Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3226 ggr
linavdp
0

GI / LCHF

Hej!
Det är såhär att jag har börjat med GI-metoden, men så hittade jag denna sidan och jag tycker att den är så j*vla bra och jag kan inte slita mig från den :)
Men jag vill ändå fortsätta med GI, men jag kan ju ändå vara här och hämta inspiration och tips osv. Men jag behöver lite tips och hjälp så jag inte gör fel…

Vad är de största skillnaderna mellan GI och LCHF?

Har jag fått helt fel för mig ifall jag tänker såhär:
Ju mindre kolhydrater, desto lägre GI?

Tänk på att jag är nybörjare så gör det inte alldeles för krångligt Flört

/Lina

mikaelj
0

Hejsan du!

Ju mindre mängd kolhydrater, desto lägre GL - sockerbelastning.  Det bryr sig inte Paulun & CO om, utan enbart att de skall tas upp långsamt i kroppen. Du får äta väldans massa, dock.

Äter du ungefär lika lite kolhydrater som vi gör häromkring spelar GI-värdet -- hur snabbt blodsockret höjs -- inte så stor roll, för det blir ändå inte så många kolhydrater att höja blodsockret med. Sisådär 20g om dagen kanske?

Kolla även på http://www.kostdoktorn.se om du vill ha lite mer info om lågkolhydratmat!

Ulf-S
0

Den vanliga GI-metoden går ut på att äta kolhydrater som höjer blodsockret långsamt. Man äter ofta mycket kolhydrater.

LCHF går ut på att minska GL (glycemic load = glykemisk belastning), alltså att begränsa kolhydraterna oavsett sort.

Zepp
0

Förkortningen LCHF består egentligen av två koncept: LC (low-carb) och HF (high-fat). LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, men inte på GI-metoden som går ut på att balansera kolhydratintaget mellan snabbsmälta kolhydrater och långsamma snarare än att minimera intaget. Dock innefattar många GI-metoder en initial kraftig minskning av kolhydratsintaget under ett par veckor, liknande den vid LCHF (t ex "rivstarten" i GI Viktkolls modell).

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Karro]
0

Du kan jämföra LCHF med GI's startfas…

Många börjar med den och fastnar för den och går aldrig över till "normal" GI utan håller sig kvar till fas 1 dvs LCHF

linavdp
0

Okej, för just nu är jag i fas 1, aka. rivstarten. Så jag äter mer eller mindre enligt LCHF just nu, efter det tänkte jag börja tillsätta lite fullkornspasta i de absolut nödvändigaste rätterna igen osv.

Men kan man säga att Lite kolhydrater: Lågt GI?

/Lina

Zepp
0

Näe lite kolhydrater lågt GL.. långsamma kolhydrater oavsett mängd är lågt GI.

Undvik helst sånna raffinerade fröer som mjölprodukter, högt GI och GL använd hellre kolhydrater från grönsaker!

Här får du en tabell;

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

"

Glycaemic load eller glykemisk belastning är ett sätt att korrigera det faktum att olika livsmedel ger olika mängd kolhydrat per normal portion. Med denna metod kan den faktiska blodsockerbelastningen vid normal konsumtion av den aktuella produkten uppskattas.

GL beräknas enligt: GL = (gram kolhydrater i en portion x GI) / 100.

Ett praktiskt problem med GI har också varit att många tror att ett livsmedel med högt glykemiskt index alltid är dåligt att äta. Ett sådant direkt samband existerar inte genom att den massa av livsmedlet du äter har betydelse liksom andelen kolhydrater som livsmedlet innehåller. Innehåller livsmedlet som du äter nästan inga kolhydrater alls saknar det betydelse om glykemiskt index för livsmedlet skulle vara 99. Glykemisk belastning tar hänsyn till detta."

http://sv.wikipedia.org/wiki/GI

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Dextrosol påverkar blodsockret snabbt, pasta påverkar det långsammare. Alltså har dextrosol högt GI, och pasta lågt GI.

Men! En tablett dextrosol ger dig 2g kolhydrater, medans en normalportion pasta ger betydligt mer.  Därför är den totala mängden kolhydrater * GI, belastningen, värre.

En större mängd kolhydrater påverkar blodsockret mer än en mindre.

Sedan tror ju vi häromkring inte på att tillsätta kolhydrater igen.  Har du någon särskild anledning till det?

linavdp
0

Mja, jag är nämligen nytransplanterad (njuren) så jag vågar inte riktigt ge mig in alldeles för djupt i detta så det känns som att GI är vettigare för mig just nu. Men just nu äter jag ost, fil, grönsaker, sallad, kött i alla dess former, inga lightprodukter utan bara "the real stuff" ;) och nötter. Efter dessa första två veckorna tänkte jag fortsätta äta så men tillsätta lite basmatiris och fullkornspasta då och då (mycket för fibrernas skull då jag behöver träna en del för att njuren ska trivas :)) men försöka undvika både ris och pasta ändå… (just nu får jag i mig ca 50 kolhydrater om dagen) vad tror ni om detta?

/Lina

MimLan
0

#8 Varför behöver njuren fibrer?

Tarmarna behöver inte hållas igång med fibrer om du inte äter mat som kläggar igen tarmarna, dvs, spannmål. Tvärtom, behöver du absolut fibrer är spannmålsvarianten det sämsta som står till buds.

Pasi
0

#8 Jag håller med MimLan.Glad
Tror för övrigt att spannmål och baljväxter är bland det sämsta livsmedlet man kan ge en människokropp (se bara på sjukdomarna som florerar i spannmålsätarkulturer)… och förstår därför inte varför det skulle vara bra för en med transplanterad njure!?

linavdp
0

Okej, ska nog ta och ringa min läkare idag och prata med honom vad han anser och om det är något särskilt jag bör tänka på osv :)

/Lina

rylandes
0

Är inte det här med "snabba" respektive "långsamma" kolhydrater en gammalmodig och felaktig beteckning? De höjer väl blodsockervärdet ungefär lika snabbt och under samma tid. Vad som skiljer är nog hur mycket det höjer. Man kanske skulle prata om "höga" och "låga" istället.

mikaelj
0

rylandes,

Tvärtom, väl. Fibrer gör att magen töms långsammare och sockret höjs långsammare. Men under längre tid.

linavdp
0

Jag har pratat med min läkare nu och jag fick inte äta enligt LCHF tack vare att jag inte får äta för mycket proteiner, däremot var det okej med GI… Så jag får helt enkelt fortsätta att inspireras av er och era recept här och sen göra om det till "Lina-varianten" :)

/Lina

lizaohman
0

Vi äter ingen högre mängd proteiner än tidigare, det är en mycket grav missuppfattning.

LatMask
0

Varifrån kommer det där med högproteinkost, kan man fråga sig? Hur kan en så fundamental missuppfattning få spridning?

mikaelj
0

Att vi äter (nästan enbart) animalisk mat, och animalisk mat innehåller protein.

maxiq
0

Tallriksmodellen säger 20E% protein

LCHF säger 20E% protein

Oavsett vad din läkare säger! Glad

mikaelj
0

20E% är en jäkla massa protein. Det kommer jag nog sällan upp i.

maxiq
0

Du får inte pruta på proteinet! Då kommer du aldrig att bli biffig!

Jag har ingen aning om hur mycket jag äter men det är gott! :-)

mikaelj
0

Vill inte bli biffig! Då blir jag ju uppäten av dig!

missaz
0

#14 Du behöver inte alls äta mer protein än vad du gör nu på LCHF! Det är INTE en högproteinkost, det är en högfettskost! Fett är inte något problem för dina njurar!

bazz
0

Anledningen till att det kallas högfett och högprotein kost är troligen pga kostens %-andelar av fett och protein. Vi saknar ju utspädningseffekten av kolhydrater. Det reella antalet gram av fett och protein har i flera studier visat sig bli samma eller tom lägre än "normal" kost.

mikaelj
0

Det reella antalet gram av protein kan ha visats lägre, men fett är garanterat högre!

linavdp
0

När man äter LCHF ska man ju äta ca 20% protein, 75% fett och 5% kolhydrater (yay jag börjar lära mig Flört ) Men hur ska man dela upp det om man ska äta mer "GI-vänligt" men ändå gå ner i vikt?

/Lina

JAUS
0

Mindre än 5% kolhydrater, ska det vara. Sen finns det de som äter lite mer för att de klarar av det.

missaz
0

#25 Antar att man ökar kolhydraterna och minskar fettet då… men vet inte hur det faktiskt fungerar ur viktminsknings- och hälsosynpunkt. Protein måste man alltid se till att man äter iaf 1 gram per kilo kroppsvikt, så det kan man inte laborera så mycket med.

mikaelj
0

GI handlar om att påverka blodsockret så lite som möjligt, det är rentav själva definitionen av den.

Att de som förespråkar GI som en diet, "GI-dieten", inte är LCHF beror på missförstånd om vad som händer när man helt utesluter kolhydrater.

För om du tänker på det, vad påverkar blodsockret minst?

[Karro]
0

jag tycker att maxiq bild var så bra på det här….

blodsockerkurvan enligt olika "modeller"

tallriksmodellen:

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

GI
~~~~~~~~

LCHF

maxiq
0

Jag brukar rita kurvorna med fingret i luften när jag ska berätta om skillnaden för någon som undrar.