Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4180 ggr
soda
0

Sugen på pizza till helgen?

Med risk för upprepning vill jag dela med mig av mitt pizzarecept. har skrivit receptet lite här och var, men det tycks finnas ett behov av pizzarecept så jag skriver in det EN gång till. Pizzan blir verkligen JÄTTEGOD!

Mixa följande med stavmixer:

90 gr skalade sesamfrön

30 g sojamjöl

3 ägg

1 dl olivolja el rapsolja

salt och kryddor, t ex timjan, oregano

Smeta ut tunt på bakplåtspapper ( täcker nästan hela pappret ). Förgrädda i någon minut på 220 gr för att få en hårdare yta. Ta ut och bred på ett tunt lager tomatpuré. Välj topping, t ex oliver, fetaost, hårdost, pesto, paprika, salami osv. In i ugnen igen.

Tror att själva botten innehåller 19 gr kolhydrater. Njut med ett glas rött! Trevlig helg!

nyborjare08
0

Jag har förstått att soja dels innehåller en hel del kolhydrater, dels är det inte bra för kroppen av andra anledningar. Fytoöstrogener?

Här finns ett toppenbra recept på pizzabotten som jag ofta använder! Helt utan kolhydrater, förutom de få som finns i ägget och gräddskvätten! Glad

Trevlig helg!

Maja2
0

#1 Jag håller med dig. Det där receptet är KANOOOON Skrattande

magma
0

Jag har provat receptet med fiberhusk men blev tyvärr inte så frälst… Så detta ska jag testa nästa gång även om det innehåller 30 gram sojamjöl- jag gör inte gör pizza mer än några enstaka ggr/året;)

soda
0

#3 Ja, jag själv tycker inte att ev hälsoaspekter gällande soja eller sesemfrön spelar så stor roll om man inte äter pizzan så ofta. Huvudsaken är att man kan äta GOD pizza, utan alltför många kolhydrater. Fixar själv inte det där brödet som smakar som stelnad omelett.

soda
0

#3 Ja, jag själv tycker inte att ev hälsoaspekter gällande soja eller sesemfrön spelar så stor roll om man inte äter pizzan så ofta. Huvudsaken är att man kan äta GOD pizza, utan alltför många kolhydrater. Fixar själv inte det där brödet som smakar som stelnad omelett.