Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3086 ggr
Derle
0

Gratäng recept

Nu tänker jag skapa en ny tråd här där vi kan samla våra godaste gratänger.

Jag själv är svag för just gratänger men min fantasi är helt borta. Provat många recept här men nu har jag snart provat de mesta.

Kan ni inte lägga in lite roliga recept som ni själva fallit för?

nyborjare08
0

MillisB:s tacogratäng med hemgjord tacokrydda är jääääättegod! Gjorde den senast igår kväll. Fast jag tillsatte liiite chilisås till köttfärsen och skivad zucchini i gratängen.

nobban7
0

Gratäng på rättika gillar vi. Sen som får äta vitlök kan ju peta i det också.

Derle
0

Får man inte äta vitlök?? Kolhydrater?

Derle
0

Får man inte äta vitlök?? Kolhydrater?

nobban7
0

Jo, om man inte är gift med min man får man säkert äta vitlökSkrattande

Yrisdotter
0

Nu ska jag bjuda på ett par av mina favoritgratängrecept, den ena är lite omständig att laga men har uppskattats av all som jag bjudit den på, den är fantastisk till grillat kött, men jag hade den även på julbordet. Jag gör ett nytt inlägg för den andra gratängen som är gjord på fänkål.

Auberginegratäng (ca 4 personer)

2 Auberginer

3 stora hackade gula lökar

2 stora fint hackade vitlöksklyftor

1 medelstor Zucchini

1-2 tsk timjan

3-4 skivade tomater

1dl vispgrädde + 2tsk fransk senap

ca 1dl färskriven lagrad Grevé eller annan god ost

Gör så här: Skala auberginen och skiva dem i knappt centimeterstora skivor. Lägg dem på en oljad plåt (olivolja går bra) och pensla med mer olivolja ovanpå. Baka dem i ugn på 175 grader tills de fått fin färg och mjuknat. Ta ut dem ur ugnen och om du vill sug upp lite av fettet med hushållspapper (frivilligt). Höj ugnsvärmen till 200 grader.

Under tiden de bakar så fräs löken och vitlöken i en stekpanna i olivolja eller smör på ganska svag värme i minst 5 minuter. Ställ fräset åt sidan. Skär zucchinin i halvmånar och stek dem på båda sidor i smör tillsammans med söndersmulad timjan tills de fått färg. Lägg upp dem på en gammal tidning täckt med hushållspapper.

Lägg sedan ett bottenlager i en gratängform med aubergin och täck med lökhacket. Salta och peppra lätt mellan varven. Lägg på zucchinibitarna, sedan råa tomatskivor och till sist grädden smaksatt med senap. Grädda i 200 graders ugnsvärme 45-55 minuter.

Strö över osten och grädda i ytterligare ca 10 minuter i lite högre värma, ca 250 grader.

Låt er väl smaka - den är verkligen sjukt god. Jag brukar göra en större sats när jag gör den, den går bra att frysa, men kan separera lite vid tining, dock tycker jag den är lika god ändå.

Glad //Yris

Yrisdotter
0

…och så nästa som jag provade en gång på vinst och förlust, trodde inte jag skulle gilla fänkål, men den är också mycket god som tillbehör till kött.

Gratinerad Fänkål

Räkna med ett fänkålsstånd per person. Ta bort det mesta av blasten, spara bara ca 6cm. Dela i halvor från roten och upp. Koka i lättsaltat vatten under lock ca 10 minuter (man kan säkert koka dem i grädde också om man vill…). Låt rinna av väl och spara spadet.

Rada upp den avrunna fänkålsbitarna på ett smort ugnsfast fat med kanter. Gör en sås av spadet: Smält lite smör (och sen ska man eg ha i lite vetemjöl, men tar man mer ost senare så håller den ihop ganska bra ändå) och späd med spadet och grädde om du inte kokade dem i det från början (tänk på att inte ta för mycket vätska för då går det mkt ost för att få rätt konsistens senare). Smaksätt med örtsalt och nymald svartpeppar. Låt koka ett par minuter. Lyft bort kastrullen och rör ner valfri riven ost tills såsen får lite tjockare konsistens. Riktlinjen är ca 2dl ost per 4 dl sås, men då blir den lite lös tycker jag och denna mängd sås sägs vara lagom till 2-3 fänkålsstånd. Strö över ytterligare riven ost och gratinera i 225 grader i ca 10-15 minuter eller tills allt fått fin färg.

Lycka Till!

Glad //Yris

fantub
1

Gjorde en jättegod broccoligratäng i dag Tungan ute

• Koka upp broccolin i lite saltat vatten.
  • smält kokosfett och smör ca 50g ihop
  • vispa upp 3 ägg med 1 dl vispgrädde och det smälta fettet
  • blanda i salt och svartpeppar.
  • häll över broccolin i en ungsfast form
  • lägg över mycket med ost

Sätt in i ugnen 225¤ i ca 10-15 min.

Åt det till stekt korv…mums.

Endtyme
0

Jag gör massor av gratänger! Glad Eller vad man nu ska kalla det. Jag använder helt enkelt vanliga recept på pajer och struntar bara i att göra nån pajdeg. Innehåller oftast frikostigt med ägg, grädde/CF och ost. I de recept där nån fått den dumma idén att använda fettsnåla produkter så är det ju mycket lätt att byta mot fullfeta. Gräddningstiden kan ofta kortas något mot originalreceptet.

Så det är mitt tips på enkla gratänger, väldigt bra att greppa tag i de dagar man inte orkar vara kreativ och tänka själv, utan vill ha ett färdigt recept att gå efter.

Tilda-T
0

Testa Tacokyckling!

Stek kycklingfileer och skär dom i mindre bitar, lägg dom i en gratängform, blanda 1 påse Tacokrydda (eller motsvarande mängd hemmagjord krydda) med 3 dl grädde, häll blandningen över kycklingen och strö över rikligt med ost.

Gratinera tills den fått färg

OBS ! Det är viktigt att alla ingredienserna har samma temperatur när dom blandas annars skär den sig, dvs häll inte en kall gräddblandning över en het kyckling.

Serveras med en enkel sallad eller ris till dom som inte äter lchf.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Stramalj
0

Zuccinigratäng

1 zuccini

1 lök

1 st cream borducinost (vitlök)

en skvätt grädde

torkad eller färsk chilifrukt efter egen smak, salt o peppar

riven ost

skär ner zuccinin i halvmånar, strimla löken

Blanda ihop ost o grädde o pepparfrukten (prova er fram till önskad styrka!)

Varva zuccini /lök/ salt o peppar/ såsen nästa lager lika dant sedan toppa med den rivna osten in i ugnen ca 200 grader i ca 35-40 minuter!

Till och med min kära far som inte gilla grönsaker men älskar potatisgratäng har godkänt denna….Glad

[Pennylane1]
0

Cream Borducinost tror jag aldrig jag sett, och hittar inte när jag goolar heller?? Menar du möjligen boursin?

Stramalj
0

#12 Japp! sorry var visst lite slarvig med språket…. Skäms

fenixthebasketcase
0

#8 Hur mycket brocoli använder du?  Å köper du fryst eller färsk?

Låter gott annars!

[Pennylane1]
0

broccoli tar man väl efter den form man har… och tar man fryst så behöver man inte förvälla utan kan lägga den i formen direkt, så brukar jag göra.

fenixthebasketcase
0

Okej, tack för tipset! :)