Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7930 ggr
Marylojs
0

Baconlindad Halloumi

Detta gjorde jag igår, och det var helt enkelt sjukt gott (och väldigt lättlagat)

1 paket halloumi
1 paket bacon 

Skär osten i lagom stavar och dela baconet en gång på mitten. Linda baconskivor runt osten.

Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt stå inne i ugnen på 225 grader i ca en kvart, eller tills ni tycker att det fått lagom färg helt enkelt.

Mervi
0

Låter gott, men var det inte jättesalt.

Marylojs
0

Jo det var salt, och tanken är ju inte att man ska äta en hel plåt direkt… Men både jag och grannen (som inte äter LCHF) gillade detta skarpt som plockmat. Vi pratade också om att det borde vara gott med någon slags dipsås till, eller på en salladsbädd som förrätt.

Mervi
0

Någon dipsås skulle kanske mindra saltsmaken något. Jag tänkte också en öl till detta, men öl är inte braLedsen. Ibland så kan jag sakna ölen, kall och god.

ireke
0

Detta var verkligen gott fast jag lade det i grillen . Även god kylskåpskall dagen efter.

Margareta
0

Vi brukar också göra så med zatziki till.

Numer pensionär i Nynäshamn

Marylojs
0

Blev påmind om detta i en tråd och puttar upp, för det är bra gott!

Sinless
0

Är det någon som kan tipsa om en bra halloumi, de jag har smakat har varit som att tugga på ett cykeldäck ungefär.

Har bara provat två, den första tänkte jag var nån industriell skitvariant så jag provade en handtillverkad, som var precis likadan.

Eller skall dom vara så? Eller är det som med fetaost att hittar man en riktig så är det en helt annan sak i jämförelse med de felaktigt framställda?

Vet inte märke på någon av de två jag provat f ö

wimawe
0

Innan mitt LCHF.ande började så var jag väldigt förtjust i halloumi. Förvisso tycker jag om det fortfarande, men problemet är just att det är så himla salt! Är det någon som har prövat att blötlägga/skölja som man (jag) gör med bacon? Vore intressant att se hur det blir!

jejjja
0

Tycker att det skulle kuna gå att blötlägga den en liten stund iallafall. Tänkte att jag skulle göra det idag, så jag raporterar när det är gjort. Jag älskar halloumi och mina barn med, vi bråkar om den sista bitarna haha.

-Krista-
0

Ska definitivt testa detta recept, lät supergott! Älskar halloumi :)

#7 Det är lite gummikänsla över halloumi, lite som bläckfisk och pilgrimsmussla…men smaken är ju bara så underbar! Jag har testat flera olika sorter och alla var rätt lika (utom en lightvariant, den var inte alls lika god).

jejjja
0

#7 Jo det är som att tugga på suddi som min man säger. Tycker om när det är motstånd när jag tuggar den

Sinless
0

#10 & #11, synd att konsistensen är samma på alla, det är där det skiter sig för mig. Och den är likadan om man värmer den också va?

Marylojs
0

#12 Halloumi ska tillagas, annars kan jag tänka mig att den är döäcklig. Stek eller ha i ugn eller grilla.

Taktur
0
#3# Saknar ölen kall o god. Ica har en låg kh öl. 1 dl ger 1 kh Kan vara gott ibland med en öl till viss mat.
wimawe
0

#12 Halloumi ska definitivt stekas innan den äts tycker jag! Då blir den mer seg och god än gummiaktig!