Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 984 ggr
Marylojs
0

Hypotetisk fråga... (byta till GI)

Hej!

Vad tror ni skulle hända om man den dag man nått sin målvikt "ändrade" diet och istället började följa GI-metoden?

Går man upp? Varför? Kan man göra sin kropp känsligare mot kolhydrater än vad den var från början genom att följa LCHF?

*nyfiken*

sarag
0

Mycket intressant frågan! Har jag själv funderat på. Hoppas någon klok och erfaren människa kan ta upp frågan!

MeMyselfandI
0

Jag kan inte kalla mig för varken klok eller erfaren - hoppas jag får vara med och skriva lite ändåGlad

Min erfarenhet är att jag går upp och det fort, om jag käkar efter GI-metoden under några månader. Men jag har problem med vikten och jag tror att en LCHF:are utan viktproblem inte går upp så mycket, men några kilon i "vätskesvullnad".

Numer anser jag mig vara allergisk (eller hur jag nu ska förklara det) emot kolhydrater  (för mycket kolhydrater) och tror mig alltid ha varit. Och jag tro inte att man genom LCHF-kosten gör sin kropp känsligare emot kolhydrater. Men det är bara vad jag tror. Och å´ andra sidan så tror jag att de flesta som börjar med LCHF-kost räknar med att det är så de får äta resten av livet - eller? Jag gör det iallafall… men ibland faller jag ur för en liten stund…Ledsen

Personligen, om jag slarvar, blir jag under ca. 2 dagar mycket tålig mot kolhydrater vad det gäller blodsockerhöjningen. Men därefter är det kört! Då blir jag den där diabetikern som jag egentligen är och tål inte mycket kolhydrater.

Diana61
0

Jag tror att det bör fungera men du kommer nog att gå upp till att börja med innan du får kläm på det. Du kommer att gå upp eftersom du skall äta ris och paste vid luncherna (Fullkorn). Frukt och nötter som mellanmål Fil med visserligen osötad myssli till frukost. Det var vad jag skulle göra efter vecka 2 och började gå upp och ner som en jojo. Men det är vad jag tror.

Jag har lämnat GI för att nu köra SSS istället.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nane
0

Alla är vi ju olika-men GI är nog mest till för folk som är smala redan innan-jag hade hoppats att kunna använda den metoden efter min viktnedgång-så om ett år får jag väl se om det funkar!

Problemet med Gi är ju att vi som är vana fettätare plötsligt ska snåla in på fett och börja äta fullkornsprodukter…inte säkert att vi klarar det.

Margareta
0

Fråga Maria Tauson som är färdig med sin viktminskning vad hon säger?

Numer pensionär i Nynäshamn

MeMyselfandI
0

Jag åt Atkins (men med lite mindre protein och mer grönsaker, men rätt mycket fett) i 6 månader och gick ner 10 kg. Käkade GI-metoden under ca 5 månader gick upp 8 kg…

Mervi
0

Jag tror att jag hade gått upp, jag hade fått ett sug att äta mer av alla kolisar man äter med GI.

artch
0

Jag gick från Atkins till GI-metoden och jag har fått tillbaka alla kilon plus något till. Dessutom har jag fått tillbaka sötsuget.

Kanske är det lättare att få GI att fungera om man inte är sockerberoende innan man börjar med någon viktnedgång? Bara en tanke.

Margareta
0

Välkommen till oss artch…

hemul
0

GI kan ju vara lite vad som helst. Jag visste inte förrän helt nyligen att det har kommit diverse sajter och annat med en diet de kallar GI-metoden och som verkar variera från ställe till ställe.

Tänkte bara säga att jag har gått ner med hjälp av GI trots stor övervikt. Modifierad Montignac kanske man kan säga. Jag klarade inte (på den tiden) att äta en del måltider helt utan kh som M. förespråkar (blev för trött). Jag åt lite mindre kolhydrater än normalt och böt ut till såna med lågt GI. I stället för två potatisar en liten potatis och lite bönor eller kikärtor. I stället för två Wasa Sport eller rostade en skiva surdegsbröd o.s.v.

Det var bara det att jag slutate gå ner efter så där 15 kg. Då visste jag inget om platåer. Kanske hade nedgången fortsatt om jag hållit ut. Men efter ett par månaders stillastående tröttnade jag på att baka surdegsbröd och resten kan nu ju tänka er.

Margareta
0

Jag har kört strikt Montignac under ca 6 månader (utan helt utan "kolhydratmåltider" för det fixade inte jag).
Jag gick inte ner någonting, men lyckades ändå stabilisera min vikt med den kosten. Det var seger nog för mig just då, att bromsa en ständigt uppåtgående trend.

MegN
0

#10  - Och hur har det gått sen? Har du tagit dig ner ytterligare i vikt?

skogsstjrna
0

Ja, GI är ju lite flytande. SSS brukar ju säga att GI är en bra metod bara man håller GI = 0. :)

Som 'färdig' LCHF:are kanske man kan äta GI om man med det menar att utöka grönsakerna till lite mer rotfrukter, bönor och liknande, en och annan frukt nån gång. Men ger man sig på fullkornspasta, bulgur, couscous osv så är man snart i samma råttfälla som före LCHF. Det är bara min gissning, förstås…

MegN
0

#13: Det låter ju mer likt stenålderkost, så det borde funka bättre tycker jag. Även om rotfrukter innehåller kolhydrater blir det ju inte på samma vis att man äter för mycket - som man kan göra på pasta etc. Eller? Bönor är ju gräsligt, så det är ju svårt att överäta Penga mun

Om man nu saknade grönsaker och frukt kunde man ju lägga till sparsamma mängder av det.

Själv tror jag att ju längre jag äter LCHF ju mindre motivation har jag att börja äta något av det jag nu har strukit i kosten.

Pasi
0

Vem vill övergå till GI efter att ätit den här kosten - få näringsbrist, sämre hy, magproblem, igenslammade blodkärl osv…..inte jag iallafall! :D

ovkyhn
0

Jag åt GI tidigare och av det fick ja ett otroligt sug ville bara äta mer o mer och vikten gick stadigt upp.

Margareta
0

Jag åt också GI innan LCHF.
Min erfarenhet är vitkuppgång och sämre hy och förstoppning och…. nej tack… inte tillbaka dit…

skogsstjrna
0

#14 har inte läst in mig på stenålderskost, så det vet jag inte.

Jag kan nog personligen inte heller tänka mig att äta annat än LCHF, förutom kanske lite mer rotfrukter och någon enstaka frukt.

Jag vet inte riktigt var tjusningen med GI ligger? Om det inte är behovet att nån gång få äta som alla andra… Men om man mår bättre av att äta LCHF så är ju valet rätt givet.

Chocolate
0

Jag blandar LC och GI under veckan (alltså mer åt montignacs metod) och det funkar bra. Men det blir kanske bara ett Gi mål och resten LC måltider fast jag äter även frukt som då inte tillåtes enligt LC. Men kanske det är svårare för dem där kroppen under lång tid ställt om sig till LC.

Vill du testa så gör det, vi är alla olika och reagerar olika. Det finns ju många som bara äter efter GI och som både gått ner i vikt och som mår bra av det (efter vad de säger). Jag tror inte riktigt att du skulle smälla upp i vikt men det kan vara andra saker som inte är så bra. Efter som jag själv ser andra förändringar som tex en väl fungerande mage, det tror jag skulle raseras om jag gick över till enbart GI, jag är inte heller säker på att jag hade haft samma uthållighet och energi på enbart GI mat, men man vet inte.