kollisar o kalorier
Stog på crosstrainern o trampade idag (på gymmet) o kom att tänka på lchf. Hur räknar man kollisar? Ska det vara sammlagt 5kolhydrater per måltid eller per dagsintag av föda??
Tacksam för svar.
(har inte köpt varken Skaldemans bok eller Lchf-kokboken vilket jag ska göra så småningom)
På airams blogg-recept var det ett recept på horizo inlindat i bacon, jag tittade på innehållsförteckningen i affären o kollisarna låg på 6,5 o jag som försöker hålla 5. Hur går det ihop?? Då kan jag alltså inte ätta den eller ska man se på det så att det blir 6,5 på 100gram, och då blir det väl inte så mycket!!??
Vi brukar prata om 5 g per dygn - eller upp till 20. Vissa av oss äter mer än så. Tror att gränsen för att gå över till fettdrift ligger betydligt högre, men med mer än 20 g per dygn kan det bli svårt att gå ner i vikt - om man nu vill det..
Många charkvaror innehåller mer än 5 kh per 100 g. Vill man vara strikt får man skippa dem, samt egentligen också mejeriprodukter. Det drar fort iväg.
För att äta under 5 g per dygn, då måste man nog rikta in sig på bara kött/fisk/fågel och smör. Typ..
Man provar sig fram till den egna "rätta" nivån.. 

per dagsintag. Alltså i det fallet 5 på hela dagen, om du vill hålla så strikt. Skulle tro att det finns korv som har lägre kolhydratinnehåll. Men jag vet inte hur mycket 1,5 kolis skulle göra/100 gr alltså, så det beror också på hur mycket av det man äter, och vad annat man har ätit under dagen.
Jahaa, så det var som jag trodde. DET var verklig BRA att få reda på det!!
#0, Fast så lågt som 5 gram per dygn är det inte många som lägger sig på. Runt 20-30 är bättre att börja med om man vill räkna, så man inte känner att man måste utesluta allt från början, för då tröttnar man lätt. Sedan kan man trappa ner och äta striktare om man vill eller behöver.
Jo det ju sant, man vill ju börja lite "lugnt"!! Men om man nu skulle hålla sej till 5 kollisar/dag, hur ser den matsedeln ut?? Jag läste på en annan sajt om lchf (brukar vara inne på Body.se där finns det bra träningstips mm) o slog upp lchf, det stog en del o en kille hade skrivit att han 2ggr per dag äter: keso o lax o sen var det nånting mer som jag glömt. Kan man äta så? Hur länge?

Jag tycker att enklast är att läsa sig till i början, hur mycket de olika livsmedlen innehåller. I två dagar körde jag med att väga det jag har ätit (förlåt, det jag skulle äta
) Kollade på fineli.se, hur mycket och vad de innehöll. Eller så finns innehållet på förpackningarna. Lite jobbigt, men man får en ganska bra hummm om vad man stoppar i sig. Sedan går det allt lättare, man får snitzlad bana i affären och vet vad man ska handla..
Det är inte möjligen rådet att aldrig köpa något som har mer än 5% kolhydrater i som du tänker på? Det är ju så många siffror som snurrar runt här på KiF. Det är ju ett råd för folk som inte vill räkna gram, utan bara ha ett riktvärde som hjälp för att hålla ner kolhydratsnivån.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#5 Keso o lax låter på tok för magert. Mer en högproteinkost än lchf.
Om du ska äta max 5 g kolhydrater per dag, måste du bli väldigt strikt.
I 100gav följande matvaror hittar man denna mängd kolhydrater:
vispgrädde 2,5-3 g , i ägg mellan 0,3 - 0,5 g, i creme fraiche c: 3-3,5 g, ost (minst 31% fett) kan det vara mellan 1,0-2 g kolhydrat och i kaffe 0,3-0,6 g.
Det innebär att du måste i princip utesluta mjölkprodukterna, vara restriktiv med kaffet och ha ett öga på äggmängden.
Jag håller med #4 och tycker du ska börja med mellan 10-25 g kolhydrat/dag o se hur det funkar.
Eller bara köra efter njutmetodens tallriksmodell:
1. Ta c:a 150-300 g (efter hunger o mättnad) fettrikt kött, fisk etc
2. Stek eller ungsstek med 20-50 g smör/ister/kokosfett
3. Gör en sås eller röra på 1-3 msk av smör/vispgrädde/creme fraiche/majonnäs/turkisk yogurt/avocado mm samt kryddor
4. Om du vill: Komplettera med 20-100 g grönsaker.
Börja med köttet o fettet. Sluta med grönsakerna. Försök att tugga maten och njuta av den.
**Obs! Viktigt!
**
1. Ät bara när du är hungrig. Har du svårt att veta när du är hungrig ät fett och fettrik mat varje gång du tror att du är hungrig. Detta kan fördröja viktminskningen, men risken för avsteg minskar. Efter någon till några veckor kommer hungern o suget troligen stabiliseras.
2. Sluta ät när du är lagom mätt! Spar resterna tills nästa mål.
Lycka till! 
Tack det här var intressant. Såhär har jag faktiskt på ett ungefär ätit varje dag eftersom det slutsatsen jag fått ihop av alla inlägg jag läst, men nu fick jag det bekräftat att så är det ju som man ska äta!, och sen när jag har varit till affären o handlat så har jag kollat på varje förpackning hur många kollisar maten innehåller så det som har överstigit mer än 5 har jag inte ätit själv, den födan får resten av familjen.
Ska man utesluta grädden helt? Ursäkta dum fråga,(den ska ju kanske vara med i maten som sås som du skrev) Imorse gjorde jag äggmjölk utan grädde o det funkar bra (förutom att fettsmaken framträder väldigt tydligt som eftersmak)

Uteslut bara grädden om du måste! Det är ju så gott o nyttigt!
men om vikt o måttminskning uteblir. Ta då bort de så många mejeriprodukter du kan avvara - förutom smöret…
ok, tack för tipset