Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5435 ggr
olandsfamiljen
0

Ont i halsen!

Nu har jag fått superont i halsen… dricker te o så men glass brukar vara så skönt o halstabletter men då blir det ju mer som "fusk" i lchf kosten!! Hur gör ni med ont i halsen på denna kost?

Neeelia
0

Kan du inte göra LCHF glassen eller kanske Cheesecake? Blir ju som glass det andra.. :)

dahlith
0

Jag gjorde te på citron och färsk ingefära. Blev av med mitt halsonda nästan med en gång.

Har du testat ingefära?

olandsfamiljen
0

jag har inte testat ingefära… du tog färska citronskivor o hällde i ingefärskrydda?

Har ingen glassmaskin…en frusen cheese cake står i frysen som jag gjort enligt recept här, smakar inget vidare….bara grädde, urk…

Tilda-T
0

koka upp färsk skivad ingefära och skivad citron i lite vatten och sen dricker man det så varmt som man kan!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

kickelina66
0

Te gjort på timjan lenar bra för en ond hals.

olandsfamiljen
0

jag som måste ha avslvalnal te innan jag kan dricka. Färsk ingefära, vi har bara mald hemma, provar timjan o citron då…

dahlith
0

Men du måste ju till affären någon gång. Köp då färsk ingefära. Alltid bra att ha hemma.

Ett riktigt dundermedel skulle jag vilja säga.

Jag har alltid färsk ingefära hemma. Inte för att jag använder det varje dag, men det kostar inte många kronor och det är så bra att ha hemma. Ibland händer det att jag får kasta ingefäran för att jag inte behövt den, men det bryr jag mig inte så mycket om eftersom den är så billig (förhållandevis)

timjan vet jag inte om det har någon större effekt. Det skulle isåfall vara ifall du kokte vatten och la i timjan och sen la en handduk över huvudet och höll dig ovanför det kokande vattnet med timjan i. Men det är nog mer när man är täppt i näsan tror jag.

meddela gärna ifall du fick någon effekt på det halsonda.

Mawi
0

Om man har torrhosta och är lite rosslig i halsen kan man ta ett par matskedar olivolja. Detta tips har jag fått av en kvinna från Somalia. Det är riktigt bra faktiskt. Timjante är är bra mot hosta, kanske mot halsont också. Man tar en tsk torkad timjan alt. två tsk färsk/kopp. Ingefära är inte dumt heller men en del tycker att det är lite starkt för magen. Om man dricker för varmt riskerar man att bränna sig och då gör det  ännu ondare i halsen. Hoppas att du blir av med ditt halsont /Mawi

parsley
0

Echinaguard motsv från hälsokosten tar bort förkylningssymptom. Drygt eftersom det doseras droppvis.

olandsfamiljen
0

Har prövat citronte o timjan men är ff dunderförkyld, tröttsamt o bli sjuk igen som aldrig brukar vara sjuk annars. Ondare i halsen än på mkt länge. Hostar upp slem o halsen känns helt sårig. Förr åt jag mkt frukt med c-vitamin kanske det är orsaken att jag lättare bli sjuk nu. Tror nog att färsk ingefära är för starkt för magen… har ju ibs o det brukar inte funka…

men men tiden läker alla sår. Idag håller jag mej lugn på fm så jag kan jobba sen…

Mona-Stina
0

Du har fått många bra svar, det är bara att prova sig fram eller rida ut stormen.

Kenai
0

Kan man dock tänka sig att fuska en liten aning så rekommenderar jag Strepsils. De är heelt underbara… Honung och Citron är dessutom grymt goda! ;)  min erfarenhet är att om man tar en varannan timme som rekommendationerna så är det över på två dygn! Jag tycker i alla fall det är värt det!

Annars: Vitlök, kan det va nått? Äckligt som fan att äta rå, men det sägs väl vara bra mot det mesta?

Took
0

Apropå färsk ingefära så brukar jag alltid ha det hemma -- i frysen! Då håller den sig hur länge som helst. När man behöver lite så tar man fram den och karvar av lite mot en skärbräda med en stor och vass kniv medan den fortfarande är frusen. Då blir ingefäran dessutom mer finfördelad och inte så trådig som den kan vara om man skär den färsk.

SvartKaffe
0

Min ersättning för glass i sommar blir grekisk/turkisk youghurt mixad med frusna hallon (eller andra bär). Kallt och läskande av hallonen och konsistensen blir som halvtinad glass eller mjukglass. Så om det inte triggar sötsug kanske det kan vara något?

olandsfamiljen
0

Jag har varit tvungen o fuska nu o ätit halstabletter håller på o få andningsbesvär av att halsen är så svidig o irriterad. Tog 3 fischerman nu på degen men sen total diaree…på bara TRE på en dag. Läste på o det är 98 g kolhydrater… strepsil kanske är bättre alternativ.

Äter sån där grekisk youghurt med bär, typ varje kväll, saknar frukt så mkt så jag måste äta bär istället!! Tar dock lite glass på stan nån gång i v, eller mer sällan. Väljer sorter med bär jag brukar tåla o givetvis i bägare istället för strut!!! finns glass med mkt hela bär i som är gott, nöjer mej med lite, som svalka.

Anna82
0

Jag brukar låta det "läka ut" utan att äta eller dricka nåt speciellt. Du kommer att bli frisk fortare än du tror! Mkt fortare än när du äter kolhydratrik kost.

Lynxx
0

Säga vad man vill om färsk Ingefära - men gott att dricka tea på + Citron i ere iaf - vare sig det hjälper eller inte. Man får ju i sig mycket vätska iaf.

Fast ja har ju dessutom i Stevia i mitt eftersom ja inte har ngt problem med att de triggar ngt. sötsug för mig.

Caena
0

# took,

tackar för tips om färsk ingefära i frysen..

och nån som skrev om avkok på citron och ingefära + vatten.. för att lindra halsontet..

Diran
0

Koka upp vatten, blanda i honung (bättre än glass) och pressa i citron.
Du kan även låta en bit ingefära ligga i en stund om du gillar den smaken.

Kvällen: Samma sak, fast skippa ingefäran och häll i lite whiskey.

kb08an
0

testar ingefära och citron nu! skriver en lite utvärderning sen.

Har en lite fråga också. Har precis kommit tillbaka efter en kort period med kolhydrater och nu har jag fått ont i halsen. Har läst på flera ställen att man kan få halsbränna i övergångsperioden. Tror ni det är vad jag har fått nu??

magma
0

olandsfamiljen: Du kan ju ha fått halsfluss och bakterier som behöver behandlas med penicillin. Vänder det inte snart så sök läkarhjälp! Det vore inte kul om det blev halsböld av eländet.

hechliei
0

Jag brukar gurgla med saltvatten, gammalt trix från mormor.

glas ljummet vatten o i med salt. Ganska otrevligt men funkat hittills…..

Aniara4
0

#21 Om olandsfamiljen fortfarande har ont i halsen efter 8 månader håller jag med om att det är hög tid att söka hjälp! Flört

olandsfamiljen
0

HA HA det har jag inte men jag hade en period för några år sen då jag hade ont o 1½ år men jag fick ingen hjälp fast jag bad om det. Man kan ha sånna symtom med fibromyalgi som tur är är det bättre på den fronten ;)

Caena
0

tack för alla påminnelser.. själv åkt på lite halsont igen.. suck..