Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2983 ggr
Annanas
0

Mat på bestämda tider.

Tidigare innan jag började med LC-kost var jag väldigt noga med att äta på bestämda tider, ca 4 timmar mellan målen (Sedan var det ju inte alltid jag följde det…) Men jag trodde då att det var det bästa. Nu är jag ju nästan aldrig hungrig och har kommit på andra tankar.

Jag börjar dagen med att äta frukost runt 9 och äter sedan inte förrän runt 16, när jag börjar bli hungrig. Egentligen känns det ju lite knasigt. men jag tänker som så att kroppen säkert säger till när man behöver mat, eller vad tror ni? Har svårt att tro att vi behöver stoppa i oss mat om inte man är hungrig. Logiskt tänkande brukar ju alltid vara det bästa… så vad tror ni?

Skaldeman
0

Jag äter när jag är hungrig i magen, inte i hjärnan. För det mesta betyder det 2-3 mål om dagen. Mellanmål äter jag aldrig.

Jag tycker att din modell ser bra ut. Vi ska lyssna på kroppen!

Sten Sture

Annanas
0

Tack för det! Det känns alltid bra att få medhåll, även om man tror att man har rätt.  Så logiskt det är egentligen, det här om att vi ska lyssna på kroppen…men vad det blir bortglömt i vårt samhälle, där allt helst ska vara så invecklat som möjligt för att få positiv respons.

umbra55
0

Mmm.. fast jag har inga/sällan normala hungersignaler. Känner inget i magen, blir bara matt, så därför äter jag efter klockan ialla fall.

Tror kroppen lär sig så småningom dock.

Margareta
0

Jag äter frukost och lunch om den passar annars hoppar jag över den. Då kan jag ha en mozzarella i reserv… och lite kokosfett i te så klart.

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Annanas , jag äter oftast som du med. En rejäl frukost sen middag vid 16….

För min del handlar det lite hur jag jobbar. För börjar jag 8 blir det för tidigt för mig att äta frukost som typ ägg o bacon så tidigt. Då väljer jag hellre någon lättare frukost (blir mätt ändå)…. och sen äter jag lunch och middag med…..

Brukar fungera bra faktiskt. Lyssnar på kroppen jag med har jag lärt mig..

Mervi
0

Jag äter 3 gånger per dag och det blir ganska lite åt gången, det går inte äta rejäla portioner för blir man helt förstörd. Lite mat alltså 3 gånger, det fungerar bra på mig.

skogsstjrna
0

Jag äter än så länge tre mål om dagen, men har börjat fundera på om det inte är för mycket.

Äter en stadig omelettfrukost runt 6-7, sedan lunch vid 12.30. Men vid den tiden är jag sällan hungrig, utan äter för att övriga börjar gå på knäna och för att lunchrestaurangen stänger snart. Sen blir det middag vid 18.30, då brukar jag vara sugen.

Eventuellt kommer jag inom en inte alltför avlägsen framtid att jobba hemifrån istället, och då kanske jag kan ändra på det där med lunchen - skippa den, eller senarelägga, eller äta bara ett mindre mellanmål snarare än en hel lunch.

Tror det är sant att man ska lysna på kroppen, men i praktiken inte så lättuppnåeligt när man jobbar tillsammans med andra…

Ayla
0

hmm…läser era inlägg och börjar fundera på om jag egentligen äter rätt…

börjar dagen med frukost vid 8.00 är oftast lagom hungrig då, sen blir det lunch vid 12.00-12.30 och då är jag oftast ganska hungrig (beror lite på vad jag ätit till frukost). Sen äter jag middag vid 18.30 och då är jag hungrig…ibland tar jag en kopp te med kokosolja vid 17 när jag kommer hem från jobb och då är jag inte lika hungrig sen.

kan det vara så att det är så olika för oss? Förr innan denna kost var jag tvungen att äta var 2-3 timme hela dagen från 8 - 23, men då tömde jag mig fullständigt flera gånger per dag å andra sidan…magen är numera helt fin och jag behöver kanske gå på toaletten och göra nr 2 varannan dag….det är ju skönt! :))

lite funderingar bara kring det här med hur mycket man ska äta…..jag äter mig alltid mätt ej övermätt och äter när jag är hungrig :)

Margareta
0

Ayla: jag tycker det låter hur bra som helst, vad skulle vara fel?

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Om min kropp helt fick bestämma skulle det nog räcka med två mål mat om dagen nu

Fikapauserna på jobbet behövs inte längre för att magen skriker eller för att blodsockret faller utan bara för den sociala biten.

När jag började med den här kosthållningen  förvånades jag över den stora effekten på mättnadskänslorna  men har nu insett att jag för första gången i mitt liv känner normal hunger och mättnad..

Nu inser jag också att hela samhällsstrukturen och inte minst arbetslivet är anpassat för "sockerätare" med ständigt behov av påfyllning av nya sockerkedjor med ett par timmars mellanrum..

Fernis
0

Jag äter 4-5 gånger per dag men väldigt lite varje gång. Jag blir lätt illamående om jag äter för stora portioner. Dessutom vill jag inte ha mer. Jag äter mindre köttmängd nu än när jag tidigare åt potatis eller pasta till. Konstigt va!

skogsstjrna
0

#10 Jo, jag börjar också luta alltmer åt att det förhåller sig så. Arbetslivet med ständiga fikapauser, fruktpauser och andra pauser är ämnade för kolhydratätare. Sen är det en annan sak att man kan behöva en VILOPAUS från arbetet emellanåt… :)

Idag råkade det falla sig så att jag hade med mig matlåda och alla andra gick ut och åt, så jag bestämde mig pga denna tråd för att avvakta och se när jag egentligen ville äta lunch. Frukost som sagt vid strax efter 6, kanske närmare halv 7.

Det kändes lagom att äta lunch vid halv 2. Det blir 7 timmar på en tvåäggsomelett med grädde och en klick philadelphiaost.

Hade ingen jätteportion med mig, utan lite av den kyckling i kokossås + blomkålspuré + lite rivna morötter som blev över från middagen igår.

Får se hur det känns till middagen.