Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 999 ggr
nilu
0

Varför ingen studie?

En sak jag tycker är konstigt är varför myndigheterna inte visar någon vilja att göra en långtidsstudie på LCHF.

LCHF har uppmärksammats mer och mer, med fler och fler människor som provar på och många rapporterar goda resultat. Till och med Livsmedelsverket verkar ju nu ha accepterat Socialstyrelsens beslut att LCHF kan provas av personer med övervikt och/eller diabetes, enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, men saknar långtidsstudier.

Nya kostråd till diabetiker håller på att tas fram och ska läggas fram i höst eller nästa år (kommer inte ihåg vilket). Skulle det då inte vara bra om myndigheterna satte av lite pengar till en bra studie för att ta reda på LCHF´s påverkan på diabetessjukdomen? Den behöver inte vara så stor eller ta lång tid för att kunna se en tendens. Men det verkar inte finnas tillstymmelse till intresse hos vare sig Livsmedelsverk eller Socialstyrelse för detta. Dom bara fortsätter klaga på att visst blir det hälsovinster på kort sikt, men ingen vet om hur det går i längden eller också är det det och det felet med studierna. Hur i jösse namn ska dom då kunna ta fram bra kostråd?

Jag har inga stora förhoppningar om att de nya kostråden kommer att glädja oss LCHF:are. Förmodligen blir det samma gamla ramsa om att diabetiker ska äta en sund och balanserad kost med si och så lite fett och många långsamma kolhydrater, precis som friska personer.

Nu börjar vi bli så många medlemmar på KiF så jag har börjat fundera på om inte vi själv skulle kunna sätta ihop en studie. Jag skulle gärna ställa upp om det blir någon. Jag kan t o m gå så långt att jag kan tänka mig att börja äta enligt tallriksmodellen igen för att få till en kontrollgrupp, men då vill jag ha regelbundna läkarkontroller.

mikaelj
0

Det kostar för mycket pengar, helt enkelt. Flera miljoner.

maxiq
0

…och det är inte vår hälsa värd. Tydligen… :-|

Margareta
0

Det är som sagt inte alls konstigt eftersom det kostar pengar, massor av pengar.

Alla studier som görs betalas av intressenter som vill ha fram att just deras medicin/livsmedel är bäst och hälsosammast.

Så illa ställt är det faktiskt.

Läs bara baksidan på de brocshyrer som landstingen delar ut gratis i väntrummen. Läkemedelsföretag eller Unilever (Becel och annat skräp)

Numer pensionär i Nynäshamn

nilu
0

Visst, jag förstår också att det kostar pengar, men vår ohälsa kostar många gånger mer i kronor räknat, även om man inte räknar med människors lidande. Att det kostar pengar kan förståss vara en hämsko, men jag har heller inte sett ens en liten skymt av intresse att starta en studie från myndighetshåll.

Det vore en helt annan sak om man från Socialstyrelsen eller Livsmedelsverket gick ut med ett meddelande att "vi vill starta en bra och långsiktig studie om rätt kost till diabetiker, överviktiga och alla andra människor, för ohälsa kostar samhället stora pengar, men tyvärr det finns inte pengar till det. Men vi jobbar på det därför att det är väldigt viktigt".

Är det nån annan som hört, sett eller ens kunnat läsa mellan raderna om nåt liknande.

Margareta
0

För att en sådan studie skall gillas måste folk slumpas in i grupper som äter på de olika sätten - man får inte välja.

Jag skulle aldrig ta risken och ställa upp i en sådan studie och många håller nog med mig.

Det gäller att hitta tillräckligt många "frivilliga" som sen också verkligen håller sig till den kost de fått sig tilldelade även om de inte tror på den - inte helt lätt.

maxiq
0

Det finns ju massor av människor som äter "som vanligt" och bland dessa måste det gå att plocka ut folk som är villiga att slumpas till kostmodell. Hälften av dem blir ju dessutom riktiga vinnare! ;-)

Margareta
0

Det är visst inte så lätt att få folk att ställa upp - det är ju inte precis någon lön - om de åtminstone betalade maten…