Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 9860 ggr
Cat68
0

recept på Annika D:s blomkålspuré

Jag såg någonstans ett recept från Annika Dahlqvist där hon beskrev blomkålspuré som enligt uppgift är godare än potatismos till kött och fisk. Jag kommer ihåg att man skall koka blomkålsbuketter i grädde, men skall man även röra i smör?

Någon som har hela receptet?

nyborjare08
1

Jag har inte originalreceptet men när jag gör blomkålsmos brukar jag göra så här:

Dela blomkålen i mindre bitar. Häll ca 1 dl grädde i en kastrull + lite salt. Koka tills blomkålen är helt mjuk. Koka gärna utan lock sista tiden så att överflödig vätska försvinner. Mixa. Smaksätt valfritt. Ex: en klick creme fraiche, muskotnöt, salt, peppar. Ibland har jag en klick smör i också. Jag tänkte testa att smula ner lite fetaost nästa gång.

annamanna
0

Jag gör mitt blomkålsmos på det här sättet.

Jag kokar ett blomkålshuvud, delad i mindre buketter, i vatten ca en kvart. Där efter lägger jag i några msk smör, mixar och spär med vispgrädde till önskad koncistens. Salt och peppar. Klart!

Jag tycker att grädden så lätt bränns vid om man kokar blomkålen i den.

Alla gör vi på olika sätt

Lycka till!

mariatingsund
0

Jag bara undrar: Varför mosar ni blomkålen när den är både vacker på tallriken och godare  tugga på än sörpla i sig. Den är helgod även i gratäng.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

jejjja
0

det är ju istället för potatis mos. varav den mossas

nyborjare08
0

#3 Det ena utesluter liksom inte det andra Glad Det mos jag gör är fast, som potatismos i konsistensen. Jag gillar det, men jag gillar blomkål i andra former också!

hoppet
0

Jag gör blomkålsmos ibland. Tycker det är mycket godare än potatismos, som jag inte saknar. Men mitt mos blir väldigt tunnt. Jag kokar blomkålen i vatten som jag sen häller av. Miixar med salt, peppar, smör och lite grädde. Som sagt skulle villa det fastare.

[Pennylane1]
1

följ #1 då hon säger ju att hennes blir fast!

Marylojs
0

#6 Vi brukar koka blomkålen och mixa med smör och riven ost, det blir fast och bra!

Bookjones
0

Jag ångkokar min blomkål tills den är mjuk. Blir inte så vattnig då. Sen mosar jag som potatismos med smör och grädde och lite muskot. Jättegott.

hoppet
0

#7 Jag vet men har dragit ner på creme fraiche och även grädde. Märkte att det stoppar viktnedgången.

Thyra4
0

Blomkålsgratäng är toppen som en variant och senast gjorde jag "potatisgratäng" men med blomkål i stället. Supergott.

[Pennylane1]
0

för att inte TALA om blomkålsjansson!

Ladie1
0

Blomkål ja det är gott ,men moset var ingen favorit direkt usch fast jag hade goda kryddor  däremot är gratäng gott

rebeckao
0

Man kan även göra samma recept fast med broccoli istället som variation. Minst lika gott! :)

Vi brukar koka till två personer i 1,5 dl grädde, 30-40 g smör och ett par matskedar färskost. Det ska absolut inte vara mer grädde, detta är max. Det betyder att det inte täcker blomkålen och det ska därför stormkoka. Osten binder ihop det hela så det inte blir så löst, kan med fördel tillsättas sist. Salt och peppar såklart och så mixa! Det blir något lösare än potatismos, men ni vet väl att potatispuré anses vara både godare och elegantare än mos? ;)  Så det får gälla blomkål och broccoli också! Mumsigt är det…

Thyra4
4

Har en fråga ang blomkål och det är - Vad är det som gör att den blir besk? Gjorde ett blomkålsmos i förrgår och den blev så besk att det absolut inte gick att äta. Brysselkål kan också vara besk ibland.

Pasi
0

#15 Brysselkål brukar bli besk när den åldras, men jag har aldrig upplevt det med blomkål.

Marylojs
0

#15 Blomkål kan bli besk om den får koka för länge.