Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1034 ggr
savonit
0

Problem med hmm (Rumpan)hjälp

Hej min sambo som ätit Lchf i 1 månad nu har jätte problem med att jaja bajsa.

Det går bara inte, gör ont, svider kommer inget.

Efter en kvarts tryckande kommer det ut ettpar kluttar som ett runt tuggumi ifrån tuggumiautomaten.

Kan aldrig minnas att hun hafft sådana problem innan dieten.

Vad göra?

Hon överväger apoteket och laxermedel, känns ente helt hälsosamt.

Hjälp

kaisakavat
0

Det är inte alltid säkert att man är förstoppad. Vi är vana vid att behöva tömma ofta när vi äter normalkost. LCHFmaten är väldigt "effektiv" det blir inte mycket skräp över, så vi behöver göra oss av med mycket mindre.

Dock är det vissa som verkligen blir tröga i magen, särskilt i början. För mig hjälpte det med t ex lite mer grönsaker, lite nötter, eller bara mera fett. Numera har jag sällan detta problem.

Det finns säkert gamla trådar i ämnet som du kan läsa coh få många fler tips. Sök på "trög mage" e dyl..

shamani
0

Ibland önskar jag att jag hade trög mage, mitt problem är precis tvärtom. Men jag har alltid haft problem med varm fet mat - även viss kall fet mat som grädde. Trodde kanske att det var för att jag sällan åt fet mat. Är nu inne på vecka fem med lchf och jag tål fortfarande inte visst varmt fett som tex smält ost eller upphettad grädde. Går bra kall, dock. Hoppas att det löser sig för din sambo!

Pasi
0

Ost kan göra magen seg…jag upplevde det speciellt i början, då jag experimenterade mycket med hur olika livsmedel och kosthållning påverkade kroppen.
Äter man lite för lite mat så kan det bli väldigt lite poop….och blir det för lite fett så kan det gå trögt.

savonit
0

altså hon är ju nödig, så att det inte skulle finnas något tvivlar vi lite på.

Äter för lite? Hon äter lika mycket som jag och för mig kommer det 1-2 gånger om dan.

Jaja, tipps på vad man kan äta för att få fart på magen lite?

Äter ganska mycker grönsaker.

50 - 100 g smör till stekning varje mål.

+ lagom med craim ferch, grädde, kokosfett i sås.

Fett kött.

Tror vi får i oss normala mängder.

JAUS
0

Använd minmat.net och se fördelningen. Prova att minska grönsakerna och drick mer vatten.

Wtn3
0

kokosfett, linfrön eller psylliumfrön har väl haft positiv effekt på en del.

Tilda-T
0

Ökat fettintag brukar få igång maskineriet!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

bullmagen
0

magnesim från ledins (finns på hälsokosten) eller oxymax som är lite mildare (magnesium oxh c-vitamin, hälsokost).

Works everytime!

rylandes
0

Jag råkade ut för samma sak. Började med 1.5 dl A-fil och 1 matsked krossade linfrön varje morgon. Har inte haft några problem sen dess.

Anninni
0

Att de svider kan bero på att det blir små sprickor eller att mån fått hemorojder. Bra salvor finns på apoteket.

Ät lite mer linförn.

PerH
0

"Efter en kvarts tryckande"

Då har jag suttit för länge,inte bra att anstränga sig på detta viset.
Det var liknande problem även för mig,inledningsvis.
Går det inte vid första eller andra krystningen,försök senare under dagen eller nästa.
Det kunde gå upp till 3 dagar mellan gångerna…i dag var annan.

förslagsvis,mer vätska.
Drick ett par glas vatten eller några koppar kaffe eller te extra under dagen.

Jag har aldrig behövt käka extra barlast för att producera POOP som Pasi benämner Fekalierna.Flört

PS

OM jag går på toa,det stora,1-2 ggr om dagen,då har jag käkat fibrer från sädesprodukter.

HasseMan
0

En tesked franskt psylliumfrö i ett halv glas vatten morgon och kväll gör att jag har tömning med rätt konsistens varje morgon efter frukost, precis som innan jag började med LCHF för drygt två år sedan.Skrattande

savonit
0

funkar fiberhusk då?

WilliamJ
0

Kaisakavat har poängen. Eftersom man bara äter byggstenar för kroppen och inget skräp, så blir det heller nästan inget skräp kvar som ska ut.