Behöver lite support... Kolesterol, prover etc
Nu är jag väl ute i senaste laget, men jag chansar..! *s* Ska träffa en läkare imorgon kl 09 angående min hjärtklappning (som jag haft långt innan LCHF-tiden) Tänkte ta upp vilka piller jag äter (B-Calm, Ledins komplett samt Omega 3) och berätta om hur jag äter, och höra mig för om att kolla "blodstatusen". Funderar främst på kaliumnivån (visst kan höga värden ge hjärtklappning? Tänker på B-Calm som jag tar 1-2st/dag) och kolesterolet.
MEN: Jag är fullt beredd på att bli ifrågasatt och även om jag känner att detta är rätt för mig så vet jag att jag kommer ha svårt att argumentera och tala om varför jag äter som jag gör… Vill ogärna bli överkörd totalt av "hr doktorns" argument och vill gärna ha lite bättre på fötterna, speciellt när det handlar om kolesterolet. Visst finns det olika k-värden som man kan kolla? Dels det "allmänna" som är HDL/LDL sammanslaget, dels de båda var för sig. Vad står HDL och LDL för, alltså vad betyder förkortningarna??? Tar gärna emot tips på förhållningssätt, hur gör ni som har träffat läkare och diskuterat LCHF??

Jag sa att jag åt artriktig kost och "mår jättebra av det"…min läkare blev jätteintresserad! Sen förklarade jag hur blodsocker, insulin och vegetabiliskt fett skapar inflammationer, kärlsjukdomar, övervikt, sjukdomar i hjärnan och näringsbrist (urkalkade skelett)…och han verkade förstå.
Läkare är oftast inte speciellt dumma när det gäller sånt här.
Tror knappast du behöver oroa dig för kaliumnivåerna. Kroppen behöver antagligen ett större intag av kalium än natrium…och hur ofta får den egentligen det!? Balansen är antagligen viktigare än mängden.
Argument för födan:
B12, A-vitamin och EPA-fettsyran är livsnödvändiga och finns bara i animalisk föda. Betakaroten och vegetabiliskt omega3 kan inte ersätta A-vit och EPA eftersom dessa uppenbarligen inte kan hanteras av kroppen (endast växtätare klarar det).
Människokroppen har ett enzym i magen för att bryta ner animalisk bindväv, kollagen….men inget enzym för att bryta ned fibrer eller fytinsyra.
Att jod är livsnödvändigt tyder på att vi egentligen är anpassade till viss mängd animalisk föda från havet.
Animaliskt protein och fett (med lite frukt eller grönt) ger kroppen allt den behöver och minimerar oxidativ stress, oxiderade fettsyror och fria radikaler som kräver massa antioxidanter i tablettform.
Kolesterol:
HDL - High Density Lipid (eller dyl), LDL - Low Dens……
Totalmängd verkar inte vara avgörande för hälsan.
Kvoten Total kolesterol/HDL verkar ha betydelse, kvoter under 4 anses hälsosamma.
LDL verkar bara vara farligt om det har en last av oxiderade (fleromättade) fetter, speciellt vegetabiliska omega6-fettsyror.
HDL är bara LDL-lipiden som varit ute och lämnat sin last med kolesterol och fett…och återvänder till levern. Funktionerna hos lipiderna är inte fullt utrett.
Jag har oxå fått uppfattningen av att ett lågt triglyceridvärde är väldigt bra…och ett högt väldigt dåligt. Kanske viktigare än kolesterolvärdena!?

Det var väl en bra sammanfattning.
Totalkolesterolet är enligt mitt synsätt ett mått på hur mycker reparationsarbete som pågår i kroppen, enligt andra (Ravnskov!) ointressant. De flesta är eniga om att högt HDL och lågt LDL är bra.
En mindre del av mina elever har fått ökad totalkolesterol strax efter kostomläggningen. I nästan alla fall har det gått ner igen när kroppen fixat till sig. Alla får höjt HDL och sänkt LDL och därmed en bättre kvot.
Själv har jag aldrig lyckats få upp mitt kolesterol, trots flitiga försök.
Läkare är olika. Jag har mest fått solskenshistorier, ljuset är på väg att sprida sig, men någon elev blev hotad med avstängning(!) från vård…
Lycka till!
Sten Sture

Jag har samma erfarenhet som du Skaldeman. Totalkolesterol och LDL går ofta upp lite i början. Särskilt om man av bara farten satt ut slentrianmässigt förskriven statin hos någon icke-hjärtsjuk. ;)
Men det hela verkar stabilisera sig med tiden. Viktigare - HDL går nästan undantagslöst upp och triglyceriderna ner. Båda mycket positiva förändringar.
Låter om att jag haft otur då jag träffat läkare. Mina förbättrade värden syns tydligt Dr själv kollar mitt perfekta Blodtryck (tidigare högt med medicin) och talar sen om för mig att jag gör totalt fel. Jag kommer att få hjärtinfarkt och all sköns skador bör absolut medicinera mina kolesterolvärden kvoten HDL/LDL normal triglycerider normalt kolesterol lite högt.
Jag blir förtvivlad, liten och mycket lessen av hennes attityd. Jag skyddar mig med vattenfast maskara då tårarna alltid tränger sig fram.
Doc finns du i stockholm? Jag söker klok läkare!
Åh tack allihop för den matnyttiga informationen!! Jag ska spara den och läsa på tills det "sitter" i skallen:O) Tyvärr så hann var jag för sent ute för att läsa på innan läkarebesöket, men det är smällar man får ta.
Läkaren (en grabb som jag tror inte hade fyllt 30 än, blev överraskad för han hette "Erling":) sa ingenting först när jag upplyste om att jag inte åt kolhydrater. Men när jag började fråga om kalium och visade B-Calmburken, så sa han att man blir trött av Atkins ("nja, det är inte Atkins heller…"Sa jag. "Har du hört talas om Skaldeman?" *hehe* Och "såhär bra har jag inte mått på år och dar") och får aceton-andedräkt. Och att "hjärtats metabolism" tydligen behövde kolhydrater?! Vet inte vad han talade om riktigt där.
Ivartfall så skulle det tas LDL och totalkolesterol, kaliumprov, triglycerider samt sköldkörtelprov. Jag var inte fastande så på måndag ska proverna tas, svar senare samma vecka. Ska bli intressant!! "Om kolesterolet är högt så får du lägga om kosten" upplyste han också om. Jag mest hummade:)
Återkommer med provresultaten..!
Sussie: men om dina värden är bra, utom kolesterolet som bara är lite högt, varför ska du då medicinera? Kan man medicinera bort matvanor tro, det verkar vara det hon egentligen är ute efter…
Vad menas med "normalt kolesterol" som du nämnde, trodde det bara fanns HDL/LDL, totalt kolesterol samt kvoten mellan HDL/LDL???
Om man får fram ett värde för det totala kolesterolet samt värdet för LDL- innebär det då att om man drar ifrån LDL-värdet från det totala… Då får man fram HDL-värdet? Det påstod läkaren jag träffade idag, eller också missförstod jag honom

Sussie,
jag jobbar i Karlstad.
Om din LDL/HDL kvot är låg och triglyceriderna är låga behöver du absolut inte bry dig om ett lätt förhöjt totalkolesterol. Då har du bra värden. Om du har kärlkramp/tidigare hjärtinfarkt kan man överväga statin(kolesterolmedicin) ändå pga andra effekter, annars inte.
Att man skulle få "hjärtinfarkt och allsköns skador" av naturliga fetter (ej transfett/härdat fett dock) finns det inget som helst vetenskapligt stöd för, tvärtom. Det är en gammal teori från 70-talet som numera håller på att falla i bitar då studie efter studie ger motsatt resultat.

Magma,
hjärtats metabolism behöver icke kolhydrater. Det finns någon kort studie som visat minskad kraft i hjärtslagen med lite kolhydrater. Dels är det inte förvånande eftersom kroppen kan behöva tid att anpassa sig efter en sådan förändring, dels är det inget farligt om man inte skulle ha grav hjärtsvikt…
Men visst blir man väl lite trött just i början? ;)
Totalkolesterol= HDL + LDL + (0,45 gånger triglycerider), dock behöver man aldrig räkna ut det själv eftersom man får alla värden från labbet.
Doc_: Jovisst kände jag mig trött första tre veckorna, absolut. Och det sa jag till honom också. Tröttheten då kändes fullt naturlig, eftersom det ju är en så stor omställning- huvudsaken är ju hur kroppen fungerar efter den.
TACK snälla söta Doc och magma.
Jag går emot min doktor, vägrar statiner pga Q10 elimimationen viket hon inte kunde argumentera emot. Det tråkiga var att hon satte ett recept på Ezetrol i min hand och i förvirringen hämtade jag ut det på vägen hem, höllpå att svimma av priset (nästan 400 för fyra veckor). Jag har bestämt mig för att inte ta dem och nu vet jag att mitt beslut var rätt