig mer fett. Idag har har jag druckit äggmjölk till frukost, undviker helst det eftersom det är så äckligt. Var tvungen att ha i 2 droppar stevia och lite blåbär för att klara :(