För mycket kcal???
En liten fråga…
Jag har kört enligt denna metod i 3½ vecka och det har gått bra, fam till nu!
Första veckan tappade jag 2,6 kilo och veckan därpå ytterligare 0,8. Denna vecka var det + 0,5…
La in vad jag åt på minmat.net och såg då att jag låg på 40gram kolisar, 8% av det totala intaget. Men kalorierna var 2500, på en dag!!! är det normalt?
Vet att jag ligger högt på kolisarna, och har idag dragit ner på dem.. Men jag såg att bara min frukost blev 1000kcal, och det på en normal frukost("bröd":2ägg, lite grädde olivolja+fiberhusk, smör, ost och en bit gurka. hamnade idag på 2%, och 4 gram kolisar(känns bra än så länge) Men om jag äter mer idag så komme rju kcalintagen bli gigantist!!!
Hur är det? Ska man tänka på kcal oxå, ja menar… fettet har ju ett högt energiinnehåll…
Generellt sett äter vi mer kcal/dag med LCHF, men så länge kolhydrat nivån är låg och det i övrigt är balanserat, 80%fett, 10-15% protein och resten kolhydrater (<20 gram) så tror jag väl det är bra.
Fast jag har sett att vissa måste även hålla koll på det dagliga kcal intaget.
Balans är A och O.
Det är bara att pröva sig fram.
Nybörjare behöver äta mer för att komma över omställningen och då är det för tidigt att börja skruva på kosten och minska kalorierna. Om du skall minska på något så är det kolhydrater. Fortsätt annars som hittills och ha lite tålamod. Ingen viktminskning går spikrakt utan det hoppar lite upp och ner för de flesta av oss.
Du har minskat över 3 kilo, det är kanonbra.
Hej!
Det går lite upp och ner med vikten, speciellt kan det göra det i början. Det kan hända mer på måttbandet än på vågen, har du testat?
Det finns olika tankar om kaloriernas betydelse eller icke-betydelse. Personligen tror jag att det är viktigt att inte äta för lite, annars spelar det nog ingen större roll. Så länge som man håller kolhydratintaget lågt. Om man har en liten övervikt så kan man eventuellt behöva ha koll på kalorierna.
Det brukar också vara så att man behöver mycket energi i början av kostomställningen och sedan minskar det automatiskt när mättnadskänslan kommer på mindre mängd mat.
2500 kcal på en dag tycker jag verkar helt normalt, men det är som sagt olika. Ät tills du är mätt och när du blir hungrig, ät tills du blir mätt igen. Men inte proppmätt, utan lagom, alltså.
Jag lade in din frukost i minmat utan att veta mängderna och jag fick det till 840 kcal. En helt normal frukost tycker jag! Och 1000 kcal är också helt ok!
Ge det lite tid och lycka till!
Energi kcal:
840,10
Energi kJ:
3511,90
Proteiner:
19,82
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
1,08
Vatten:
111,30
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
85,31
Kolesterol:
626,62
E-mättade:
32,02
Mättade:
42,16
F-mättade:
4,16
Vitaminer:
A:
676,50
B1:
0,11
B2:
0,63
B3:
0,05
B6:
0,11
B9:
60,20
B12:
1,99
C:
0,00
D:
1,94
E:
5,58
Mineraler:
Fosfor:
342,40
Järn:
2,31
Kalcium:
220,40
Kalium:
182,10
Magnesium:
23,20
Natrium:
471,40
Selen:
28,85
Zink:
1,10
110Gram Ägg rått
20Gram Olivolja
20Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Smör 80% fett
20Gram Ost hårdost 31% fett
Japp, de 2 senaste skribenterna har rätt. Men som sagt, prova dig fram, fett innebär automatiskt mer kcal så är det ju och huvudsaken är ju att du blir mätt och inte blir sugen, då kan det ju finnas risker med återfall 
Mina frukostar är också i samma kaliber som dina…
och så står man sig länge på dagen.
Tack för era svar!
Nu är bra kloka ni… :-D
Jag är faktiskt fortfarande mätt efter dagens frukost kl 9. Har dessutom lagat smaskiga kesoplättar med ost, bacon och purjo till lunch! Så jag kommer kanske inte upp i så många kolisar idag iallafall!