Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2061 ggr
Isa56
0

Östrogen och vikten?

I en bok om kvinnor läste jag att fettcellerna "växer" i övergångsåldern och producerar lite östrogen.Därför går man upp i vikt. Tror det var här på kif jag läste att östrogen främjar fettinlagringen!! Men! då borde man ju gå ner i vikt när man (kvinna) kommer i övergångsåldern. Lchf är ju en kost som påverkar hormonerna.Då går man ner. Nån som har bättre koll på det än jag.

(är det testosteronet som gör oss bitchigaFlört, ni vet det där med tävlingsinstinkt.)

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

LatMask
0

Hrrm, har för mig att jag läst någonstans att det är testosteronet som ger den där bilringen runt midjan under/efter klimakteriet.

Man får tydligen inte mer testosteron i kroppen under klimakteriet, men då östrogenet minskar märks testosteronets verkningar mer.

ebet
0

Jag har läst ngngång att det skulle finnas ngn typ av östrogen i fettväven, vilket lägger sig runt där där östrogenet har kommit ifrån förut. För mig stämde det, men det tycks finnas en hel del olika teorier i omlopp. Undrar hur det är egentligen. #0 bitchig har jag alltid varit, det blev ingen ändringFlört

Isa56
0

#1 Testosteronet borde ju öka om östrogenet minskar, tycker jag, annars blir det ju obalans. Väl?

#2 mm jag med, men jag använder åldern som ursäktSkrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻