Vad kan jag äta?
jag vart lite nyfiken på att prova på LCHF, men jag vet inte vad man ska äta och inte äta.
Jag är en riktig katastrof i köket, har noll fantasi.
Jag har inte för mål att varken gå ner eller upp i vikt, utan jag tror mer att detta kan hjälpa mig att må bättre fysiskt och bli piggare.
Men vad är okej och vad är tabu?
Okej mat är;
kött i alla former, fisk, smör, grädde, creme fraiche, produkter som innehåller vegitabiliska oljor (som majonäs och bearnaise) är oftast bra kolhydratsmässigt och i fettmängd, men att äta för mycket sådant är inte bra för kroppen pga det stora intaget av omega-6.
Grönsaker som växer ovan jord, som tex. blomkål, broccoli, paprika, gurka, sallad m.m. kan ätas, men kom ihåg att grönsakerna ska vara tillbehöret; det ska vara mest på tallriken av kött och fett.
Tabu är;
Pasta, ris, potatis, rotsaker, quinoa (och alla liknande produkter) samt bröd och socker. Hmm… Har jag glömt något?
Ett tips är att alltid titta på energiinnehållet på maten och inte köpa något som innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. På så sätt gör man det enkelt för sig, och eftersom du inte söker viktnedgång behöver du kanske inte vara mer strikt än så.
Ett annat tips för välmående är att aldrig köpa något som innehåller glutamat i någon form (E621) Köp inte NÅGOT med E600-nummer för att vara säker!
Tack för svaret :)
Är du en katastrof i köket tror jag LCHF är något för dig. Inget onödigt krångel med diverse tillbehör som kräver "teknik" och tid, utan steker du en köttbit så är du nästan färdig med måltiden. Det enda efter det som krävs är väl att om du vill ha en sås så häller du lite grädde i stekpannan och låter det puttra 1 eller 2 minuter.. häll över köttet, och viola, :) Skära grönsaker kan du väl också?
hehehe, jodå, jag kan skära grönsaket, fult vblir det visserligen, men men ;)
Problemet är väl att jag väldigt sällan äter grönsaker just för att jag tycker det känns lite smaklöst.

#4 De är ändå inte speciellt nödvändiga.
Men du kommer nog märka ganska snart att smaklökarna ändras, alla smaker känns mycket mer….och grönsakerna är helt plötsligt mycket godare (särskilt tillagade så att vitaminer och smakämnen kommer ut ur sina cellulosahöljen - kokt blokål med smör, stekt blomkål mixad till sås med grädde….mums).