Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3226 ggr
linavdp
0

GI / LCHF

Hej!
Det är såhär att jag har börjat med GI-metoden, men så hittade jag denna sidan och jag tycker att den är så j*vla bra och jag kan inte slita mig från den :)
Men jag vill ändå fortsätta med GI, men jag kan ju ändå vara här och hämta inspiration och tips osv. Men jag behöver lite tips och hjälp så jag inte gör fel…

Vad är de största skillnaderna mellan GI och LCHF?

Har jag fått helt fel för mig ifall jag tänker såhär:
Ju mindre kolhydrater, desto lägre GI?

Tänk på att jag är nybörjare så gör det inte alldeles för krångligt Flört

/Lina

mikaelj
0

Hejsan du!

Ju mindre mängd kolhydrater, desto lägre GL - sockerbelastning.  Det bryr sig inte Paulun & CO om, utan enbart att de skall tas upp långsamt i kroppen. Du får äta väldans massa, dock.

Äter du ungefär lika lite kolhydrater som vi gör häromkring spelar GI-värdet -- hur snabbt blodsockret höjs -- inte så stor roll, för det blir ändå inte så många kolhydrater att höja blodsockret med. Sisådär 20g om dagen kanske?

Kolla även på http://www.kostdoktorn.se om du vill ha lite mer info om lågkolhydratmat!

Ulf-S
0

Den vanliga GI-metoden går ut på att äta kolhydrater som höjer blodsockret långsamt. Man äter ofta mycket kolhydrater.

LCHF går ut på att minska GL (glycemic load = glykemisk belastning), alltså att begränsa kolhydraterna oavsett sort.

Zepp
0

Förkortningen LCHF består egentligen av två koncept: LC (low-carb) och HF (high-fat). LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, men inte på GI-metoden som går ut på att balansera kolhydratintaget mellan snabbsmälta kolhydrater och långsamma snarare än att minimera intaget. Dock innefattar många GI-metoder en initial kraftig minskning av kolhydratsintaget under ett par veckor, liknande den vid LCHF (t ex "rivstarten" i GI Viktkolls modell).

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF