operfekts början med lchf
Är ny här, har dock läst massor under den senaste veckan, riktigt bra forum!
Har hållt på med det här en vecka nu, allt känns bra,
lite seg andra dagen bara, med huvudvärk & trötthet.
Men nu är det bra & suget minskar. Vet inte om jag har gått ner i vikt, (vågbatteriet är slut) men känns som att jag har minskat lite i måttet runt midjan iaf. Får se om jag kommer att gå ner i vikt, ligger på bmi 22,6 & tror min kropp trivs här, haha.
Men tänkte lägga upp min mat här så att man har lite koll. Sen är det alltid bra om ngn har åsikter =)
så, dagens mat:
(började jobba 4,30 idag, liksom imorgon,
så ägg & bacon känner jag inte riktigt för så tidigt,
det blir de dagar jag börjar senare ;) )
frukost 06,30:
turkisk youghurt ca 1dl
vispgrädde ca 2msk
1 msk linfrön
4 st hallon
"lunch" 09,30:
nötbröd, två kvartar
bregott, 1 msk
6 skivor ost
3 skivor rökt skinka
1/4 röd paprika
mellanmål 15,00:
2 skivor mortadella (11p/1k/28fett)
kvällsmat 19:
fisksoppa med fisk & skaldjursmix från findus
1 minibabybell
minmat: (ca, har ingen våg, ÄN ;D )
Energi kcal: 1457,15
Proteiner: 61,41
Kolhydrater: 16,67
Fett: 133,45
4% kolhydrater
16% protein
79% fett
Helt ok!
Du har inte skrivit så mkt om dig själv, men jag antog att du ville ner några kilo, från ett annars helt ok BMI i vår värld.
Fördelningen ser bra ut i % och mängderna också. Under 20g Kolhydrater är en bra start.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej, så sant, skrev ihop lite igår strax innan jag skulle sova, så hade inte riktigt tid att vara så utförlig. Just nu lääängtar jag bara fram tills jag kommer hem från jobbet & får sova lite, inte naturligt att gå upp mitt i natten, haha!
Något kg ner skulle väl inte skada, men tror som sagt att min kropp trivs med den här vikten, så är inte bara därför, främst är det väl för att få bort sockersuget, sen har jag läst så mycket bra här, så ville testa om det skulle fungera på mig också, & det verkar det ju göra, hittills =)
Jo, jag börjar så, så får vi se sen om jag minskar, med typ yoghurt & så, men känner att jag behöver linfrön för att inte bli för "hård" slutade med dem några dagar för att jag läst att de inte är så bra, men ja, det märktes, så tänker fortsätta äta dem ett tag till, är väl bara att minska yoghurtmängden elller ta dem med ngt annat.
Men måste ju iaf ta slut på den stora burk yoghurt jag köpt =)
Nej, nu iväg & jobba, gäääsp!

Vill mest säga välkommen hit 
Lite protein på morgonen skulle inte skada tex. ett kokt ägg.
Lycka till
operfekt - om du inte behöver gå ner i vikt tror jag du hittat en jättebra balans. Vill du inte äta linfrön kan du testa med psylliumfrön. De fungerar likadant men är lite annorlunda. Finns i mataffären.

Emea: Tack! Jag äter ägg till frukost i vanliga fall, men klarar inte av det när jag börjar jobba 4,30, blir för tidigt.
Margareta: Jag är nere lägre på kolhydraterna nu, tror jag ska försöka vara nere på max ca 2-3% på vardagarna, så kanske gå upp till 5% på helgerna, vi får se, prövar mig fortfarande fram.
Tack för rådet, ska kika efter de fröna i affären idag =)
Leta på hälsohyllan först - de brukar ligga i påsar

Så, gårdagens mat, började jobba 4,30 igen,
& det var mycket att göra på jobbet, så kunde inte äta frukost riktigt när jag blev hungrig (är ensam till 8).
frukost 07.15:
turkisk youghurt ca 1dl
vispgrädde ca 2msk
1 msk linfrön
4 st hallon
(blandar i lite vatten också så att den blir mer i drickform)
"lunch" 10.45
2 kokta ägg
2 ost/skinkrullar med bregott
(7 skivor gräddost 38%, 4 skivor rökt skinka)
fetaost ca 20g
röd paprika ca 30g
1 minibabybell
mellanmål efter "powernapen" på 1,5h. vid 16:
1 minibabybell
4 pekannötter
middag 19.30:
lax stekt i ugn med mkt smör
smörstekt vitkål
1 hackat kokt ägg med bregott
(orkade dock bara hälften av maten)
totalt:
Energi kcal:
1581,45
Proteiner:
74,82
Kolhydrater:
10,19
Fett:
144,94
fett: 79%
protein: 18%
kolhtdrater: 2%
Det ser jättebra ut. Du har björnkoll och äter som värsta fakiren. Med det menar jag på så låga kolhydratnivåer som en som verkligen har svårt att gå ner i vikt behöver ner till.
Du får äta mer mat om du vill. Du lär ändå inte gå upp i vikt med den fördelningen du kommit fram till.
Hur känns det och hur mår du?

Tack, jag tycker (än så länge) att det är roligt att planera måltiderna i förväg, har planerat tills på söndag nu.
Tycker det är smidigt att göra så när man jobbar lite oregelbundna tider som jag gör, så att man får i sig bra. Plus att man då ser om man behöver köpa hem något =)
Jag kan säkert äta mer, men än så länge är jag mätt & belåten. Om jag blir sugen eller så nu tar jag ost som mellanmål.
Äter nog mer nu än jag gjort förut, inte för att jag har bantat eller så, brukade bara inte bli hungrig, förrän jag plötsligt blev jättehungrig & darrig. Var väl dock nästan konstant sugen på något. Det har väl blivit lite bättre med hungerskänslorna nu när jag blivit äldre, men när jag var yngre kunde jag gå en hel dag & plötsligt komma på att jag inte ätit ngt den dagen.
Nu börjar väl hungerskänslorna fungera, är fortf lite svårt det där när man är mätt bara, man är så van att äta tills maten på tallriken är slut.
Kan inte blir bättre med andra ord!

Torsdagens mat, ääntligen var jag ledig så att jag fick sova ut =)
Frukost:
2 kokta ägg med 1 msk bregott
4 skivor rökt skinka
Lunch:
1/2 paket bacon
1 dl turkisk youghurt
6 hallon
1 msk linfrön
1 msk vispgrädde
Mellanmål:
1 babybell
Kvällsmat:
Två köttfärsbiffar (500 g blandfärs, 2 ägg, 2 msk grädde, 1,5 pressade vitlöksklyftor & lite hackad persilja. Åt dock inte allt, räcker till två måltider till)
färska champinjoner & zucchini stekta med mkt smör & lite vitlök & persilja
1,5 msk kryddsmör, också med vitlök & persilja, haha..
Totalt:
Energi kcal:
1687,10
Fett:
150,17
Proteiner:
83,96
Kolhydrater:
10,75
2% kolhydrater
19% proteiner
78% fett

Igår mätte jag mig, tror det är där det kommer att bli lättast att se om ngt händer.
En sak var lite intressant, såg att jag bara har 6 cm mindre omkrets på låret än i midjan. Men så har jag ju sån kroppsform, om jag går ner går jag ner i midjan, om jag går upp lägger det sig på höfterna.
Köpte förresten psylliumfrön, kan man göra likadant med dem som med linfrön, blanda i youghurten? =)

Nu har det gått en månad, har väl inte märkt ngt direkt på vikten,
men mår bra på denna kosten, det viktigaste!
Har hunnit prova på äggmjölken
(som går bra kall, men inte varm, men det är nog för att jag inte är så förtjust i varma drycker)
Dricker nu det till frukost när jag jobbar tidigt istället för youghurt.
I helgen var jag & sambon iväg på spa för att fira vår tvåårs-dag.
Var lite orolig över maten, men tror det gick ganska bra.
Förrätten var helt underbart god, & helt godkänd:
Parmachips med rostbiff & pestoröra (fast kändes mest som färskost, inte mkt pesto, fast jag klagade inte, inte såå förtjust i pesto) & så ngn good ost. Liite salladsblad & liite soltorkade tomater till det, men rörde inte tomaterna, fast de gav ju smak ändå. Kan ha varit olivolja eller ngt på också, är inte säker. En riktig smakexplosion var det iaf, helt klart ngt jag ska testa på hemma =)
Huvudrätten blev black&white fast hoppade potatisgratängen som var till såklart!
Tog en pannacotta till efterrätt, åt inte hela dock.
Kändes ändå helt okej.
Frukosten blev dock sämre, de hade inte bacon & bara lättmargarin.
Så åt tre ägg, men åt bara vitan tills jag kom fram till gulan, lämnade resten. Sen blev det massa ost & lite skinka.
Men verkar inte såå farligt, för imorse hade jag gått ner 0,7 kg, den största nedgången sen jag började (brukar ligga ganska jämt, +/- 0,2 kg från vikten jag hade i början.)
En rolig sak med resan var att jag lyckades få sambon att ge lchf en chans! Så igår blev det rättikagratäng (rättika, massa grädde, cremebonjour vitlök, lite vitlök, lite lök, massa ost) & fläskfile.
Idag gjorde jag äggmjölk m kakao & kanel (som jag blandade med 50 g turkiskt youghurt) som han kunde dricka innan skolan, sen gjorde jag fiberhuskbröd som han kunde ha till lunch. Blir ju lite krångligt när han går i skolan, då de inte har kyl & så.
Är bara nu i början han vill att jag ska hjälpa honom, annars är han rädd för att han kommer att fuska.
Återstår att se om jag kan få honom att tycka om ägg.
Får se hur det går, jag vet ju att jag har blivit bättre i magen & han har ju haft mer problem med magen än jag. Han blir alltid väldigt uppsvullen efter att ha ätit & är på toa säkert 3 ggr om dagen. (han blev dock vääldigt uppsvullen efter gårdagskvällens måltid, är det för att magen inte är van kanske?)
I vilket fall så ska det bli kul att se hur det går!
Hur är det, tycker du inte om gulan i ägget? Det är där godsakerna finns, äggvitan är inte så mycket att hurra för :)

haha, jag förklarade kanske konstigt,
jag åt bara vitan tills jag kom fram till gulan,
åt upp gulan men slängde resten av vitan =)
just för att det var dåligt med fett i frukosten så
ville jag inte minska andelen genom att äta all vita =)
AHA, ja då förstår jag bättre :D