Ägg och mandel
Jag blir fundersam gällande kolhydratinehåll i ägg och mandel. På min mat har ägg inga kolhydrater medan i min kokbok står det 1,4g för vita och gula (bara gula 0,2). Min kokbok säger även att mandel innehåller 14g kolhydrater, jag har hitintills räknat med 4,5 som jag fått härifrån. Vad är de mått som stämmer egentligen?
I lättvikts guiden från Ica står att 100g mandel ger7,2 kh .
1 äggula 0 kh och en äggvita 0,4
Man blir inte klok eftersom det står olika överallt. Man får prova sig fram. Ägg verkar jag kunna äta utan begränsning, medan jag har nolltolerans för mandel om jag vill gå ner i vikt.
Det beror vilka syften du har - du måste bestämma det först och sen testa dig fram. Siffrorna spelar mindre roll i det långa loppet.
Numer pensionär i Nynäshamn

#2: Sant! Jag ska ju inte gå ner i vikt så för mig spelar det egentligen inte så stor roll kanske. Men man blir ju så lätt fixerad vid kolhydratsinehållet ;)
Ska fortsätta njuta av både ägg och mandel tror jag bestämt :)
Mandel och nötter är olika för olika sorter. Alltså inte bara olika för mandel och hasselnötter utan olika för olika sorters mandel och olika sorters hasselnötter. Det betyder att man för dessa helst ska utgå från det som står på påsen.
När det gäller ägg innehåller de ju en liten del kolhydrater, men det är svårareatt få i sig så mycket att det skulle bli några större mängder. Ett ägg väger ungefär 55 gram, så det skulle bli 0,7-0,8 gram kolhydrater/ägg.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Enligt SLVs tabeller helt ägg 55 gram 0,8 kolhydrat