Östrogen och vikten?
I en bok om kvinnor läste jag att fettcellerna "växer" i övergångsåldern och producerar lite östrogen.Därför går man upp i vikt. Tror det var här på kif jag läste att östrogen främjar fettinlagringen!! Men! då borde man ju gå ner i vikt när man (kvinna) kommer i övergångsåldern. Lchf är ju en kost som påverkar hormonerna.Då går man ner. Nån som har bättre koll på det än jag.
(är det testosteronet som gör oss bitchiga
, ni vet det där med tävlingsinstinkt.)
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Hrrm, har för mig att jag läst någonstans att det är testosteronet som ger den där bilringen runt midjan under/efter klimakteriet.
Man får tydligen inte mer testosteron i kroppen under klimakteriet, men då östrogenet minskar märks testosteronets verkningar mer.

Jag har läst ngngång att det skulle finnas ngn typ av östrogen i fettväven, vilket lägger sig runt där där östrogenet har kommit ifrån förut. För mig stämde det, men det tycks finnas en hel del olika teorier i omlopp. Undrar hur det är egentligen. #0 bitchig har jag alltid varit, det blev ingen ändring
#1 Testosteronet borde ju öka om östrogenet minskar, tycker jag, annars blir det ju obalans. Väl?
#2 mm jag med, men jag använder åldern som ursäkt
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻