Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3003 ggr
dollygirl
0

Är denna smoothie ok?!

1 dl turkisk yoghurt

1 dl vispgrädde

1 dl frysta bär

Jag dricker upp denna själv + äter två ägg.. till frukost alltså.. :)

Är det okej? Är ju som sagt nybörjare på detta…

magma
0

Det måste du avgöra själv:) Det beror på hur mycket mjölkprodukter du kan och bör äta och om du kan äta bär utan problem. Varför äter du LCHF, vill du gå ned i vikt eller av andra orsaker som t.ex IBS, diabetes eller annat? Den som inte behöver gå ned i vikt och som inte är insulinresistent har större frihetsgrader än vad jag har…Flört

Din frukost ger ca 10-12 gram kolhydrater- för en del är det antalet gram kolhydrater som de äter på två dagar, för andra bara en tredjedel eller ännu mindre än vad de äter dagligen. Vart ligger du?

dollygirl
0

Åh.. det var ju inge bra.. det är ju tur att jag inte gjort denna smoothie till nån vana dårå. :)

Jag äter lchf för o gå ner i vikt.. jag är kraftigt överviktigt o behöver få en bättre hälsa. :)

Jag har inte riktigt fått kläm på vilken gräns med kolhydrater jag ska ha.. men om man ska ner i vikt så kanske 5 gram är bra?

Lava
0

Det är ju så olika hur mkt man tål. När jag började med LCHF åt jag ganska mycket fil, grädde och bär. Jag hade svårt för "riktig" mat på morgonen. Jag gick ner i vikt ändå. Nu går det lite långsammare med viktminskningen och därför har jag dragit ner lite på mjölkprodukter.

Prova dig fram… :)

dollygirl
0

Tack girls!

Jag provar mig fram så får jag se hur det går :)
Men ska faktiskt tänka på att inte äta fil osv till frukost som en vana..

Tack ska ni ha! :)

magma
0

I början är det ganska onödigt att lägga sig på 5 gram/dagen, det tar man oftast till först när man måste- prova först att hålla dig till max 20 gram och se vad som händer. Se protein och fett som basen, grönsaker som en bisyssla och mjölkprodukter som guldkant:) Lycka till!

ebet
0

Min morgon smoothie är äggmjölk med kaffe. Otroligt mättande, som varm bommull i magen även om jag äter en sen lunch, så blir jag inte särskilt hungrig

Margareta
0

Antingen går man ner så nära 0g man kan och ligger där i några veckor (superjobbigt och kräver 100% planering) för att sen lägga på några gram från en matvara i taget. Det är den hårda vägen att se vad man klarar.

Den mjuka vägen är att göra tvärtom - lägga sig på tex 20g och se vad som händer. Enligt Atkins kan man sen öka därifrån - medan många av oss LCHF:are som misslyckats med ATkins säger att man får minska därifrån.

Det är individuellt och ingen annan kan säga hur någon skall göra!

Numer pensionär i Nynäshamn

dollygirl
0

Tackar för alla tips!

Så skönt att man har er o vända sig till  Glad