Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1955 ggr
linneaennil
0

Bra/dåliga mjölkprodukter

Mejeriprodukter ska ha en kass effekt när det gäller viktminskning hos vissa, beroende på laktos och mjölkprotein. Men borde det inte vara så att vissa mjölkprodukter är okej ändå? Mer/mindre bra i alla fall?

Om man tar smör som exempel, så är det väl något som ska funka pga. det extremt låga protein/laktosinnehållet? Och grädde, det innehåller väl inte så mkt protein heller?..

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Pasi
0

Ost (väldigt lite vassleprotein) och smör är troligen de bästa.

JAUS
0

Mascarpone. Dubbelt så fet som grädde.Glad

MimLan
0

#2 Nej, det är det absolut inte. Oftast mindre fet, 35%. Skilj på torrvikt och vanlig vikt.

JAUS
0

Ok, på min förpackning stod det 80% fett, och jag såg inget om att det var torrvikt. Fast det är klart, nu när jag tänker efter, om det skulle innehålla 80% mjölkfett så skulle det vara lika hårt som smör.

linneaennil
0

#1 Så vassleprotein är det "dåliga" proteinet då? För jag har för mig att jag läste att kasein (det som ost innehåller mkt av) är mer fettinlagrande…?

Det jag egentligen är intresserad av är väl vilka ämnen i mjölkprodukterna som har en blodsockerhöjande effekt…

Hur är det med keso?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

Jag tror inte det är så enkelt, det finns vissa som inte alls kan äta ost och ändå gå ner i vikt. Det är individuellt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

bazz
0

Alla mjölkproteiner är insulindrivande men i olika omfattning. Som sagts ovan så är det olika för alla och man måste själv prova olika varianter. Det enda från mjölk jag äter är smör.