Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 957 ggr
Kelly
0

Så kan det vara

Hej alla, kollade runt lite och såg att flera har problem med strikt LC kost eller sss-kost. Jag är en av de som har det ganska jobbigt och kämpigt med viktnedgången, men faktiskt det går bara man inte ger sej. Försöker hålla mej till det som Margaretha sa, tänk inte förbjudet utan vad som faktiskt är tillåtet, det hjälper. På fyra månader har jag tappat drygt 6 kg, det är inte mycket och då är faktiskt de senaste 3, 5 veckorna på fakirkost. Efter rannsakan kan jag konstatera vad jag inte tål: Nötter, ost, creme fraiche, grädde, går inte, övrigt fett går bra. Detta är produkter som flera av er tål, jag vet det men vi är olika som framgår av alla olika inlägg. Visst, det är inte så kul men det går, en dag i taget är det som gäller. Vissa dagar går som en dans vissa dagar är bara pest. Men vad ni än gör, tappa inte sugen, se det inte som en bantningsmetod utan som en livsstil. På fester och på jobbet har mitt mantra blivit "Jag äter inte sån`t" och faktiskt kommentarerna har blivit färre även om de tycker att jag är konstig på alla möjliga sätt. Jag TÄNKER inte ge mig och sabbotera det jag lyckats med och dessutom sumpa mitt goda välbefinnande. JAG ska lyckas. Svårast har varit att avstå från osten, den funkar inte alls, min mamma säger att det kan bero på att ost faktiskt innehåller ganska mycket salt och det binder upp vattnet i kroppen förutom som någon sa ett ämne som saktar ner energiförbrukningen. Typiskt att man älskar ost, men jag älskar sportbilar också och ändå har jag ingen.  Heja tjejjer å killar visst fixar vi detta, faller vi så blir vi lyfta av de andra.

Mervi
0

Vad härlig kämpe du är! Lycka till!

MegN
0

Förlåt att jag säger det, men jag tycker du har gått rätt raskt framåt (neråt) ändå. Dessutom är jag lite avundsjuk på att du så snabbt har räknat ut vad det är du inte tål. Trots 15 månader på LCHF grunnar jag fortfarande på vad det är som bromsar min viktnedgång…

Jag tror jag ska testa att skippa det du räknar upp: nötter, ost, creme fraiche och grädde. Åtminstone ett par veckor, och se om det gör skillnad. Borde kunna gå.

Skönt att höra din entusiasm, det smittar!

Gnici
0

Hej Kelly!

Motiverande att läsa det du skrivit……Och, Jag tycker att det är bra att ha gått ner 6 kilo på fyra månader. Det är ju i alla fall NERÅT……Känn dig stolt vännen. Du har fixat det!

Kram på dig

gammelmor
0

Kanske är det bra att det är lite motigt ett tag. Min första och andra månad gick jag ner om än ganska långsamt. Min tredje månad och ytterligare ett par veckor har jag stått stilla och lärt mig massor om vad jag tål och när och hur. Ja, stilla var väl en sanning med modifikation, det har varit 2 kilo upp och ner i vansinningt tempo.

Men summan är att jag nu känner mig tryggare och vet hur jag ska göra med mig, om karaktären räcker till. Nej, det var fel uttryck - om min motivation att gå ner är starkare än mina andra önskningar.

Margareta
0

Jag tycker all viktminskning är väldigt bra.

För mig har det varit tillräckligt vissa perioder att ha sådan koll att jag inte längre okontrollerat går UPP i vikt så fort jag slappnar av.

Numer pensionär i Nynäshamn

skogsstjrna
0

#5 Det var klokt sagt. Lätt att man glömmer att det är minst lika viktigt att inte gå upp som det är att gå ned.

Och man måste ju leva med, man kan inte ha superkoll precis hela tiden. Kan man då stå på noll den perioden, och sen fortsätta gå ned, så har man kommit långt i sin kosttillvaro.

Delfonic
0

Helt rätt inställning Kelly!

Du tar upp, vad jag anser, två väldigt avgörande faktorer för att lyckas:

Den permanenta förändringen, att göra den här kosthållingen till en livsstil för att få, och behålla, en frisk kropp livet ut. Något som en tillfällig diet aldrig kan ge.

Gå emot kulturisationen:
Att kulturiseras, dvs. att lära sig att leva i en viss kultur börjar väldigt tidigt i livet och sitter väldigt djupt rotat, bla. hur vi pratar och uppför oss, hur man klär sig och givetvis hur och vad vi äter. Man fortsätter in i vuxenlivet ofta utan att reflektera över det för det anses helt naturligt och "normalt".

Som du säger kan man vid vissa sociala tillställningar uppfattas som "konstig" eller rentav otrevlig när man avböjer från vissa livsmedel osv. Men varför skulle man göra ett avsteg från sin nya hälsosamma livsstil? För att tillfälligt "passa in" på jobbet/festen etc. för att senare känna av bieffekterna?? Det är väldigt onödigt.

Kommentarer från omgivningen pekar mest på en rädsla och osäkerhet för nu kommer det någon som sätter deras kulturisation lite granna på tilt, varpå dom känner ett behov att ifrågasätta och försvara.

Så, stå på er därute!! Och ge definitivt inte upp, det är hård kamp men ni är definitivt inte ensamma.

Pasi
0

Jag håller med Delfonic till fullo!

Margareta
0

Håller också med…

Numer pensionär i Nynäshamn