En fråga om fibrer
Hej!
Jag är relativt ny på det här med LCHF och även om det känns som att jag har koll på det mesta så är det en sak som jag inte kunde svara på när min mamma frågade om det här med kosten.
Hon undrade hur det var med fibrer för oss som äter LCHF. Får vi i oss det vi ska eller behöver vi det helt enkelt inte?
Många av hennes frågor kunde jag svara på, men när det kom till fibrer kände jag att jag inte hade tillräckligt med kunskap.
Någon här som vet mer om detta?

Jag har varit stor fiberförbrukare, annars har inte magen fungerat. Fast jag har alltid undrat varför man ska äta sådant man inte kan smälta. Numera med LCHF vet jag att det räcker att äta det man kan smälta. Iom vi inte äter klister (stärkelse) så behövs inte fibrerna. Det goa fettet smörjer och håller igång magen där fibrerna har irriterat förut.
Tack för svaret. Jag var inne på att tarmen smörjs av allt fett men var inte helt säker på det.
Håller med ebet - jag var beroende av fibrerna innan jag började med LCHF. Nu klarar jag mig utmärkt utan.
Numer pensionär i Nynäshamn

Fibrer behövs bara då man äter stora mängder stoppande spannmål. Fibrer är kanske inte så bra för tarmväggarna (de olösliga fibrerna alltså) utan skadar dessa och skapar inflammationer, något som idag ökar lavinartat i fibersverige.
Dessutom innehåller fibrer från frön ganska mycket fytinsyra och lektiner…det första hindrar upptag av järn och zink (ibland med otäcka följder för växande barn) medans lektiner släpar med sin utomkroppsliga proteiner genom tarmbarriär och hjärnbarriär…ev med följden av autoimmuna sjukdomar och liknande.
Bortsett från det så fångar även fibrer upp könshormoner och näringsämnen och för ut det ur kroppen.
Fibrer är inget att sukta efter som sagt.
Människan har i stort sätt ingen fytasproduktion (enzym som bryter ner fytinsyra hos fröätare) och är därför ingen frö eller fröskalätare.
Här liten artikel om lite studier runt järn och zinkbrist och vad det kan ställa till med (mest senilitet, underutvecklade hjärnor hos barn och andra petitesser
).
Lektinernas skadeverkningar verkar inte vara så utredda.