Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7469 ggr
hockley
2

Fläsksvålar???

För ett tag sedan skrev jag ett recept på Chili-cheese bollar och i det kan man bl a använda fläsksvålar…

När jag idag var i Göteborg tänkte jag köpa på ett lager med fläsksvålar, men se det gick inte. Jag var inne i fem olika affärer och det fanns inte någonstans, på ett ställe var det TRE tommar kartonger…där det varit fläsksvålar.

Är det DU som har köpt dem?

Jag har nämligen fått en ny last när suget sätter in…fläsksvålar m smält smör och lite salt…

Solange
0

Det var jag! :-)

Allvarligt talat är det alldeles för svårt att hitta fläsksvålar. De är ju alltid slut. Har senaste två veckorna varit på Ica Focus, Ica Maxi (både Mölndalsvägen o Sisjön) och på Coop Backaplan. I söndags hittade jag äntligen på Coop Bäckebol! Köpte raskt på mig fem påsar.

Fläsksvålar är definitivt beroendeframkallande.

hockley
1

Attans…

Fast jag tror ju inte bara att det är du, för precis som du säger så finns de absolut ingenstans, så det gäller att köpa på sig ett lager när man hittar…men jag lovar att tala om när jag hittar ett ställe som har fläsksvålar i Göteborgsområdet, så jag hoppas att du gör det samma!

Skall till Danmark om ett par veckor och DÅ kommer jag hamstra…andra köper öl…

mjanner
0

Nån fredag innan jul hade jag svårt att hitta fläsksvålar. Jag mailade då till Lyka (jwi@lyka-snacks.dk) och frågade var man kunde hitta såna. De svarade snabbt och jag hittade svålar samma kväll. Coop forum var det som hade det den gången.

hockley
0

Jag kan meddela att det på Willys i Stenungsund fanns flera kartonger med Mr Chipp's fläsksvålar för en halvtimme sedan…jag har handlat upp ett litet lager så att jag klarar mig ett par dagar…så handla på!

bustas
0

Hur ser dessa fläsksvålar ut? Hur smakar de?

Är de friterade eller stekta eller råa med hår?

Helt ovetande undrar!

pamina
0

Hej!

Är och har varit förtjust i fläsksvålar, har tyckt att det är jättebra att ha ett litet lager t ex på jobbet att dämpa värsta hungern med om det blir till att jobba sent.

Men - sist jag köpte ett paket så luktade det pyyyyton när jag öppnade påsen. De var inte gamla och de smakade inte illa. Jag tror att det finns ett par olika märken och nu undrar jag: vilket märke är det som stinker och vilket märke gör det inte, har ni koll? (Jag slängde de stinkande och glömde skriva upp av vilket märke de var)

helvete
0

Jag har också funderat över fläsksvålar. Jag tycker det låter oaptitligt att äta djurhudar. Har aldrig sett svålar i affärerna i den småstad jag bor.

bustas
0

Helvete, (märklig benämning du valt) jag tror det är rent fett som knaper stekts eller friterats! Men bara en gissning. Ingen tycks vilja svara!

pamina
0

Hej!

Nej det är svålen, dvs skinnet som är fritterat.

Om man tillagar sin julskinka i ugnen (istället för att koka den) blir svålen så där härligt knaprig, uppbubblad och smarrig!

Nu kan ju inte svålen i påse riktigt mäta sig med ny- och hemlagad skinksvål men det är helt ok som snacks tycker jag. (när det inte är den sorten som stinker alltså!!  se#6)

bustas
0

Tusen tack för svaret, för nu är jag klokare helt plötsligt!!!

starhawk
0

Har länge varit nyfiken på friterade fläsksvålar och vill pröva, men jag hittar dom inte, nyss fick våran ICA in Bacon-chipps, det såg ju lovande ut så jag köpte utan att titta på inehållsförteckningen (hade inte glasögonen med mig) men det skulle jag inte gjort! Väl hemma visade dom sig bestå mest av vetemjöl, inte tillstymmelse till bacon, dom smakade som vanliga tråkiga potatischipps med en anstrykning av baconsmak. Vet någon var i Stockholmsområdet man får tag på äkta friterade fläsksvålar?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jejjja
0

Euro prise har där jag bor men de är oftast slut när jag kommer. jag har bet om att det ska ta in ett större lager. De har ochså märkt att det går som smör i solsken Skrattande. Vi är nog många här som köper dem

katmii
0

I Härnösand finns Lykas svålar på Dollar Store.

hockley
0

Jag kom precis från COOP Forum i Bäckebol och där fanns ett rätt stort lager av Lykas fläsksvålar..så idag skall jag göra en test mellan dessa och Mr Chipp's, återkommer när testen är klar.

[Pennylane1]
0

jag har hittills (i Karlstad m. omnejd) enbart funnit Mr. Chipp's aldrig Lykas, och endast på Willys.

starhawk
0

Jag skrev till Lykas och frågade var dom fanns och fick följande svar:

Dom hittar du på alla Coop Forum och Coop extra. Citygross och vissa Vi butiker, en del Maxi butiker.

Tyvärr så ligger ju varken Coop Forum eller Extra nästgårds precis inte Citygross heller

[Pennylane1]
0

Vår närmaste affär är Coopextra och där finns dom inte, inte har jag hittat dom på Coop Forum inne i stan heller men kan inte SVÄRA på att dom inte finns där men Coop extra borde jag hittat dom , får fråga!

Krahso
0

Det där med lukten har jag också råkat ut för. Men jag har bara köpt Lycos. De där andra har jag inte stött på än. Jag har inte hittat någon förklaring till varför det luktar bläh ur en del påsar. Smak och konsisten är det inte skillnad på.

Det där att äta flässvålar med smält smör och salt låter knepigt. Hur äter du dom då?

Själv gör jag en dip på cremefraiche och italiens salladskrydda.

Fläsksvålar innehåller ju inga kolhydrater men hur är det med det där farliga fettet… transfetterna? Någon som vet?

[Pennylane1]
0

Är det samma sak Lycos och Lykas eller är det ett annat märkke?

Krahso
0

Nej, det är nog jag som skriver fel…Flört

Solange
0

De här Chili-cheese bollarna förresten. kan du ta receptet en gång till?

hockley
0

#21, så här gjorde jag dem

Här kommer ett recept på Chili-cheese-bollar, ca 6 st

40 g Krafts cheddarost (2 skivor)

20 g jalapenõs heta Santa Maria

1 äggula

20 g malda baconcrisp eller 20 g kokosflingor

50 g kokosfett

Pylle
0

När barnen var små och vi alltid styrde kosan mot Danmark accepterade hela gänget att jag köpte fläsksvålar, men nu när de är stora måste jag smyga med denna god produkt!

Coop here I come!

starhawk
0

Har fått en lista till från Lykas:

Maxi Butikerna
Ica Kvantum Sickla,Kungens Kurva,Väsby C,Skärholmen,
Ica Supermarket Fisksätra
Hemköp Saltsjöbaden,Väsby
Food Market Sköndal,Huddinge,Saltsjö Boo
Prisxtrabutikerna (ej Hornsgatan)
Mfl

Sinless
0

Köpte idag svålar på netto.

är det meningen att de skall vara mjuka i mitten eller är det ett tecken på att de är dåligt gjorda?

man fick inte direkt helt rätt mouthfeel

tacksam för svar

[Pennylane1]
0

de kan vara mjuka delvis, själva fettet blir inte alltid helt  sprött.

ebet
0

Äntligen har jag hittat fläsksvålar! Gjorde genast wienerschnitzel, och den blev ju bara så bra! Knaprigare än med brödpanering.

hockley
0

#25 ibland är de lite mjuka i mitten, de är visserligen inte dåliga, men de är defintivt inte goda att få in i munnen, utan de skall ju vara knapriga…tycker jagFlört

ebet
0

Det är ju rent fett som inte hunnit smälta under fritering. Det är mjukare. Naturligare fett finns väl inte. Vänja vänja vänja …gott

Morfen
0

Nu finns Lykas på Ica Maxi i Partille. Köpte två påsar men URK vad äckligt.. Som dammigt gammalt fläsk. Kanske funkar att krossa och ha i köttfärs eller nåt istället..

Maja2
0

Jag köpte två påsar mr chipp´s häromdagen…. säger som Morfen - URK Skäms

Ska prova chili-cheese-bollar nån kväll och kolla om det blir bra

Solange
0

Tycker det är är väldigt olika i olika påsar. Om de luktar skunk o känns så där lite halvsaggiga brukar de bli bättre om man låter påsen vara öppen nån vecka.

wimawe
0

Skulle göra lökringar häromdagen och slängde ner fläsksvålarna i matberedaren. Tog inte lång tid innan det fullkomligen stank ammoniak! Blää… Har aldrig haft problem innan, så nåt skumt var det väl.

wimawe
0

Skulle göra lökringar häromdagen och slängde ner fläsksvålarna i matberedaren. Tog inte lång tid innan det fullkomligen stank ammoniak! Blää… Har aldrig haft problem innan, så nåt skumt var det väl.