Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3025 ggr
trollebarn
0

% och gram - vad ska jag gå efter?

Hej!

Jag är lite ny på detta och försöker verkligen få ihop mina måltider på bästa sätt. Jag har iaf uteslutit de helt uppenbara kolhydraterna ur kosten (ris, pasta, potatis, rotfrukter, spannmålsprodukter, socker mm)

Jag handlar (nästan) bara produkter som innehåller max 5 gram / 100 gram. Men räknar man om det i % kan ju siffran bli en helt annan…

Sen börjas det pratas om energiprocent och viktprocent och då är jag ännu mer förvirrad

Hur ska jag tänka - jag har absolut ingen lust att behöva bokföra allt jag äter på en dag för att sedan (eller innan) räkna på hur mycket kolisar det blir… Jag vill veta att all mat jag har hemma är bra mat - att jag kan äta normala portioner av produkterna utan att "riskera" något - jag tar hellre lite merjobb i matbutiken än hemma i köket

Tips o trix någon?

Margareta
0

Du behöver inte bokföra någonting om du följer dig till några grundregler.

1. Bygg upp din måltid med fisk/kött/fågel/ägg
    Tillagningen görs i smör eller kokosfett.

2. Komplettera med en fet sås eller någon form av smör om det du valt under 1. tillhör de magrare alternativen. Till bacon och fett fläsk behövs det inte.

3. Tillsätt om du vill ovanjordgrönsaker så att det ser trevligt ut, inte för att du skall bli mätt av det.

4. Använd mejerier måttligt och som smaksättare mer än som bas i din kost. Tex vispgrädde i såsen eller lite ost som gratängtäcke,

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Problemet för många är att de börjar i fel ände - dvs fyller tallriken innan "köttet" (pkt 1 i ovan exempel) som är kolhydratfritt kommer dit.

Numer pensionär i Nynäshamn

nyborjare08
0

Välkommen! Glad

Ja det kan vara förvirrande i början. Men ett enkelt råd jag kan ge dig är: ät tills du är mätt på livsmedel som innehåller max 5% kolhydrater. Kött, ägg, fisk, smör, ost och helfeta mjölkprodukter. Garnera med gröna ovanjordsgrönsaker, alltså ät dem om du vill och för att det smakar gott, inte för att du måste. Glad Det brukar kunna funka bra för de flesta i början.

När du har ätit kosten i någon/några månader OM du inte får den effekt du vill DÅ kan du börja experimentera lite, ta bort eller lägga till och testa vad som passar just dig. Alla reagerar olika och behöver vara olika strikta med kosten.

Lycka till!

trollebarn
0

TACK!

Mina måltider brukar se ut på följande sätt:

Frukost - ca 1,5 dl turkisk youghurt 10% fett, en msk extra grädde, lite krossade linfrön och en msk blåbär (ja, jag vet att blåbären inte är ultimata, men jag tycker att dess goda egenskaper väger över!)

Lunch - omelett på 2-3 ägg och några msk grädde, strimlad påläggs-skinka eller kalkon, tomater, 1 dl riven ost.

Middag - köttgrytor på tex, kyckling, nötkött. Gärna med smör och grädde, lite buljong och grönsaker i. Sedan äter jag gärna vanlig grönsallad till och ibland även vitkålssallad.

(Vitkålssallad äter jag gärna till köttfärssås - finstrimmlad, ibland naturell, annars med vinegrett. Då kan jag inbilla mig att jag äter spaghetti o köttfärssås!)

Till mellanmål kan jag ta lite nötter, oftast cashew eller paranötter, eller mörk 86% choklad!

Jag dricker, tyvärr, mitt kaffe svart och endast vatten eller smaksatt ramlösa.

Är det något som verkar väldigt konstigt?! Som jag absolut ska ta bort?

nyborjare08
0

Det ser ut som om du kanske får i dig för lite fett. Men det är svårt att avgöra så här. Cole slaw på vitkål med creme fraiche och majonnäs tycker jag är ett smarrigt tillbehör.

Paranötter har lågt kolhydratinnehåll (liksom makadamianötter) men cashewnötter är ganska kolhydratrika. Så länge som du inte äter mängder av dem är det säkert ok, men det är kanske nåt att hålla koll på. Om jag äter mellis (vilket jag sällan gör eftersom jag håller mig mätt så länge på denna kost) brukar jag ta fet ost. Färre kolhydrater än nötter och mer mättande. Tycker jag.

Men som sagt, alla är olika och kan äta olika liberalt och du får se tiden an och upptäcka vad som funkar för just dig! Glad