Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2555 ggr
MariaTherese
0

För mycke protein??

Har hållit på med denna kost i flera månader nu !! Mår bättre än jag nånsin gjortGlad

Förutom hälsovinster vill jag ner i vikt. I början försvann ca 5kg i lämplig takt, men nu står det alldeles stilla.

Jag äter väldigt lite kolisar, dom flesta dar handlar det om fakir, för jag har även tagit bort mjölkprodukter, och äter inte ngr grönsaker. Har läst och läst och kollat med minmat. och jag kommer nog alldeles för högt på proteinet, ibland mer än dubbelt mot min önskade vikt…

Kan det vara detta som gör att vågen verkar ha "frusit" fast…Flört annars vet jag inte vad jag ska hitta på  ??

fia1
0

Ojdå, vad jag känner igen mig! Kunde vart jag som skrev,,,

Vet du, jag tänkte likadant förut. har dock fått berättat för mig att jag ororat mig i onödan. Det är ju så att du kan äta protein i 1 - 1,5 ggr din nuvarande vikt. Väger du 80 kan du alltså äta 120 gram protein per dag. Kolla i Minmat, det kommer du säkert inte upp i.

Lycka till!

MariaTherese
0

Ok, jag ska kollaGlad

Hur går det för dej? Har du "kommit igång" igen ??

fia1
0

Näe, vikten står still men ytan av mig har minskat lite grann, känner mig smidigare. Mindre häng under hakan tex. Jag väntar, har "bara" hålt på i 2½ månad.

Kjell1971
0

Jag känner också igen mig .

Jag vägde 91 kg när jag började och tappade snabbt 3 kg, som jag misstänker va vatten .

Sen har det stått still.

Min målvikt är runt 70 kg, så därför begränsade jag mitt proteinintag till 70-90g och nu har det börja hända grejer.     (-2 kg på 4 dagar)  Glad

Jag tror det är målvikten man ska räkna efter och inte vad man väger nu då man ju har en del fett som väger också.

Kanske någon mera beläst i ämnet kan bekräfta eller dementera detta?

Det kanske inte funkar för alla men för mig verkar detta fungera.

Lycka till

fia1
0

Ojdå, det blev två inlägg…..

fia1
0

Tänk, jag börjar tvivla.. Jag börjar också misstänka att det är önskad vikt som man ska gå efter  Foten i munnen……. Även om jag läst och lärt här på forumet att det är nuvarande vikt. Har börjat dricka te o kaffe med kokosfett för att minska hungern, tänker att jag inte svälter kroppen då? Men ska försöka äta mindre portioner men med så lite kolhydrater som möjligt. Typ lite gurka el lite broccoli och då ingen sås utan smör istället eller bara lite gräddsås o inga grönsaker. Inte både och. Man får nog prova sig fram. Iofs skriver Annika att det önskad vikt man ska utgå ifrån ser jag nu……har ni läst vad SSS skriver??

nyborjare08
0

Det är väl livsmedelsverkets rekommendationer om proteinmängd som används här. Jag har alltid förstått det som att det är 1-1,5 g protein per önskat kg kroppsvikt man utgår från. Jag vet däremot inte vad SSS skriver.

Mervi
0

Det är den vikten som är den normala för din längt. Väger du 80 kilo och skall väga 60 så räknar man från 60 kilo.  1,5 gram per kilo blir

90 gram. Ganska lagom. Om man tränar kan man eller bör man äta mer.

Om man har massa övervikt typ 30-50 kilo kan man minska proteinmängden efter hand som vikten minskar. I början kan det annars bli alldeles för lite.

[Pennylane1]
0

det där var lite ologiskt? Är det inte så att man ska ÖKA proteinmängden (utifrån 1-1.5 per normalvikt) om man är kraftigt överviktig, idealvikten är väl densamma vad man än väger vid start? och SEN minska? Annars hamnar man ju långt udnder det man bör ha om man startar på 1-1,5 per normalvikt och sen minskar??

mikaelj
0

1-1,5g protein per kg fettfri kroppsvikt.  Sedan får du räkna själv på hur mycket det blir beroende på hur mycket fett du har på kroppen.  Därför anges av t.ex Livsmedelsverket 0,6g protein/kg faktisk kroppsvikt som minimigräns.

Jea59
0

Jag har nog aldrig räknat proteinet för om jag skulle göra det så äter jag nog för mycket misstänker jag. (gjorde en beräkning nu)

Jag äter upp emot vissa dagar ett 400gr kött, äter jag kycklingbröst så blir det 2 såna per dag och det blir ju över 200 gr då dom är stora.

Om jag räknar efter min målvikt så skulle det bli 80gr om dagen och skulle jag räkna efter min nuvarande vikt så skulle de bli 99gr.

Jag tycker att kött är det enda som mättar, jag kan ju inte leva på grönsaker o sås och en liten köttbit, då går jag hungrig jämnt.

Jea59
0

Hur räknar man ut hur mycket fettfri kroppsvikt man har?

MariaTherese
0

Tack för alla svar (har haft inloggningsproblem)Glad

Har blivit en del klokare, och kommer att kolla upp proteinet lite bättre, hålla det på en lagom nivå och se om det händer nåt !!

#10 Ofta har man ju en tidigare vikt som man trivts med och då är ju den vikten bra att "hålla efter"

artch
0

Varför inte prova köra fakir?

-Krista-
0

#11 Men 200 g kött är inte 200 g protein. T ex innehåller 100 g kycklingbröst ca 25 gram protein (kött består ju även bl a av vatten och fett). Så du kan lugnt sätta i dig flera hundra gram kött, eller närmare bestämt 320 gram kycklingfilé, för att komma upp i 80 gram protein Glad

Jea59
0

Tack, jag har inte blivit riktigt klok på det där, ibland så står det kött o ibland så står det protein.

MariaTherese
0

Skulle tro att som jag äter nu räknas som fakir.

Massor med ägg (äggmjölk). Kött, fisk eller ibland kyckling. Till det smör eller typ bea-sås. Inga mjölkprodukter eller grönsaker.

Tycker däremot att det är svårt att veta vad som är "lagom".

Om man äter för mycket så tar ju kroppen inte från "reserverna", om man äter för lite ställer kroppen in sej på "svält" och håller hårt i "reserverna"Obestämd

fia1
0

#17 Om man äter för mycket så tar ju kroppen inte från "reserverna", om man äter för lite ställer kroppen in sej på "svält" och håller hårt i "reserverna"

Precis!!!! Det är det där med lagom, jag har förut ätit så fort så jag inte känt mättnaden förän den slår till…..

MariaTherese
0

"Lagom" är svårt….Obestämd

jobi55
0

jea59 …jag håller med dig tycker det är jättesvårt att veta o min mat är ju jättebra men jag fattar ändå inte ……

Det verkar ju som om man äter för lite går man upp o äter man för mycket är inte det bra det heller

MariaTherese
0

Har nu bättre koll på proteinerna !!

Ligger närmare min "önskade" vikt i protein gram.

Och faktiskt så har detta gjort skillnad för mej, vikten har (sakta iof) börjat röra sej neråt Glad

Så för mej var det kanske detta som behövdes

Kjell1971
0

Va trevligt att det börjar släppa lite för dig .  Glad

Detta med proteinintaget är kanske viktigare än vad jag först ville tro.

Jag trodde först att det bara räckte med att skippa kolhydraterna & äta 75E% fett & resten protein .  (enligt cirkel-diagrammet på minmat)

Numera har jag koll på grammen för proteiner också.

Ibland känner jag mig lite sugen på något mera då det känns lite för lite & då brukar jag ta en matsked kokosfett. Jag har fortfarande lite svårt att skilja på sug & hunger.

Men som sagt, trevligt att det börjar släppa för dig .   Glad

MariaTherese
0

Tack du, det tycker jag oxåFlört

Det är kanske så att man måste kolla lite mer när man inte har så jätte mycke att gå ner (iof ca 10kg, men det kunde ju vart mer)

OlgaMaria
0

#23 Hur många g protein per nuvarande kg äter du om dagen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MariaTherese
0

Jag utgår från min "önskade" vikt och äter ca 1-1,5 gr/kg.

Det varierar ju förstås från dag till dag. Och jag kollar ju inte med minmat varje dag.

Men man får ett bättre "hum" om hur mycke man kan stoppa i sej,

tidigare kunde jag ligga på dubbelt och mer än så oxå, men det funkar tydligen inte för mejGlad

Har du samma problem som jag ??

OlgaMaria
0

Nja. Har stått stilla i vikt ett par veckor men tror inte jag gör nåt fel direkt. Det skulle vara för lite kcal isåfall. Har börjat med fett-smoothisar till mellanmåll. :) Jag ammar också så det går åt lite extra.

Då vet jag att proteinet inte är något problem i alla fall. Om jag tar min önskade vikt gånger 1,5 så blir det ändå ganska mycket mer protein än vad jag brukar få i mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus