Hur kan du äta sådär !
Frågan kom upp i personalrummet då min VV frälsta jobbarkompis fick syn på min matlåda med en köttbit,smörstekta champignioner och bearnaisås.
Själv hade hon en köpt VV låda med potatis,sås och någon slags biff och till det drack hon cola zero samt avslutade med en banan.
Hon lovprisade VV för hon hade minnsann gått ner 15 kg tidigare(och gått upp allt igen…) och att man minsann får äta allt och de har både choklad och chips som de säljer på VV lokalen.
Fick frågan hur kunde jag tro att jag skulle gå ner på min mat,snarare skulle jag gå upp av allt detta fett jag åt.
Berättade att jag först och främst börjat för att se om jag blev bättre i lederna Vilket jag också blivit och i andra hand för att gå ner några kilo och fick då höra att du behöver väl inte gå ner något i vikt !
Vad ska man säga?Hade god lust att berätta fettinnehållet i min äggmjölk som jag drack till frukost för att få se reaktionen på henne.
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag förstår hur du känner dig. Man skulle liksom vilja "frälsa världen". Men det är bara att inse att alla inte är mogna …ännu…
Just nu så bara jag noterar vad andra äter, men jag försöker att inte "predika", så kanske de flesta låter blir att kommentera vad jag äter…. För ibland orkar man inte med diskussionerna!
Fortsätt provocera. Ta med dig extra smör (om du gillar det) och ha till köttbiten, eller ta en bit på gaffeln och ät. Äggröra med majonnäs. En stor bit ost till mellanmål.
Jag tror att det är det bästa sättet, snarare än att försöka övertyga genom diskussion.
Jag hade ärligt talat blivit irriterad och sagt att "jag gnäller inte på dig om din tillsatsmat och du gnäller inte på min mat, ok?"
Jag förstår inte vad någon annan har med mina matvanor att göra.
Ähh, varför säga något? Låt den extra smörklicken tala för sig själv!

Jag minns när jag började med kosten, blottade innehållet i min matlåda och stolt deklarerade att nu tänkte jag gå ner i vikt lite..
När arbetskamratena ögnat igenom innehållet berättade deras miner att jag lika gärna kunde ha sagt att ett flygande tefat landat på bakgården
.
Det är ett bra tag sen nu och idag har jag förstås en hel del efterföljare som själva är på god väg med kosten..
Jag propagerar inte for LCHF men efter att ha hört om VV´S förträfflighet blir man lätt en aning irriterad.
De på jobbet har börjat vänja sig vid mina ibland lite märkliga (i deras ögon) matlådor.
En jobbarkompis har hakat på med att dra ner på potatis/pasta, men ligger låååångt ifrån LCHF. "Det är inte hälsosamt! Kroppen/hjärnan MÅSTE ha kolhydrater." TROTS det klarar jag av mitt jobb med bravur. 
En jobbarkompis gjorde stora ögon en dag när jag hällde halva koppen full med grädde och på det en skvätt kaffe. "GRÄDDE???? Jag trodde alla svenska tjejer bara drack mini-mjölk."
H. Thea - propagerar inte men provcerar gärna lite
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Mina arbetskamrater har vant sig och eftersom jag gått ner 15 kilo, säger de inget om att jag nog går upp i vikt av maten… 

Middagen hos farmor innehöll skinka och potatis. Jag försåg mig från hennes kylskåp med bregott som jag klickade på generöst.
Blickarna från de andra var rätt kul att följa. De såg smörklickarna, gled över de och började prata om vädret

Ta med en blodsockermätare till jobbet och mät på dig och på VV-tjejen före och efter lunchen. Förklara sedan hur det hela hänger ihop.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Har egentligen inga arbetskamrater, har en egen butik i ett köpcentrum. Men ibland brukar jag använda mikron i pausrummet som jag har gemensamt med några fettskrämda frissor. Och de brukar se ner i min matlåda med stor avsmak! Sen sitter de och dricker kaffe och äter kakor och choklad! 
#11 Ja, visst är det där sanslöst! Människor som skyr fett som pesten för att inte bli feta sitter och stoppar in godis, kakor och choklad! Man blir paff…
Ja, tyvärr är min man sån. En riktig godisgris och som sa till mig när han fick smaka en supergod tonfiskröra med majo: -Näe, så fett kan inte jag äta förstår du väl" Men han tyckte den var supergod…..
ÅÅÅhhh, jag blir så arg när folk kommer med sina kommentarer!! Sååå oonödigt! Håller med mikaelj, släng på lite mer smör!
ja hehe tugga i dej en rejäl smörklick och njut.jag är en av de nyfikna som har vågat att gå emot det där att fett är farligt.tagit steget och börjat att äta lchf.det är fan det bästa jag gjort!så fortsätt att njut av ditt smör så ska du se att de är så nyfikikna så att de spricker när de ser att du mår bättre än dem…..ha det bra 
vad bra att de säljer godis chips och sånt som triggar deras sug och är anledningen förmodligen till varför de är där…
Har kollegor som bestämt hävdar att det inte ALLS är bra att helt utesluta något - kroppen behöver ALLT, utom socker då kanske… Jag säger glatt att jovisst, det går jättebra att leva utan kolhydrater, men icke, det kan INTE vara nyttigt, menar de. Suck. Samtidigt gnäller de över hur otroooligt sötsugna de är och hur svååårt det är att låta bli godis. Mm just det.
Nåja, jag märker att det är som att prata till en vägg och då är det ingen idé att försöka berätta att jag mår så mycket bättre utan kolhydrater. Det går inte in. Och tyvärr är jag (ännu) inte normalviktig så jag kan liksom inte stoltsera som ett gott exempel heller.
Men men, jag kör på med mina flottiga matlådor! Det är ju lite kul att provocera också! 
Jag brukar ha en sån där gräddsprej i kylen på jobbet (mest för att jag så sällan dricker kaffe, men när jag gör det vill jag ha grädde i, jag vet att sprayen väl inte är det bästa, men den har väääldigt lång hållbarhet) så när jag sprayar på ett försvarligt lager av vispgrädde i mitt kaffe brukar folk omkring baxna… men ingen har tordats kommentera så mycket…
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
# 4 mikaelj
jag önskar verlkigen att jag hade den typen av kurage, tycker det är skitdrygt när jag får kommentarer om min kost och reser ragg på en gång!
Ska försöka skaffa en lite mer avlsappnad approach och provocera mer!
Jag beställde kaffe med grädde på ett café häromdan. -Menar du vispgrädde? sa hon bakom disken och synade mig uppifrån och ner. -Ja, gärna halva koppen, svarade jag. Jag tycker att dessa små "konfrontationer" i vardagen är såå roliga! Undrar vad mina kollegor på jobbet tycker om mina fettdrypande lunchlådor… Nu råkar jag vara normalviktig så jag antar att det inte är lika lockande att kommentera. Jag är ju ett levande bevis för att man kan äta ett 250 g-smörpaket om dagen utan att gå upp i vikt.

Jag har slutat bry mig och tänker absolut inte försöka omvända folk som inte är intresserade. Har fått höra rena äckel.uttrycken om mina matlådor från viktväktare som bokstavligen ryst då de sett köttet simma i smält smör.
Och de som jobbar på vårt stamställe för lunch struntar numera automatisk i att lägga på potatis/ris/pasta. "Ja just det - det är ju du som äter extrem GI".
Känner mig faktiskt inte så annorlunda numera.
Och ingen har faktiskt ifrågasatt om det funkar eller inte eftersom det direkt märktes på mig att det faktiskt gjorde det!
Du behöver inte provocera, det räcker att du inte bryr dig om vad de säger.
I värsta fall kan du (försöka) välja bort ditt matsällskap. Det är ingenting jag hade ansett mig behöva stå ut med, jag är värd mer än så.

Mina kollegor har vant sig vid att jag tar ett ägg till kaffet när de äter kakor, och de flesta jag känner säger ingenting eller är positiva. Men för ett tag sedan fick jag en kommentar på ett styrelsemöte i en förening jag är med i:
"Alltså… du har druckit tre deciliter vispgrädde nu?" (Inte på nåt sätt chockat eller anklagande, bara lite lätt undrande)
"Ja, jag behövde egentligen inte så mycket till kaffet men jag tycker det är synd att slänga. Och så behövde jag lite extra energi för att orka med mötet."
"Jaha… eh, ok."
Det kan ju hända åt annat håll också, handlade idag i byns ena affär det vanliga goda maten, ägg, fet cf, smör etc och då tittar kassan på mig och frågar om jag äter detta enligt Annikas program, svarar ja - och hon berättar att hon också börjat med LCHF. Trevligt var det.

#24 Ja, det finns glada överaskningar också. Det har visat sig att 'min' ica handlare är lchf:are! Några problem med att få hem grädde på liter? Nope. 
Suck.. att andra ska känna sig tvungna att lägga så mycket energi på vad deras medmänniskor äter och inte äter. Vi är väl ändå vuxna människor som kan ta ansvar för oss själva 
Idag, på em hade jag och en arbetskamrat en diskussion om tv och tidningar och då sa hon att det är så löjligt med de här nya dieterna som GI och värre sorter. Hon hade diskuterat med sin mor om hur löjligt det var att folk verkligen går på "sånt där". Alla borde veta att det finns inte några genvägar till att gå ner i vikt. Man måste äta mer frukt och fullkorn och äta mindre med fett. "Eller hur?" sa hon flera gånger bestämt.
Jag orkade inte ge mig in i någon diskussion utan sa bara "mm, jo, kanske det…" Hon tillhör de mest kraftiga på mitt jobb och äter t.ex. massor med äpplen och brukar köra konstant LF. Hon blir så trött efter några timmar och kan få huvudvärk och skyller på att det var ett tag sen hon åt…
Lite trist det där att hon är så negativ mot något som faktiskt skulle kunna hjälpa henne rejält.
Jag tycker att det är roligt med folks reaktioner och jag bryr mig inte det minsta, var och en är ju salig i sin tro, så har det ju alltid varit.
De enda som bryr sig om att jag har egen mat med till jobbet är ett gäng 2-3-åringar (eftersom jag jobbar på en förskola) och de tycker det är mest spännande när micron piper. Då talar de om för mig att min mat är klar!
Dessutom är det ett par kollegor som också äter denna förträffliga kost, så vi brukar diskutera i personalrummet vad vi har ätit men vi får inga direkta reaktioner.
Vill jag ha reaktion och diskussion, då ska jag prata med min granne, som kör med VV eller Cambridge. Hon tål inte att bli emotsagd, och min man och jag blev nästan osams med henne eftersom hon vägrade höra på oss. Eller rättare sagt, hon blev nästan osams med oss, hon hetsade upp sig värre och det blev inte bättre av att hon inte fick medhåll ens av sin egen man….hihihi. Ja, vad ska man säga? 
Jag hade en riktigt bra dag på jobb idag. Jag som normalt jobbar natt var inne och jobbade dagskift. Innan lunch startade jag och en kollega en diskussion ang fetter, kolesterol osv. Och vi blev bara fler och fler i denna diskussion och alla lyssnade på vad jag hade att säga. Ingen visste innan att jag äter enligt LCHF men blev väldigt intresserade av att höra mina upplevelser och hälsovinster och hade många bra frågor och inga förmaningar alls. Lite chockerande faktiskt.
Blev såklart mycket diskussion angående HDL, LDL, Apo, kolesterol osv eftersom vi jobbar på ett lab och analyserar alla dessa prover dagligen. Sen ville dom såklart börja sticka nålar i mig för att följa mina värden men där fick jag sätta stopp eftersom jag är sjukt nålrädd.
Men blev glad att alla kunde lyssna och bli intresserade av att det kan finnas andra infallsvinklar än det livsmedelsverket propagerar för.
Det har varit enkelt för mig på jobbet eftersom jag har fått så tydligt resultat beträffande vikten. Visst har de undrat ibland hur nyttigt det är, och hur länge jag ska orka hålla på, men i stort sett är de rätt positiva. De har ju även märkt att jag är mycket friskare nu.
"Ja, det fungerar ju faktiskt! Helt otroligt!" är den vanligaste kommentaren.
Den näst vanligaste är nog "Men JAG skulle aldrig kunna avstå från bröd/potatis/pasta, jag har ingen karaktär…"
*härmar homer simpson* "mmmmm feeett" *dreegel* hehe
och hahah kan man avstå FETT kan man väl avstå KOLHYDRATER… ersätt det ena med det andra bara=)
#10 kolla blodsockret var ju en jättebra ide,ska ta upp det nästa gång.Jag jobbar ju faktiskt inom sjukvården så vi har ju mätare här på jobbet.
#16 Ja visst är det bra att trigga sötsuget så man är säker på att man f¨r ha "kunderna" kvar.
När jag i forntiden (17 år sen) gick på VV och kämpade mig ner 8 kg så brukade de bjuda på nya godissorter och annat efter vägningen.
Har en annan kollega som med bestämdhet hävdar att alla kan gå ner i vikt om man bara äta mindre och motionera mer….för det fungerade minsann på henne OM hon bara motionerade !
#28: "Ville börja sticka nålar i mig…" *haha* Synd att du är spruträdd, det hade annars kanske kunnat övertyga dem på ett väldigt handfast sätt!
Minns med skammens rodnad på mina kinder hur jag en dag i början på mars 2008 satt vid frukostbordet på skidorten och hörde min kompis Lovisa prata om kohydratsreducerad kost. Jag, som ansåg mig vara expert på kost och träning (fettskrämd som tusan!) tillät mig att tvivla på min kamrats utsagor om hur bra hon mådde på detta (hon körde visserligen Montignac) och att man inte skulle äta frukt och förfasade mig över detta. Men jag blev ju peppad av henne ändå och starade LCHF två veckor senare!
#34 Ja vi har väl alla varit fettskrämda eftersom vi alltid matats med det…
Jag höll på att spricka i morse i fikarummet på jobbet. De pratade om fetthalten i mjölk, "Baristamjölken är ju så feet, jaa 2%, va bra att vi bytte till lättmjölk!" Och sen kom snacket in på BMI, då var jag tvungen att gå.
Meh, skulle ju plockat fram gräddpaketet och hällt i kaffet…
HAHHAA jaa, men rummet är fullt av besserwissers så jag avstod….
…eller halsat direkt ur tetran!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

ja säger då bara att du ska äta din goda LCHF kost och låta henne äta sina chips och dricka sin cola zero och räkna points och se hur vikten hoppar upp och ner.. ja tror att man själv måste inse hur bra denhär metoden är.. men så småningom kommer hon att se hur du förändras men hon står stilla och eventuellt har blivit större vilket är (vanligt med VV)
ja har fått mycket kritik för min mat med.. men ja äter på.. och dom flesta har nu gett sig då dom sett att min mat har gett stora resultat på kort tid..
Jag skrattar gott när jag läser tråden för den har sammanfallit med årets hembakade semlor på mitt jobb. Det händer en gång per år.
Jag tar massor av vispad grädde i mitt kaffe och de andra ser med fasa på mig medan de trycker in semla efter semla, eftersom de är så små… Hur kan jag ha grädde i kaffet? De äter ju bara semlor en gång per år.
Jovisst men nästa vecka är det något annat hembakat - som de äter bara en gång per år. Vi är så många som har varsin fikavecka att det bara blir en gång per år. Jag är inte ens med - eftersom jag aldrig kan äta.
Det har visat sig vara en hit - för varje gång det serveras vispad grädde till div bakverk får jag det jag önskar utan att bidra. De tycker så synd om mig, medan jag tycker synd om dem!
Numer pensionär i Nynäshamn
#42 känner igen endel på mitt jobb….vissa av mina jobbarkompisar knaprar sallad eller tar en tallrik fil till lunch men sen när de jobbar kväll beställer de pizza "men vi måste ju unna oss då vi jobbar kväll" heter det.
Imorgon ska vi ha möte på eftermiddagen och då brukar det köpas in fika och frukt…inget passar ju mig.
Funderar på att ta med några babybel,finns det några fler bra förslag?
Ölkorv, friterade fläsksvålar, ägg…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#43 Jag är väl den ende på jobbet (nåja) som är fet. Ingen säger nåt om att jag hoppar över deras "godsaker" och bara dricker kaffet. Möjligtvis skulle du kunna ha i kokosfett i kaffet för mättnadens skull.
Jag driver en kampanj på jobbet mot inhandlandet av Lätta. Av någon märklig anledning ska vi i personalen OCH patienterna (jobbar på sjukhus) äta denna hälsovådliga smörja! Det verkar vara svårt att förankra idén om att köpa Bregott istället. Men, jag lovar att när jag får tag i den som ansvarar för inköpen så ska jag utmana till duell i frågan.
Jag har faktiskt inte fått några frågor om mina matlådor. Men jag äter rätt så mycket grönsaker. Den dagen jag hade köttgryta utan grönsaker då fick jag lite frågor… Och nu när vi var på konferens och jag hade beställt specialkost (och gick och bad att få en smörgås utan bröd till kaffet…). Första dagen hade de glömt bort mig, det serverades pyttipanna. Men med ägg, så jag tog lite pytt (nej, jag är inte så strikt) och tre ägg, då var det också någon som undrade.
Kokta ägg är perfekta att ha med. Eftersom sonen ringde och ville träna i eftermiddags åkte jag direkt från jobbet och hämtade honom till träningen. Jag kände mig litet hungrig innan så samtidigt som jag bytte om i omklädningsrummet på gymmet mumsade jag i mig mitt ägg med majonnäs på. Gissa om det blev tefatsögon på de andra tjejerna!

Jag fick idag bl a kommentaren att "det förstår du väl att socialstyrelsen/livsmedelsverket aldrig någonsin kommer att rekommendera den typ av kost du äter…"
Personen som sa detta är bl a kompis med en så kallad "dietist" och anser att det inte finns något bättre än typ "tallriksmodellen" och det är bara motion som gäller om man skall gå ner i vikt. Personen ifråga har också åkommor som förmodligen skulle kunna avhjälpas/lindras av LCHF-kost dessutom…
Sedan fick jag frågan om jag aldrig känner saknad efter bröd, pasta, ris etc. Jag svarade att hälsoeffekten och hur jag mår idag överväger så mycket att jag inte tycker att det är värt dessa avhopp…
Gjorde ett avhopp med en grekisk sallad i förra veckan och det var INTE värt det….
Jag tackar för att detta forum finns så att man kan få avreagera sig ibland så att man inte "klipper till någon"!
#49 Jag är ny och inte så kunnig än: men vad i den grekiska salladen var det som gjorde den lchf-ovänlig?
Humor! Socialstyrelsen har ju faktiskt godkänt lågkolhydratkost.
#50 Jag förstod inte riktigt heller det.
Tack och lov att man är mammaledig och får äta sitt smör i fred… Blir värre när jag börjar jobba på skola igen.
#43 - goda ostar, mjuka som hårda. Jag bjussar ofta på det i olika slags träffar numera - och det är såååå uppskattat! Ibland tar jag med nå'n burk eko-oliver och kanske minitomater oxå.
Men faktiskt, ostarna är mer succé än någonting annat varit tidigare. (vi träffas ganska ofta, så det rör sig inte om några stora partyrätter e d).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jobbarkompisarna brukar titta nyfiket i mina matlådor… vissa tycker nog att det är konstigt att jag äter så god och fet mat men ändå går ner i vikt. :)
Rulla in någon god ost eller hf-röra, samt lite gul paprika e d i krispsallads-blad. Ser fräscht ut och smakar fräscht när du äter dem.
Det är inte heller många som ifrågasätter salladsrullarna, eftersom de ser så "nyttiga" ut. (Och de är ju så enkla att göra…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Nöjde mig med att ha med mig några babybelostar men var inte ens sugen då wienerbröden kom fram.Blev erbjuden sockerfritt kaffebröd men tackade nej eftersom jag inte var sugen.
Blev iallafall ett litet samtal kring LCHF och en av mina arbetskamrater hade prövat med mindre bra resultat.Visade sig att han förmodligen ätit för lite fett och gav lite tips på fördelningen kolhydrater,fett och protein och lite lästips.
Intresset finns hos flera,det märks.
sockerfritt kaffebröd innehåller ju massor med kolisar det med, om det är mjöl, i vill säga, så det var ju bra att du inte var sugen 

I mitt fall blir det för mycket grönsaker då jag lärt mig att jag är extremt kolhydratskänslig och kan helt enkelt inte äta så mycket grönsaker vid ett och samma tillfälle. Jag tillhör dem som inte går ner i vikt om jag äter mer än något salladsblad under dagen, tyvärr…
* Jag flyttar tråden från Medlemmar till Allt om kolhydratreducerad kost
Numer pensionär i Nynäshamn